Hej stötdämpargurus
Jag har problem med ett halvmysko slitage på mitt bakdäck som enbart rullat på bana.
Fakta
Fabrikat: Pirelli Supercorsa Pro (Street, ska tydligen vara ungefär som soft).
Kalltryck: Har testat med 1.9 upp till 2.1 bar
Värme: Ja, +80C vid start.
Hoj: GSXR1000 -05 med originaldämpare
Förarvikt: 75 kg
Tempo: Mediokert (t ex 1.03 på Kinnekulle)
Efter två dagar på Gotland Ring fick jag det fula slitaget som syns på bilden. Det är alltså som ett dike runt däcket. Säkert saknas drygt 1 mm gummi inom detta område. Folk i depån sa att det troligen beror på banans asfalt som gärna mumsar Pirelligummi.
Innan nästa bandag så vände jag på bakdäcket eftersom det endast var högersidan som hade tuggats upp ett par centimeter från kanten. I samma veva fick jag rådet av en mkt snabb superbikeförare att styva upp returen ett par klick. Det vanligaste felet med standardprylar var enligt honom för snabb retur. Gick från 12 klick till 8 klick, allt annat helt standard.
Trots denna justering så fick jag ändå samma tendens om än inte lika markant (denna gång Kinnekulles asfalt). Upplevde ingen skillnad i hojens uppförande.
Vad ska jag testa med för inställningar när jag sätter på ett nytt fint däck? Styva upp returen ytterligare eller kanske pilla på kompressionen?
Vore trist att ”förstöra” det på samma sätt igen.
Det som inte är gjort, men som ska fixas, är att kolla/justera ”hänget”.
En annan aspekt är att jag fegar med att ge gas i utgången av kurvorna. Först när hojen vinklas upp en bit så slår jag på gas. En självutnämnd expert sa att mitt däck troligen spinner loss just i det slitna området eftersom det är där jag skickar på effekt.
Vad tror SH’s samlade däck- och dämparexpertis?
Jag har problem med ett halvmysko slitage på mitt bakdäck som enbart rullat på bana.
Fakta
Fabrikat: Pirelli Supercorsa Pro (Street, ska tydligen vara ungefär som soft).
Kalltryck: Har testat med 1.9 upp till 2.1 bar
Värme: Ja, +80C vid start.
Hoj: GSXR1000 -05 med originaldämpare
Förarvikt: 75 kg
Tempo: Mediokert (t ex 1.03 på Kinnekulle)
Efter två dagar på Gotland Ring fick jag det fula slitaget som syns på bilden. Det är alltså som ett dike runt däcket. Säkert saknas drygt 1 mm gummi inom detta område. Folk i depån sa att det troligen beror på banans asfalt som gärna mumsar Pirelligummi.
Innan nästa bandag så vände jag på bakdäcket eftersom det endast var högersidan som hade tuggats upp ett par centimeter från kanten. I samma veva fick jag rådet av en mkt snabb superbikeförare att styva upp returen ett par klick. Det vanligaste felet med standardprylar var enligt honom för snabb retur. Gick från 12 klick till 8 klick, allt annat helt standard.
Trots denna justering så fick jag ändå samma tendens om än inte lika markant (denna gång Kinnekulles asfalt). Upplevde ingen skillnad i hojens uppförande.
Vad ska jag testa med för inställningar när jag sätter på ett nytt fint däck? Styva upp returen ytterligare eller kanske pilla på kompressionen?
Vore trist att ”förstöra” det på samma sätt igen.
Det som inte är gjort, men som ska fixas, är att kolla/justera ”hänget”.
En annan aspekt är att jag fegar med att ge gas i utgången av kurvorna. Först när hojen vinklas upp en bit så slår jag på gas. En självutnämnd expert sa att mitt däck troligen spinner loss just i det slitna området eftersom det är där jag skickar på effekt.
Vad tror SH’s samlade däck- och dämparexpertis?

Last edited: