Mysko däckslitage. Dämparinställning?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Hej stötdämpargurus 
Jag har problem med ett halvmysko slitage på mitt bakdäck som enbart rullat på bana.

Fakta
Fabrikat: Pirelli Supercorsa Pro (Street, ska tydligen vara ungefär som soft).
Kalltryck: Har testat med 1.9 upp till 2.1 bar
Värme: Ja, +80C vid start.

Hoj: GSXR1000 -05 med originaldämpare
Förarvikt: 75 kg
Tempo: Mediokert (t ex 1.03 på Kinnekulle)

Efter två dagar på Gotland Ring fick jag det fula slitaget som syns på bilden. Det är alltså som ett dike runt däcket. Säkert saknas drygt 1 mm gummi inom detta område. Folk i depån sa att det troligen beror på banans asfalt som gärna mumsar Pirelligummi.

Innan nästa bandag så vände jag på bakdäcket eftersom det endast var högersidan som hade tuggats upp ett par centimeter från kanten. I samma veva fick jag rådet av en mkt snabb superbikeförare att styva upp returen ett par klick. Det vanligaste felet med standardprylar var enligt honom för snabb retur. Gick från 12 klick till 8 klick, allt annat helt standard.

Trots denna justering så fick jag ändå samma tendens om än inte lika markant (denna gång Kinnekulles asfalt). Upplevde ingen skillnad i hojens uppförande.
Vad ska jag testa med för inställningar när jag sätter på ett nytt fint däck? Styva upp returen ytterligare eller kanske pilla på kompressionen?
Vore trist att ”förstöra” det på samma sätt igen.
Det som inte är gjort, men som ska fixas, är att kolla/justera ”hänget”.

En annan aspekt är att jag fegar med att ge gas i utgången av kurvorna. Först när hojen vinklas upp en bit så slår jag på gas. En självutnämnd expert sa att mitt däck troligen spinner loss just i det slitna området eftersom det är där jag skickar på effekt.

Vad tror SH’s samlade däck- och dämparexpertis?

Maranello_tyre.jpg

Last edited:
Vet inget om något, speciellt inte om däckslitage men kolla på sportrider's och se om du ligger långt från deras inställningar.

Kanske även prova att höja kalltrycket till 2,3bar, tror ditt däck är gjort för lite högre tryck än SC-versionerna.

jag skulle ha testa å släppa lite på kompressionen, för att låta däcket sätta sig lite mer... typ 5 klick.. bara för å känna.. mvh stensmo

Vet inget om något, speciellt inte om däckslitage men kolla på sportrider's och se om du ligger långt från deras inställningar.

Kanske även prova att höja kalltrycket till 2,3bar, tror ditt däck är gjort för lite högre tryck än SC-versionerna.
Tack för länken. De har 1 klick mer comp än vad jag kört med.

Enligt en Pirelliexpert så ska Street ha samma tryck som SC på bana. Nästa däck som ska krängas på är ett SC. Ska bli intressant att se om samma fenomen uppstår.

Låter ju troligt att du spinner och/eller att gummit sätter sig när du tuttar på i slutet på kurvorna, men det borde du märka själv, är du modigar med gaspådraget ut ur vänsterkurvor?

jag skulle ha testa å släppa lite på kompressionen, för att låta däcket sätta sig lite mer... typ 5 klick.. bara för å känna.. mvh stensmo
Tack för tipset. Ska testa ett pass eller två med mindre kompression för att se om det kan hjälpa.

Låter ju troligt att du spinner och/eller att gummit sätter sig när du tuttar på i slutet på kurvorna, men det borde du märka själv, är du modigar med gaspådraget ut ur vänsterkurvor?
Jag är lika feg överallt :näsblod
Märker inte av nått hjulspinn.

Last edited:
Jag fick ett liknande slitage på mitt förra framdäck, fast lite längre ut på däcket. Efter att min mekaniker mixtrade lite med fjädringen så har det varit fint. Hoppas det går lika bra för dig!

Jag fick ett liknande slitage på mitt förra framdäck, fast lite längre ut på däcket. Efter att min mekaniker mixtrade lite med fjädringen så har det varit fint. Hoppas det går lika bra för dig!
Jag vill också ha en egen mekaniker som kan fixa min fjädring :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026