Mysko husaberg startproblem

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Har haft lite problem nu med hojjen med att den tjuvstannar vid rödlysen osv, men den har alltid startat direkt nu igen, men nu under kvällen så har den tokvägrat att starta, eller visst motorn snurrar igång men dör direkt igen efter 3 sekunder om och om igen. Har börjat fundera på ifall det är vipporna som står lite fel. Men är det någon som har varit med om något liknande?
 
Carpe me skrev:
2313125 Har haft lite problem nu med hojjen med att den tjuvstannar vid rödlysen osv, men den har alltid startat direkt nu igen, men nu under kvällen så har den tokvägrat att starta, eller visst motorn snurrar igång men dör direkt igen efter 3 sekunder om och om igen. Har börjat fundera på ifall det är vipporna som står lite fel. Men är det någon som har varit med om något liknande?


Två av mina polare har haft ungefär samma problem och båda hadde en ventilfjäder som gått av. Så jag skulle ha rivit bort luckorna till ventiljusteringen och kollat ventilspel o fjädrar.

Hoppas det löser sig mannen /moffe
 
Carpe me skrev:
2313125 Har haft lite problem nu med hojjen med att den tjuvstannar vid rödlysen osv, men den har alltid startat direkt nu igen, men nu under kvällen så har den tokvägrat att starta, eller visst motorn snurrar igång men dör direkt igen efter 3 sekunder om och om igen. Har börjat fundera på ifall det är vipporna som står lite fel. Men är det någon som har varit med om något liknande?
Jag hade liknande fel på min WR och det berodde på att jag satt dit en uppsamlinsbehållare till förgasaren och när den fylldes så kunde inte slangarna ventilera ordentligt. Men den vara bara tömma/ta bort så gick den bra igen.
 
Carpe me skrev:
2313125 Har haft lite problem nu med hojjen med att den tjuvstannar vid rödlysen osv, men den har alltid startat direkt nu igen, men nu under kvällen så har den tokvägrat att starta, eller visst motorn snurrar igång men dör direkt igen efter 3 sekunder om och om igen. Har börjat fundera på ifall det är vipporna som står lite fel. Men är det någon som har varit med om något liknande?

Kolla så att avluftningen i tanklocket funkar som den ska, har hänt för både mej o andra.
 
WAKKA skrev:
2313627 Kolla så att avluftningen i tanklocket funkar som den ska, har hänt för både mej o andra.

Heh jo det testade jag, först med att blåsa i avluftslangen och sen försöka suga :fyllisar.


Nä men varken eller av tipsen ger något, ventilspelet står precis som det ska, fjädrarna är hela och jag har inget uppsammlingskärl för bensinen alls, bara slangar som ventilerar.
Tror nog att den får lite mycket soppa, har 190 och 45 munstycke på den och stiftet är lite sotigt med raka rör från cylindern. Ska prova fippla lite mer med luftskruven sen när jag får däck till den.

Föresten, mixskruven, den ger mer luft om man skruvar ut den ?
 
Last edited:
Busaberg skrev:
2316110 Nej,då får den fetare blandning.


Så var det, blandar ihop dom hela tiden, ska skriva upp det på väggen bredvid hojjen nu :tummenupp.

Har ställt ner nålen ett hack i förgasaren nu, hoppas den går lite bättre nu då efter lite pill.
 
tja! har du bara lyft på locken o kännt med fingret om ventilerna är hela eller har du tagit av toppen o sätt att dom är hela? hade ett liknande problem den va svårstartad som fan o gick dåligt o dog om ja slog av gasen! ja kännde först va luckorna men dom satt på plats men när ja tog av toppen så visade d säg att en fjäder va av, men den satt på plats!
 
nicke_kloos skrev:
2337625 tja! har du bara lyft på locken o kännt med fingret om ventilerna är hela eller har du tagit av toppen o sätt att dom är hela? hade ett liknande problem den va svårstartad som fan o gick dåligt o dog om ja slog av gasen! ja kännde först va luckorna men dom satt på plats men när ja tog av toppen så visade d säg att en fjäder va av, men den satt på plats!


