Mysko Virus !?

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Fick precis mail från "microsoft", dom hade bifogat en JÄTTEBRA exe-fil som dom tyckte jag skulle köra, för att skydda min dator från eventuella virus... :tummenupp SÄKERT !

Detta lilla elände lyckades i alla fall ta sig igenom en normalt väldigt bra brandvägg OCH ett filter direkt på mailservern som normalt tar bort allt execverbart... ?

Hur i hela hel*ete gick DET till ?

Nån som vet nåt om eländet ?

/XJR

Last edited:
kompisen ringde mej just om det igår o sa att får du mail från microsoft så släng skiten för det är virus
microsoft skickar inga mail till folk utan vidare sådär

inte så mysko virus

Saxat från avp.ch (kasperskylabs):

I-Worm.Swen spreads via email, the Kazaa file sharing network and IRC channels.
Messages infected by the Swen Internet worm appear to have been sent from various Microsoft services, including for example MS Technical Assistance, Microsoft Internet Security Section, etc.

The message text urges users to install a "special patch" from Microsoft. The "patch" is included as an attachment.

The message includes the following text: (borttaget av mig)

Jag har också fått det... Brandväggar i all ära, men skaffa ett bra antivirusprogram istället. Dock inte Norton Antivirus, den suger :fakta

EDIT (länk): http://www.avp.ch/avpve/worms/email/swen.stm

Öhh, en variant på Swen alltså, den hade jag ju hört om, står ju med i alla listor över det senaste eländet, men... inte att den kunde göra bakåtvolt och vissla, rakt genom ett "idiotsäkert" mail-filter... ?

Tackar för infon iaf :tummenupp

/XJR

Lite lurigt det där med virusnamn dock. Ett virus har olika namn beroende på vilket AV-företag som berättar om det.

Öhhhh e de bara min uppfattning att alla e D*mma i huvet??
inte öppnar man något som bifogats om det inte e så att man vet va de e..... ELLER
:slicka

Ni har ingen aning om hur mycket folk det är som öppnar alla dessa bifogade filer....
<---- Sitter på telias internet support så jag har pratat med en del =).

K-Micke skrev:
Jag har fått en massa virusmail, men jag har givetvis inte öppnat de bifogade filerna. Irriterande som f-n är det ändå.

Vad jag kan se har ingen annan gjort det heller,
så du kanska var för snabb att kalla oss "dumma i huvet". :finger

Inte kallade jag väl er för dumma i huvet .. ??? :eek:

jag syftade på den grupp som öppnade filerna om du öppnade dem(vilket du sa att du inte gjorde så gällde det inte dig :fakta

anlednigen till mitt inlägg e att jag alltförofta möter personer som säger..
ja men hur skulle jag kunna veta att de va ett virus de stod ju inte att de va de.. typ..

Skyddsjakt på alla "hackers" eller vad det nu är för typer som skapar eländet?

jävla IT-H _ _ _ R som skickar ut virus för att göra de jävligt för andra. man skulle få tag på en sån där taning jävla gay sen spöa han tills mAN inte orka längre och att han lovat att aldrig mer runka till laura croft.

AleX skrev:
Öhhhh e de bara min uppfattning att alla e D*mma i huvet??
inte öppnar man något som bifogats om det inte e så att man vet va de e..... ELLER
:slicka

Om du kör Outlook och inte har stängt av förhandsgranskningen så är det flera av dom virusen som har cirkulerat den senaste tiden som går igång endå!

Det räcker med att du markera det för att ta bort det så startas viruset!

Jag fick både Klez och Sobig F. (alltså inte att jag åkte på viruset) i drivor ett tag!

Var borta över helgen och hade 65 mail med Sobig F när man kom hem!

Det som är det sura är att Sobig (och många andra virus) tar en adress i din adressbok och skickar till och avger en adress i din adressbok som avsändare.
Det enda du kan läsa dig fram ifrån vart viruset kommer ifrån är ifrån vilken ipadress det är skickat!

Som tur är så kör man inte Outlook så man klarar sig endå men det är jobbigt att ta ner 65 mail på 100k varje dag!

Re: Re: inte så mysko virus

Alex R1100S skrev:
Vad ska man köra för virusprogram som är bra då?

Jag kör Avast och har gjort så ett tag sedan jag tröttnade på NAV.
Verkar vettigt och "Home Edition" är gratis. Det enda jag inte gillar är att det finns något enkelt och bra sätt att köra en fullscan per automatik. Nåja, det GÅR iofs om man vill men...
Det kräver mindre systemresurser än NAV och hittade ett gäng skumma filer som NAV kateoriskt låtit vara.

http://www.avast.com/

Försök och låta bli och öppna en sån sak och speciellt microsoft som tar betalt för varje grej dem gör så varför skulle dem skicka ut en sån här grej gratis, okej... kanske har man turen att dem kan göra det nån gång ( inte för jag tror det ) men låt bli och ladda filen... :fakta

Detta börjar bli riktigt intressant, nu har jag satt igång ett par rätt så skarpa datakillar, på ett fullt respektabelt företag som har vår mailserver, och än så länge kliar dom sig bara i huvet !? Servern SKA inte släppa igenom NÅGRA körbara filer, och att en fil som dessutom heter EXE med stora bokstäver har dykt upp i min inbox verkar dom nästan inte tro på :skrämd

Tydligen nåt som dom aldrig har sett förr, och dom har väl sett en del får man anta, ska bli kul att se hur detta utvecklar sig.

Tack för tipset om virusprogrammet förresten !

/XJR

EDIT: stafvle

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger