Mystiska ljud

GS Girl

(¯ ·.¸¸. FI .¸¸.·¯)
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
bandit 600 -02
Ibland vid acceleration kan man höra något klonkande/bankande ljud från motorn. Har precis bytt olja och tändstift, men ljudet finns fortfarande kvar. Sedan verkar hojjen inte gå fullt så bra som den bör, nästan som om den vore strypt. Hojjen är från 97 och har gått 2100mil och har full servicebok. Vad kan det tänkas vara? Kan det möjligen bero på ventilspelet och förgasarsynkningen? Ventilerna justerades för ca 1000 mil sedan. Snälla hjälp mig nån!

Låter mystiskt, speciellt om du även känner att motorn tappar effekt.
Kan mycket väl vara ett vev eller ramlager som är kass. Kan även vara så att kopplingen är dålig. Kanske har du hört varifrån oljudet kommer (t.ex. från cylindrarna/toppen, växellådan eller kanske från drivlinan)?

Nu spekulerar jag bara och problemet är att felet kan förvärras genom provkörning, då kan det bli dyrt/dyrare, så jag rekommenderar att du tar hojen till någon som kan lyssna och eventuellt reparera (kör inte dit med hojen utan ta den på t.ex. ett släp).

Hoppas att jag har fel och att problemet är enkelt att åtgärda :tummenupp

Svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer. Ljudet kommer inte i någon särskild växel, kommer även ibland då den går på tomgång. Som ett par-tre bankande ljud i ensekundersintervall.

Kan nämna att jag lämnade in hojen till en verkstad som provkörde den och kollade över den som hastigast. De tyckte att den lät precis som den skulle, men att den går lite hårt på tomgången. De rekommenderade att jag skulle serva den...

GS Girl skrev:
Svårt att lokalisera varifrån ljudet kommer. Ljudet kommer inte i någon särskild växel, kommer även ibland då den går på tomgång. Som ett par-tre bankande ljud i ensekundersintervall.

Kan nämna att jag lämnade in hojen till en verkstad som provkörde den och kollade över den som hastigast. De tyckte att den lät precis som den skulle, men att den går lite hårt på tomgången. De rekommenderade att jag skulle serva den...

Tror jag var med om samma sak med min gs som jag hade.
Specielt när jag hade kört den RIKTIGT varm.
Jag körde inte snällt med den stackars hojjen... Det lät typ klonk klonk klonk uppehåll klonk klonk klonk

klart skumt om du säger att den klonkar klart märkbart så kan ett vevlager givit upp, kanske pga gammal olja eller höga varv när hojen varit kall.

Extremt svårt att säga när man inte hör hojen, jag tycker du ska leta upp felet på något sätt, kör inte med hojen innan du vet om det är farligt, ett motorras blir dyrt.

GS Girl skrev:

Hum, kommer ljuder så påtaglig även på tomgång så tycker jag snarare att det låter som att den feltänder, då kan det “banka” rejält. (skadade ram eller vevaxellager är som mest påtagliga vid belastning).

Kanske är det så att kamaxeln eller kamaxeldrivningen bör kontrolleras. Kontrollera även att det sitter rätt sorts tändstift i motorn.

Hade en polare som hade samma problem fast på en moppe (enklare princip)
och det var ramlagret som var slitet..han bytte det, och den lät mycket bättre! Det skadar ju inte att kolla om det är ramlagret....

En förgasarsynkning och koll av kamkedjesträckaren är nog ingen dum idé.

Hade GPz900R som lät så där, det visade sig att förgasarna stod helt fel samt att kamkedjesträckaren inte var helt kurant.

Felställda fuggar ger inga ljud bortsett från om de är så snålt ställda att de ger spikningar men det låter ju inte så som det beskrivs här. Och åtgärdas ju inte genom synkning.

Generatordrivningen kan låta lite sunkigt om glapp,speciellt på tomgång.

Tjenare! Bara en liten fundering.. :) Om du har på dig en snusnäsduk eller löstsittande kläder kan dessa låda ruggigt likt vissa motorbekymmer..
Detta har du säkert redan kollat.
MVH/ Micke Fredriksson

mrabarth skrev:
Tjenare! Bara en liten fundering.. :) Om du har på dig en snusnäsduk eller löstsittande kläder kan dessa låda ruggigt likt vissa motorbekymmer..
Detta har du säkert redan kollat.
MVH/ Micke Fredriksson
Man får ha ganska löst sittande kläder om det låter även på tomgång :hihi
Jag tycker tyvärr att det låter som ett skadat vevlager. Jag har visserligen bara erfarenheter från bilar, och har aldrig skruvat med hojar.

Vad som KAN hända med väldigt osynkade förgasare är att man får ojämn gång som gör att kopplingskorgen klapprar, har du tur så är det felet. Fast om det kommer oberoende av varv och gaspådrag så är det kanske mer troligt att ett lager håller på att ge sig, det brukar dessutom kännas på gången att motorn går trögt när lager blir dåliga. Men som sagt, kamkedjor kan föra oväsen och förgasare kan vara osynkade.

GS Girl skrev:
Ibland vid acceleration kan man höra något klonkande/bankande ljud från motorn. Har precis bytt olja och tändstift, men ljudet finns fortfarande kvar.
Kan mycket väl vara kamkedjesträckaren som för oljud. Den är billig på GS:en. Vi hade något liknande på den min sambo hade, ungefär samma miltal åxå. Kolla den innan du börjar med större (och dyrare) ingrepp.
GS Girl skrev:
Sedan verkar hojjen inte gå fullt så bra som den bör, nästan som om den vore strypt. Hojjen är från 97 och har gått 2100mil och har full servicebok. Vad kan det tänkas vara? Kan det möjligen bero på ventilspelet och förgasarsynkningen? Ventilerna justerades för ca 1000 mil sedan. Snälla hjälp mig nån!
Har den gått 1000 mil sedan senaste service är det dags igen. Kolla ventilspelet och se till att förgasarna blir synkade, den är känslig på det. Hur ser förresten luftfiltret ut? Är det bytt nångång?

http://www.gstwin.com/ finns massor med info och länkar angående GS'en!

Last edited:
Nej men jag tycker rentutav du ska gå på rent förnuft..tycker du det låter som något är knas..då borde du undersöka det lite! Om det sen visar sig att det inte var något fel, så kan du iaf känna dig säkrare....inte vill du ha en rasad topp nu innan sommaren iaf?

Låter det mer vid något speciellt område av motorn? Är ljudet förutsägbart på något sätt eller kommer det och går som det vill? Hade ett liknande problem med en gammal kawa och då var det ett ramlager som spökade.

Last edited:
race skrev:
kan bara säga en sak.. SUZUKI.. kan bara sluta på ett sätt.. :D
Alla cyklar drabbas av slitage, motorstrul och rassel... Skillnaden är att suzukis hojar bara fortsätter att gå medan de andra klappar ihop. Det är därför man hör så många gamla skramlande suckor på vägarna :tungan

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vad som KAN hända med väldigt osynkade förgasare är att man får ojämn gång som gör att kopplingskorgen klapprar ...
Ok, jag ger mig. Tillräckligt osynkat kan säkert ge följdfel eller "följdljud". :tummenupp

Robban_C skrev:
Ok, jag ger mig. Tillräckligt osynkat kan säkert ge följdfel eller "följdljud". :tummenupp

Oj, förlåt, jag menade inte det som ett svar på ditt inlägg, ville bara understryka att det kan hända men kanske inte är det mest vanliga, och som sagt så lär man ha rätt osynkat. :)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back