Jorå fjädrarna är i prima skick. Men ska se om jag får på nya sulor ikväll så ska jag fortsätta att fippla lite med förgasaren, har ställt om den helt just nu, kanske blir lite bättre. Min egna gissning är att den bara har fått för mycket soppa.
 
Carpe me skrev:
2340925 Jorå fjädrarna är i prima skick. Men ska se om jag får på nya sulor ikväll så ska jag fortsätta att fippla lite med förgasaren, har ställt om den helt just nu, kanske blir lite bättre. Min egna gissning är att den bara har fått för mycket soppa.

Jag hade samma problem som du för ett tag sedan, den var ibland svårstartad, oftast varm, man kickade och den gick i 1-2 sekunder och stannade sedan, för att sedan efter några kickningar inte tända öht. Det blev att vänta i ett par minuter och kicka igen så startade den, med lite tur.
Jag ställde in ventiler, ställde in förgasaren, inget hjälpte. Nu har jag bytt tändstift, avgassystem, inte bara därför utan att få lite mer tryck i grejjerna, även bytt förgasare till keihin fcr 41. Nog gick den bra mkt bättre men fortfarande samma startproblem...
Så i lördags när jag skulle ut och köra startade jag den, lät den gå på tomgång en stund, kollade med startgas runt förgasaren så den inte läckte eller någonting. Stängde sedan av för att sätta på mig hjälmen... Sen när jag skulle starta gjorde den nåt knystande efter ett par kickningar och sedan stendött, kickade konstant i en halvtimme utan ett enda litet tändande...
Kollade gnistan... Stendött! Mätte upp statorn... Och se på fan! Nu hade det även hänt mig, laddkretsen var kass (ingen kontakt mellan röd och svart kabel), detta jävla SEM! :huvet Antagligen hade detta varit på G ett tag, där var en del fukt innanför svänghjulskåpan.
Hittade dock en snubbe på blocket vid namn Conny som säljer statorer lösa för 2100:-, man får ju vanligtvis köpa dessa tillsammans med svänghjul osv, för ca 4000.... Inte kul..

Lycka till med felsökningen!

EDIT:
För felsökning av Statorn, mät upp resistansen mellan kablarna:
Gul - Blå(Gul) <1,0 Ohm
Röd - Svart 3 kOhm +-10%
Grön - Svart 168 Ohm +-10%
Gula och blå kablar hör till generatorn, Röd går till laddspolen som ger ström till tändningen, Grön ger puls för när gnistan skall utlösas.
 
Last edited:
Hsb-Chrille skrev:
2341220 Jag hade samma problem som du för ett tag sedan, den var ibland svårstartad, oftast varm, man kickade och den gick i 1-2 sekunder och stannade sedan, för att sedan efter några kickningar inte tända öht. Det blev att vänta i ett par minuter och kicka igen så startade den, med lite tur.
Jag ställde in ventiler, ställde in förgasaren, inget hjälpte. Nu har jag bytt tändstift, avgassystem, inte bara därför utan att få lite mer tryck i grejjerna, även bytt förgasare till keihin fcr 41. Nog gick den bra mkt bättre men fortfarande samma startproblem...
Så i lördags när jag skulle ut och köra startade jag den, lät den gå på tomgång en stund, kollade med startgas runt förgasaren så den inte läckte eller någonting. Stängde sedan av för att sätta på mig hjälmen... Sen när jag skulle starta gjorde den nåt knystande efter ett par kickningar och sedan stendött, kickade konstant i en halvtimme utan ett enda litet tändande...
Kollade gnistan... Stendött! Mätte upp statorn... Och se på fan! Nu hade det även hänt mig, laddkretsen var kass (ingen kontakt mellan röd och svart kabel), detta jävla SEM! :huvet Antagligen hade detta varit på G ett tag, där var en del fukt innanför svänghjulskåpan.
Hittade dock en snubbe på blocket vid namn Conny som säljer statorer lösa för 2100:-, man får ju vanligtvis köpa dessa tillsammans med svänghjul osv, för ca 4000.... Inte kul..

Lycka till med felsökningen!

