Mystiska ljud

Nänä, de´ e´ lugnt! Ingen fara, koppla av!
Jag hade aldrig tänkt på att ojämn gång kan ge klapper i koppling eller primärtrans men det låter rimligt. Dock, som du säger så lär den ju gå rätt rejält ojämnt.

GS Girl:
Kom ihåg att då jag och andra försöker ställa diagnos så finns det risk att det blir fel diagnos eftersom det är en sak att utgå från ett upplevt symtom och en annan sak att utgå från ett beskrivet symtom.
Ville bara säga det eftersom just såna här saker är lika svåra att beskriva som det är svårt att tolka det som beskrivs när man inte själv upplever det.

Har varit ute på en liten provtur idag. Jag har kommit fram till att ljudet framförallt uppkommer vid låga varv och hög belastning, t.ex. vid en uppförsbacke...

Tack för alla svar så långt. Nu ska hojjen in på verkstad snart, så får vi hoppas att det löser sig då! Kom gärna med fler teorier om vad det kan vara för fel!

Vad skulle priset kunna hamna på om man behöver byta ramlager?

Hmm, kan det vara kolvbults/vevlagerglapp? Annars borde du ha ett malande ljud tycker jag. Kan bli intressant att se vad verkstaden säger.

ett vanligt fel på gammla suckor är att stora muttern som håller kopplingskorgen lossnar pga dålig kvalitet på muttern.Motospeed säljer en smidd mutter o en låsbricka som motverkar detta.Men då brukar det låta mer kontinuerligt o försvinna om man drar lite lätt i kopplingen.Kan ju som silwer säga att det e svårt att ge nåt bra svar utan att ha hört det själv.Om det är ett vevlager så kan du ta en stor skruvmejsel o sätta änden mot blocket vid cylinderfoten o sätta handtagsdelen mot örat,då brukar det höras riktigt väl om man har knack i motorn.Med motorn igång är det kanske bäst att jag tillägger oxå :D

GS Girl skrev:
Har varit ute på en liten provtur idag. Jag har kommit fram till att ljudet framförallt uppkommer vid låga varv och hög belastning, t.ex. vid en uppförsbacke...

Tack för alla svar så långt. Nu ska hojjen in på verkstad snart, så får vi hoppas att det löser sig då! Kom gärna med fler teorier om vad det kan vara för fel!

Vad skulle priset kunna hamna på om man behöver byta ramlager?
är det glidlager eller rullager på din modell???

Kollade en microfish o såg att du har glidlagrad vev,då blir inte materialkostnaden större än vad lager o en packningssats kostar.Däremot drar ju arbetskostnaden iväg om du tänkte lämna bort jobbet.

Har det börjat knacka finns det ju risk att en vevstake eller vevaxeln har gått och då drar kostnaden iväg.
Men detta kan man inte ta ställning till innan man:
1. Har lokaliserat var felet är.
2. Om det nu är vevlager så måste man mäta upp vevstaken och vevtappen innan man kan säga om dessa delar är rökta.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon