Mysteriet med strypt Suzuki

Matte_73

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
91:a Suzuki GSX 1100
Hej!

Jag har ett stort problem. Lämnade in min suzuki GSX 1100, en 91:a innan midsommar, till AVA Mc i Sthlm på grund av att mc:´n tappade kraft i utomhustemperaturer över 15 grader. Under 15 grader gick den superbra. De bytte allt möjligt inkl: tändstift, tändkablar, oljefilter, bensinfilter, kamremsspännare samt bänkade den. Efter denna service upptäckte de att motorn bara producerade 28 kw istället för 74 som den ska göra. Jag fick då provköra och det var som att åka på en stor moppe. Så dålig har den aldrig varit innan. Visserligen gick den jämnt, men hade absolut ingen acceleration.

De trodde att den var strypt, men innan jag lämnade in den så accelerade den i alla fall helt perfekt! De trodde att det var ngt med ljuddämparen i avgasröret, men det var det inte. Kompressionen är kollad och var helt ok.

De har nu försökt hitta problemet i över en månad men vet inte vad det är. Det senaste skulle vara ngt med Ska det rentav vara två olika sorters ventiler och inte fyra likadana i förgasaren?

Jag ställer nu mitt hopp till detta forum, vad kan ha hänt?

Mycket tacksam för svar då min mc-säsong tragiskt nog inte ens börjat än. :confused:

/Matte

Mappade de om den?

Edit: Glömde att hojen var mekanisk:näsblod

Last edited:
Jag tror det, det borde de väl gjort? Eller är det något de inte per automatik gör tror du? Ska i varje fall fråga dem imorgon.

Exakt vad innebär det?

"En mapp är en tabell med information som går till hojens "dator" och talar om hur motorn skall bete sig beroende på varvtal, gaspådrag, temperatur, etc." :)

Last edited:
Din 91:a har förgasare och kan således inte "mappas". Känns som om du har ett bränsle problem. Skulle kolla om det är bensinkranens vacuum öppning som inte funkar som den skall, testa vrida kranen till "pri" läget. Om bränslet inte hinner fyllas på från tanken via kranen till förgasarna går motorn bra vid låg belastning men tappar orken när den belastas. Torrsprickor i vacuumslangen till kranen från insug brukar vara orsaken så kolla denna slang eller byt den i förebyggande syfte.

Ett snabbt sätt att eliminera kranen är att lyfta av tanken och köra hojen med soppa från en flaska, här måste man ju göra ngn slags "uppfinning" men det är enkelt..

Rost i tanken som satt igen filtret i kranen är också vanligt

Hmm.. blev lite fundersam... var det bränslepump på dessa redan -91:confused:

Last edited:
Haha mitt fel, glömde att hojen var mekanisk:näsblod

Kan du kolla färgen på stiften? :)

Går motorn jämnt men har ingen effekt så kan det inte vara så himla många olika orsaker.

Antingen drullade de runt med kamtiderna när de bytte kamkedjespännaren eller så har de "oljat" in ditt luftfilter av papper eller glömt en STOR tuss i luftburken eller lyckats med att få spjället att inte öppna fullt eller stummat trottlarna. En månad? Well... sommarvikarien spenderade förmodligen 4 timmar en eftermiddag och lyckades inte hitta sina misstag.

Den sköter inte tändkurvan.
Någonstans sitter det en varvtalsgivare.
Yamaha brukade ha den i varvräknaren.
Om den ballar ur, så stämmer tändpunkten vid tomgång.
Varvar upp lätt och ledigt obelastad.
Ingen kraft i motorn.

Den sköter inte tändkurvan.
Någonstans sitter det en varvtalsgivare.
Yamaha brukade ha den i varvräknaren.
Om den ballar ur, så stämmer tändpunkten vid tomgång.
Varvar upp lätt och ledigt obelastad.
Ingen kraft i motorn.

Tror inte den sitter i varvräknarhuset på 1100:an. Jag har flaxig varvnål efter 6000RPM (kastar duktigt fram och tillbaks) men moppen drar fortfarande rätt ok. Jag har iofs haft lite trassel med min så jag är inte helt säker på detta. Orkeslös är ivf inte rätt beskrivning på hur min beter sig med lurig varvräknare.

Nu har jag fått massor att fundera på - tack!
Känns spontant som att det måste vara som anders brink säger, slarv eller något med kamremsbytet.

Bensinkranens vaccumöppning måste jag också be dem kolla upp.

Jag vet inte om det är bränslepump på 91:an. Vad ska det annars vara?

Är det någon som vet vad det ska vara för ventiler i förgasaren? Kan det vara två olika eller ska alla vara samma sort?

Dessutom, anledningen till att jag lämnade in den i första hand var ju för att den gick olika bra i olika väder. Är inte det jättekonstigt? Har hört att mängden syre är högre vid kallare temperaturer, men borde de inte ha hittat ngt fel i förgasaren då?

Lite svårt att veta vad man ska fråga efter när man inte är mekaniker själv och amatör =)

Nu har jag fått massor att fundera på - tack!
Känns spontant som att det måste vara som anders brink säger, slarv eller något med kamremsbytet.

Bensinkranens vaccumöppning måste jag också be dem kolla upp.

Jag vet inte om det är bränslepump på 91:an. Vad ska det annars vara?

Är det någon som vet vad det ska vara för ventiler i förgasaren? Kan det vara två olika eller ska alla vara samma sort?

Dessutom, anledningen till att jag lämnade in den i första hand var ju för att den gick olika bra i olika väder. Är inte det jättekonstigt? Har hört att mängden syre är högre vid kallare temperaturer, men borde de inte ha hittat ngt fel i förgasaren då?

Lite svårt att veta vad man ska fråga efter när man inte är mekaniker själv och amatör =)
Skulle det inte kunna vara så att det ska vara kamkedja i den, å de kan va därför den går lite sisådär om dom har tryckt i en rem? ;)

Går den sämre i fukt så skulle jag kolla upp allt kablage. Nu hade du ju låtit byta tändkablar, men det kan ju vara jordpunkter mm som strular också.

Haha, det har du rätt i, jag menar så klart kamkedjespännsbytet. =)

Jag undrar om det är luftfuktigheten som har påverkat den innan, det har mest känts som att temperaturen har spelat in. Under 15 grader har den gått perfekt och över 15 har den känts lite trött...

Jag tippar som Anders. Att de har fått kamtiderna fel.
Jag köpte en volvo 142 (när jag var ung) som kamdreven satt ett kugg fel på. Den gick fint som tusan och jag trodde inte 82 hk skulle inte skulle vara ystrare än de var. Märkte det sen när jag rev motorn för allmän B20 bonntrimning.

Kamtider.. jag ska be dem kolla det - inte alls omöjligt att det är där felet sitter.

Jo, men sitter det inte ventiler i förgasaren? Typ fyra stycken? I mitt fall så var det när vi lämnade in den två olika sorter, två grövre och två finare. Dessa bytte de ut till likadana. Tror det var till de grövre efter att ha pratat med Suzuki... men känns ändå som att det skulle kunna ha ngt med dessa att göra? Menmen, som sagt, jag är amatör så det kanske inte kallas ventiler? =)

Kamtider.. jag ska be dem kolla det - inte alls omöjligt att det är där felet sitter.

Jo, men sitter det inte ventiler i förgasaren? Typ fyra stycken? I mitt fall så var det när vi lämnade in den två olika sorter, två grövre och två finare. Dessa bytte de ut till likadana. Tror det var till de grövre efter att ha pratat med Suzuki... men känns ändå som att det skulle kunna ha ngt med dessa att göra? Menmen, som sagt, jag är amatör så det kanske inte kallas ventiler? =)
Nja, du menar nog förgasarmunstyckena, som soppan kommer ur. Det ska generellt sett vara större munstycken i mitten och något mindre på dom två yttre fuggarna.

Ja! Det är nog det de kallas. =) Men då kan det ju vara så enkelt som att de har satt på fel eller? Bytt ut de rätta mot felaktiga och då kanske resultatet blir att mc:n stryps?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti