Mystiska fläckar som inte vill försvinna

vesuvio

Speedlimits are for pussies!
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
husqvarna sm 125s
Tjena!

Har några konstiga fläckar främst på bakfälgen som inte vill försvinna. Har försökt med avfettning och ånga men dom vägrar bara gå bort! vad kan jag göra? vill så gärna få henne ren igen :(

f3236d8a6d574050879ed6f8cf1e15ee.jpg

hälsningar oscar

EDIT: antar att detta var rätt forum att lägga tråden i om någon misstycker kan den alltid flyttas

Är fälgen klarlackad? Om det är stenskott som du spolat med högtryck på kan det krypa in vatten/fukt, sen släpper klarlacken.

Det där är inte fläckar. Det är aluminiumfälgen som oxiderat/eroderat och är alltså inte på ytan utan faktiskt gropar in i materialet. Är de inte för djupa kan det gå att polera upp och lacka om.

Kolla att de inte kryper in mellan däcket och fälgen, då kommer däcket att tappa luft.

Enklaste sättet att få bort det och få stil på fälgen igen är att byta ut fälgbanan, du kan polera til FN avlöser dig och det blir ändå inget bättre:D :D

Det är som sagt oxid som brutit upp klarlacken.
Man kan skura bort märkena med grön Scotch brite-duk (skotteduk) och alkalisk avfettning. Då får fälgen en borstad yta. Man får dock sköta om fälgarna lite oftare då eftersom klarlacken är borta och alumiumet ligger i dagen.

Själv har jag polerade akrontfälgar i alu helt utan lack på min hoj sedan -96. Det funkar bra om man håller rent och torkar av dom med lite 556 och en bomullstrasa då och då. Borstad yta är dock enklare att hålla snygg. Alkalisk avfettning (dvs vattenbaserad) håller aluminium snygg.

Ska man köra på vintern är det dock bara att blunda, tvätta och smörja. Det blir fult ändå. Inga hojar tål salt, inte ens BMW.

Bromsdamm innehåller ofta ädelmetaller som koppar mm från dagens sintrade belägg. Fukt och kopparhaltigt bromsdamm ska man inte låta ligga på alu för länge. Kopparkornen fräter galvaniskt i det oädlare alumiumet. En fet yta från 556 el WD40 som man torkar av med bomullstrasa skyddar mellan tvättarna. Vax likaså.

Mvh
J

Last edited:
Äh, det där är ju ingenting!
Bakfälgen på min Husa är både äggformad, sprucken, skev OCH rostig.
;)

Hur gör du för att veta så förbannat mycket Jörgen? ;)

Äh, det där är ju ingenting!
Bakfälgen på min Husa är både äggformad, sprucken, skev OCH rostig.
;)

Hur gör du för att veta så förbannat mycket Jörgen? ;)

Att renovera och vårda gamla träbåtar, bilar och hojar är en ständig kamp mot naturen. Man måste lära känna sin fiende :D

tror faktiskt aldrig att fälgarna varit lackade eftersom dom är borstade och alltid varit lite matta och grova på ytan, av samma anledning vill jag heller inte autosola efterom det skulle polera bort borstningen. det som kan ha orsakat det tror jag är bromsbeläggen precis som jörgen sa.
Men vad skulle jag kunna fixa dom med utom autosol?

Men vad skulle jag kunna fixa dom med utom autosol?
Läs Jögges inlägg en gång till! :tummenupp
"Man kan skura bort märkena med grön Scotch brite-duk (skotteduk) och alkalisk avfettning. Då får fälgen en borstad yta. Man får dock sköta om fälgarna lite oftare då eftersom klarlacken är borta och alumiumet ligger i dagen."

jorå men undrar exakt vad han menar med scotch brite trasa? menar han då den gröna ytan på svampen eller en speciell trasa?

Instämmer med Fudpucker! Du är ju grymt kunnig, Jörgen!

Man kanske skulle skaffa sig en liten båt...:va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...