EDIT:
För felsökning av Statorn, mät upp resistansen mellan kablarna:
Gul - Blå(Gul) <1,0 Ohm
Röd - Svart 3 kOhm +-10%
Grön - Svart 168 Ohm +-10%
Gula och blå kablar hör till generatorn, Röd går till laddspolen som ger ström till tändningen, Grön ger puls för när gnistan skall utlösas.


heh det där var precis något jag hade kunnat skriva om mina problem med hojjen, jag förstår bara inte varför den alltid ska stänga av sig när rödlysena svänger om till grönt, alldrig någonsin har den dött när det blir rött, bara grönt, men kom på att man faktiskt kan köra runnt rödlysena så nu dör den alldrig vid grönt :banana. Har mätt min stator redan, inga problem där, har är inne på min andra stator med samma mysko "jag vill inte leva" syndrom på hojjen.

Men har din funkat bättre nu sen du bytte till en annan stator? I sånna fall så borde det ju nästan ha berott till största delen på att förgasaren är skit om den nu går bra? Jag har ju en helt perfekt stator....
 
Carpe me skrev:
2341780 heh det där var precis något jag hade kunnat skriva om mina problem med hojjen, jag förstår bara inte varför den alltid ska stänga av sig när rödlysena svänger om till grönt, alldrig någonsin har den dött när det blir rött, bara grönt, men kom på att man faktiskt kan köra runnt rödlysena så nu dör den alldrig vid grönt :banana. Har mätt min stator redan, inga problem där, har är inne på min andra stator med samma mysko "jag vill inte leva" syndrom på hojjen.

Men har din funkat bättre nu sen du bytte till en annan stator? I sånna fall så borde det ju nästan ha berott till största delen på att förgasaren är skit om den nu går bra? Jag har ju en helt perfekt stator....

Jasså du har nyss bytt? Ja då kan vi nog utesluta det..
Jag har inte fått min nya än som sagt, hoppas på att det blir bättre med den... Hehe min brukar med dö vid grönt ljus, så sjukt störande :D Man står där och väntar, tomgången ligger stabilt, det slår om till orange, man lägger i växel infattar position inför en snygg wheelie fram till nästa ljus, det slår om till grönt, hojjen säger *slupp* och stendör, bara rulla in till kanten, svära , kicka sig fördärvad och skämmas för alla som man stog ivägen för :rodnar :hihi
 
min e lka dan om man inte varvar upp direkt när man startat nar den e varm dör den och e omöjlig att starta gien verkar som den får för mycket bensin luktar mycket
 
Såja, provade att sänka nålen i fuggen 1 hack, skillnaden vart dag och natt.
Hann köra 17mil idag utan ett enda tjuvstopp, dock så dog den 2gånger vid start, men det var jag som inte kickade ordentligt :rodnar.
Ska kika på stifftet ikväll eller imorrn om jag orkar, är så grymt trött idag =/.

Passade även på att sko om moppen med sportec m3 sulor och sänka framgaffeln med 7mm. Satans i helvette villken skillnad, höll på att göra en u-sväng i första vänstersvängen :banana
Det lilla höjde medelhastigheten på motionsslingan med ca 10km/h från 70-80 knyck weee
 
Carpe me skrev:
2343540 Såja, provade att sänka nålen i fuggen 1 hack, skillnaden vart dag och natt.
Hann köra 17mil idag utan ett enda tjuvstopp, dock så dog den 2gånger vid start, men det var jag som inte kickade ordentligt :rodnar.
Ska kika på stifftet ikväll eller imorrn om jag orkar, är så grymt trött idag =/.

Passade även på att sko om moppen med sportec m3 sulor och sänka framgaffeln med 7mm. Satans i helvette villken skillnad, höll på att göra en u-sväng i första vänstersvängen :banana
Det lilla höjde medelhastigheten på motionsslingan med ca 10km/h från 70-80 knyck weee
kanske ska göra de jag med var har du nålen nu på vilket läge
 
Carpe me skrev:
2343540 Såja, provade att sänka nålen i fuggen 1 hack, skillnaden vart dag och natt.
Hann köra 17mil idag utan ett enda tjuvstopp, dock så dog den 2gånger vid start, men det var jag som inte kickade ordentligt :rodnar.
Ska kika på stifftet ikväll eller imorrn om jag orkar, är så grymt trött idag =/.

