Mystisk fjäder och pinne - Aprilia RS

AndersJohansson skrev:
Nållagret? Svårbedömt, kolvbulten sitter som berget :4skrika
Ska byta vev/vevlager ramlager osv... blir helrenovering :)
Vevlagret glappar flera milimeter upp och ner så :tomten
squishband? :confused:


Lägg imellan något mellan block och vev, tex en träbit, så veven är fixerad. Ta sen nåt lämpligt som passar bra på kolvbulten och slå till :)

Squishband = Avståndet mellan kolven och toppen när kolven står i ÖDP

Mäter man t ex genom att lägga en bit modellera på kolven och försiktigt dra runt motorn, sen mäter man hur tjock modelleran är

Har man för litet squishband kan kolven slå i toppen när man varvar lite grann
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Lägg imellan något mellan block och vev, tex en träbit, så veven är fixerad. Ta sen nåt lämpligt som passar bra på kolvbulten och slå till :)

Squishband = Avståndet mellan kolven och toppen när kolven står i ÖDP

Mäter man t ex genom att lägga en bit modellera på kolven och försiktigt dra runt motorn, sen mäter man hur tjock modelleran är

Har man för litet squishband kan kolven slå i toppen när man varvar lite grann


Jo det är ju inte första motorn jag plockar isär direkt men denna kolvbult satt dock ordentligt. Fick idag ut den med lite exta bankande.
Okej, då ha rj ag lärt mig något nytt idag också :) Men om jag lagrar om den behöver jag ju inte oroa mig för det :hihi
 
AndersJohansson skrev:
Jo det är ju inte första motorn jag plockar isär direkt men denna kolvbult satt dock ordentligt. Fick idag ut den med lite exta bankande.
Okej, då ha rj ag lärt mig något nytt idag också :) Men om jag lagrar om den behöver jag ju inte oroa mig för det :hihi
jag fick dra ut min med en avdragare. :(

EDIT: bulten är i af hel
 

Bifogat

  • PICT0367b.jpg
    PICT0367b.jpg
    100 KB · Visningar: 56
Last edited:
AndersJohansson skrev:
Jo det är ju inte första motorn jag plockar isär direkt men denna kolvbult satt dock ordentligt. Fick idag ut den med lite exta bankande.
Okej, då ha rj ag lärt mig något nytt idag också :) Men om jag lagrar om den behöver jag ju inte oroa mig för det :hihi


ska du ha nytt vevlager? då brukar man också byta stake. Grattis :tungan runt 3000kr för delarna sen jobbet. :corn
 
DJM skrev:
ska du ha nytt vevlager? då brukar man också byta stake. Grattis :tungan runt 3000kr för delarna sen jobbet. :corn


Tack, tur att jag är lite smart så jag letar lite och hittar vevstaksats för 1400 och en kille på byn gör jobbet för 500. :arsele
 
Last edited:
AndersJohansson skrev:
Tack, tur att jag är lite smart så jag letar lite och hittar vevstaksats för 1400 och en kille på byn gör jobbet för 500. :arsele


jaa jobbet är inte så dyrt. Tur att du hitta billigt.

Jag fick det priset så jag sa nej. Sket i att göra det.
 
DJM skrev:
jaa jobbet är inte så dyrt. Tur att du hitta billigt.

Jag fick det priset så jag sa nej. Sket i att göra det.


Okej, jo jag förstår det. Var det på avamc?

Dom skulle ha 17550 för dom grejer jag behöver :tomten
 
Padde skrev:
Köpa en motor som du haft och mekat med ser inte rekommenderat ut.
Skulle bara se vad ni hade å säga.. först drog jag igenom toppen med en vinkelslip sen slog jag sönder kolven med en slägga.. man vill ju se hur pass tåliga sakerna är.. :hihi En gammal NS kolv jag hade i garaget bara.. hade ingen nytta av den

DJM skrev:
ska du ha nytt vevlager? då brukar man också byta stake. Grattis :tungan runt 3000kr för delarna sen jobbet. :corn
Jannes MC i skillingaryd tar 1300kr för jobbet inkl nytt lager och vevstake. samt balancering.. väldigt billigt.. :tummenupp
 
philsson skrev:
Skulle bara se vad ni hade å säga.. först drog jag igenom toppen med en vinkelslip sen slog jag sönder kolven med en slägga.. man vill ju se hur pass tåliga sakerna är.. :hihi En gammal NS kolv jag hade i garaget bara.. hade ingen nytta av den


Jannes MC i skillingaryd tar 1300kr för jobbet inkl nytt lager och vevstake. samt balancering.. väldigt billigt.. :tummenupp


Skulle inte heller tro att det är det, men har du NR eller hemsida till dom? :7peta
 
DJM skrev:
inte aprilia delar..
när jag skickade in min vev (NS 125) så satte han dit ett annat lager än original och en vevstake med samma slaglängd. Det har ju ingen betydelse egentligen bara diametern på de båda lagerfästerna är samma och längden på staken.. för övrigt tror jag att veven blev starkare och bättre med crossstake, dock vet jag inte från vilken cross det var taget. men de hade blitt mycket dyrare med original sa han.. jag fick välja mellan 1300kr för de delarna inkl jobb eller 3000 för honda original som han inte gav någon garanti på var bättre på något vis.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top