Mysko elfel på viffer

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tjena. Efter halv dag i regn gjordes följande upptäckt:

Hojen slutar ladda batteriet och senare dyker mätarknas upp. När jag började slå på helljuset försvann plötsligt varräknaren och när jag gjorde om knapptryckningarna försvann även hastighetsmätaren tvärt för att genast återkomma. Efter ett tag tvärdog hela hojen tvärt och startade igen med följden att allt funkade igen! Förutom laddningen... :confused:

Halvljuset var hela tiden stadigt och alla lampor fungerade utmärkt hela tiden hojen gick.

Vid mätning hemma visade det sig, dagen efter, att batteriet höll 14 v vid tomgång, 11 v vid tändning men ej motor påslagen. Batteriet tar emot laddning via laddare.

Vad tror forumet? Är vätan kanske problemet eller är det ett annat viffer-relaterat elknas?

Kanske någon vifferägare som känner igen sig? :va

Hade

rike skrev:
När jag började slå på helljuset försvann plötsligt varräknaren och när jag gjorde om knapptryckningarna försvann även hastighetsmätaren tvärt för att genast återkomma. Efter ett tag tvärdog hela hojen tvärt och startade igen med följden att allt funkade igen! Förutom laddningen... :confused:
"Intermittent jordfel" pga fukt. En kvalificerad gissning är att fukten skapar krypströmmar (överledningar) pga någon halvdålig isolering någonstans i elsystemet. Alternativt att den "stumma" jordpunkten försvinner pga fukten.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!