Passade även på att sko om moppen med sportec m3 sulor och sänka framgaffeln med 7mm. Satans i helvette villken skillnad, höll på att göra en u-sväng i första vänstersvängen :banana
Det lilla höjde medelhastigheten på motionsslingan med ca 10km/h från 70-80 knyck weee

Fan va härligt att det inte var värre än så! :)

Jag fick hem statorn och några större munstycken till förgasaren idag. Jävlar så lätt den var att starta med nya statorn! Och fy helvete vad fcr'n gör skillnad! dock går den enligt stiftet toksnålt på fullgas (kritvitt), endå är det 170-munstycke i nu (160 till org.system)... Kanske är det med SEM som Kokusan att man inte kan läsa stiftet för att se om blandningen är rätt? :va

Carpe me; Om du funderar på att trimma hojen så släng på en fcr, du kommer inte bli besviken!
 
Hsb-Chrille skrev:
2344041Kanske är det med SEM som Kokusan att man inte kan läsa stiftet för att se om blandningen är rätt? :va

Jag har fattat det som ett husabergfenomen, men jag kanske fattat fel?
 
nisse skrev:
2344035 kanske ska göra de jag med var har du nålen nu på vilket läge

satte låsclipsen i läge 2 räknat uppifrån.

Hsb-Chrille skrev:
2344041 Fan va härligt att det inte var värre än så! :)

Jag fick hem statorn och några större munstycken till förgasaren idag. Jävlar så lätt den var att starta med nya statorn! Och fy helvete vad fcr'n gör skillnad! dock går den enligt stiftet toksnålt på fullgas (kritvitt), endå är det 170-munstycke i nu (160 till org.system)... Kanske är det med SEM som Kokusan att man inte kan läsa stiftet för att se om blandningen är rätt? :va

Carpe me; Om du funderar på att trimma hojen så släng på en fcr, du kommer inte bli besviken!

heh, jo du kan se hur blandningen är med hjälp utav stifftet, gyllenbrun/oboy liknande färg är mitt i prick, men vad jag har fått veta så avspeglar färgen bara blandningen på bränsle/luft precis innan man stängde av hojjen.
heh 170.... Jag har 190, enda trimmet jag har är att alla strypningar är plockade + att jag har sågat ut snorkeln ur ljuddämparen så den är en fullflödesdämp nu :). Jo en fcr41´a hade ju varit något, trångt att få dit?
 
Last edited:
erik skrev:
2344050 Jag har fattat det som ett husabergfenomen, men jag kanske fattat fel?

Jag har fått det från Husaberg.org's bestyckningsexpert "Taffy" som sa att det inte gick att se blandningen genom färgen på stiftet på hojar med Kokusantändning
När jag hade dellorton på så var stiftet alltid gyllenbrunt dessutom...

Carpe me skrev:
2344339 satte låsclipsen i läge 2 räknat uppifrån.



heh, jo du kan se hur blandningen är med hjälp utav stifftet, gyllenbrun/oboy liknande färg är mitt i prick, men vad jag har fått veta så avspeglar färgen bara blandningen på bränsle/luft precis innan man stängde av hojjen.
heh 170.... Jag har 190, enda trimmet jag har är att alla strypningar är plockade + att jag har sågat ut snorkeln ur ljuddämparen så den är en fullflödesdämp nu :). Jo en fcr41´a hade ju varit något, trångt att få dit?

Jämför inte munstycken mellan olika förgasarfabrikat.. 198 var lagom för mig på Dellorton... 170 ska tydligen vara relativt stort för en keihin fcr om jag fattat rätt...
Ja det är sant att det avspeglar blandningen direkt innan avstängning, därför dödar man hojen direkt efter (under) en fullgasrepa för att se blandningen på fullgas...
Nej det var inte alls svårt, dock har jag tagit väck startmotorn på min hoj, men den skulle nog inte vara ivägen tror jag..
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top