Mysko ljud när jag ska starta med elstarten Kawa Z650 B1 1977

raceput

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Hoj
z650 1976 varadeo 1000 och en del mer
När jag provar att köra på startmotorn så låter det med jämna mellan rum som det ligger 2 kg sten i motorn och i bland så går den som den ska ..den har problem att stata oxså.Eller den vill inte starta det hörs.
Plockade av kåpan över svängjulet och såg att när den lät som om det va sten i den så hoppade vevaxeln liksom till . Kan det vara så att kamkjedjan har kuggar över och är helt slut där av startar inte eländet eller är det spännaren som är paj start motor och drev kollat allt ok där. med kicken låter det inget !
:3freak

Trotts att du säger att starmotorn är okej, så låter det som att startmotorn inte är okej.

Går den inte att få igång alls?

Hej !
Den går lite på 3 burkar spottar och håller på

Har du snurrat runt motorn för hand och utan tändstift monterade?
Då kan du känna om det är något som strular.

Att kamkedjan skulle hoppa låter inte troligt.
Kolla kamspännarens funktion.

Jag har lite svårt att ge svar på rak arm då jag skulle behöva lite mer info om maksinen.

Har det gått förr eller har den stått i en lada i 25 år?

Börja med förgasarrengöring du, speciellt noga med tomgång/lågfartkrets. Fräsch soppa är en självklarhet.
Sen kan du skruva loss startmotorn och kolla dreven.
Har du kick kan du ju alltid bara kasta startmotorn! Unga friska män använder kicken.

Hej
Jag plockade bort startmotor och körde den går hur fint som helst plockade ur stiften la i växel och snurrade runt motorn så jag såg startdrevet hur fint som helst körde på kicken inga problem men det kan ju vara det drev som sitter mot vevaxeln som kan vara paj tror att det är två drev innan vevaxeln eller ?
ska plocka ur fuggarna och rengöra dom samt kolla kjedejespännaren
Hojen har ståt i ett garage i 10 år så det är en del att börja mjuka upp

ok plockar sönder fuggarna och rengör dom så får vi se om hon vaknar den gamla kossan

Eftersom det är en Kawasaki så... trasig startmotorkoppling?
Ser ut att vara samma 3-rullars typ som brukar spricka.

Namnlös.jpg

Rasslar den alltid eller bara ibland? Jag problem med min gamla honda och då var det startmotorkopplingen som blivit sliten är tre rullar som trycker emot den inre flänsen på bilden. Ibland blir den inre flänsen slipen och inte helt rund längre vilket innebär att rullarna börjar hoppa ibland och driver den inte motor runt och det rasslar som bara den. Jag löste det genom att svara av någon mm på flänsen så den blev rund igen sen så funka den finfint.

Säger inte att det är felet men det verkar vara ett vanligt fel på hojjarNamnlös.jpg som sen blivit stående för man inte kan starta dem. Men som sagt har det fungerat innan den ställdes undan borde det ju vara något annat.

Brukar alltid vara de tre rullarna o den runda ytan den driver mot eller de tre skruvarna till rullhållaren som är lösa (vobbar=släpper taget med rullarna)

Tackar för svaret blir 2 pilsner och en kväll i :smashagaraget

Man måste klyva motorn om man ska komma åt att fixa drevet ????

Måste jag klyva motorn om jag ska komma åt startdervet ???

Ja, det tror jag.
Skulle man behöva den operationen på GPX 600 måste man det, och de är ändå >10 år nyare.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti