Mysko avgasvärden CO = 0, HC = 270, Lambda = 1,16.

gdi motorerna och 4g92 motorrerna har ju stora problem med att de sotar igen i insuget.de brukar få svajig tomggr när spjällhuset börja kärva och så en rengöring från sot på spjällhuset brukar hjälpa.sitter med 4 12 bultar och 2 kontakter.bar till att ta tops och etanol och skrubba.
efter det så bryt - i tio minuter.starta den utan att röra gasen någon ggr under minst 8 min så grundställer du spjället.
ett hc på 270 kan du få med lite vinterkörd kortsträck körd motor på 3 månader.lamda värdet gör allt för att kompensera men det är ju co2 den i huvudsak kan reglera men ser bara röktätheten som beror på annat då.
mitt råd:
byt olja,oavsett när du bytte den.kolla över vacumanslutningarna,finns inte så många och sedan kolla värdet.jag brukar ställa de på 5000 varv i 10 minuter efter att jag kört en långrunda innan jag mäter för att verkligen göra rent katten.
edit läste hela ditt inlägg nu.om spjället inte är gjort enligt ovanstående så kommer den alltid gå pissigt.antar att du har ny olja i så nolla spjället och kolla vaccumledningarna .
de topparna brukar spricka vid värme,det är inte så enkelt att det rinner ner olja den vägen.kolla om stiften har olik färg.

Om den är portinsprutad så är det inte det som skapar sot så du kan glömma allt jag sa om det.

Nån annan kanske har nån bättre ide. Men jag kan inte komma på annan anledning till sotet än oljeläckage.

Oljebyte brukar ju kunna hjälpa lite men du hade väl bytt olja redan också.

Jag har tyvärr ingen mer input.
All input är värdefull! T.o.m. när folk rekomenderar köp av BMW...
gdi motorerna och 4g92 motorrerna har ju stora problem med att de sotar igen i insuget.de brukar få svajig tomggr när spjällhuset börja kärva och så en rengöring från sot på spjällhuset brukar hjälpa.sitter med 4 12 bultar och 2 kontakter.bar till att ta tops och etanol och skrubba.
efter det så bryt - i tio minuter.starta den utan att röra gasen någon ggr under minst 8 min så grundställer du spjället.
ett hc på 270 kan du få med lite vinterkörd kortsträck körd motor på 3 månader.lamda värdet gör allt för att kompensera men det är ju co2 den i huvudsak kan reglera men ser bara röktätheten som beror på annat då.
mitt råd:
byt olja,oavsett när du bytte den.kolla över vacumanslutningarna,finns inte så många och sedan kolla värdet.jag brukar ställa de på 5000 varv i 10 minuter efter att jag kört en långrunda innan jag mäter för att verkligen göra rent katten.
edit läste hela ditt inlägg nu.om spjället inte är gjort enligt ovanstående så kommer den alltid gå pissigt.antar att du har ny olja i så nolla spjället och kolla vaccumledningarna .
de topparna brukar spricka vid värme,det är inte så enkelt att det rinner ner olja den vägen.kolla om stiften har olik färg.
Tack för synpunkterna! Har du personlig erfarenhet av 4G92/4G93-motorerna?

Jag plockade isär spjällhuset (lite för mycket... :gnissla) och där var lite sot, men inte alls i de mängder att jag tycker man borde kunna förvänta sej någon som helst påverkan.
Ska göra ett oljebyte.

Vad har en ren katalysator med vacuumanslutningarna att göra?

All input är värdefull! T.o.m. när folk rekomenderar köp av BMW...
Tack för synpunkterna! Har du personlig erfarenhet av 4G92/4G93-motorerna?

Jag plockade isär spjällhuset (lite för mycket... :gnissla) och där var lite sot, men inte alls i de mängder att jag tycker man borde kunna förvänta sej någon som helst påverkan.
Ska göra ett oljebyte.

Vad har en ren katalysator med vacuumanslutningarna att göra?

om vaccumen sitter fel så blir regleringen tvärtom.den tappar vaccumet istället för att styra med det.
jag jobbar på en fd. mitsu verkstad men jobbar mycket med de motorerna även nu i 40 serien.kolla så att axeln går tillbaka på spjället,den ska vara öppen 2/10 delar ca i nollläge och putar du den till stängt så ska den fjädra upp igen.även fjädra ner när du öppnat den fullt och inte kännas som den kärvar.gör den det så kan magneterna lossnat på axeln och dessa går att limma dit med 2 comp igen.då får du plocka de 4 8mm skallarna och så ser du felet när du öppnar.
eftersom oxygensensorn sitter före katalysatorn så skvallrar inte det hurvida katten är sönder om du inte har en 96 och nyare som har bank 2 mätning oxå.men bara på de importerade bilarna.
eftersom den mäter röktätheten och inte kan skilja på oljerök och bensinrök så försöker den kompensera det den kan,soppa.då får du hög röktäthet och tunn blandning.
hade varit bra att få alla 4 mätvärdenena för att få en bättre fingervisning vad den gör.nu kollar inte besiktingen o2 men det syns på mätaren ändå,kollade du på den ?
om du får kammen en kugg fel får du samma fel som du har nu btw.vanligt fel på gamla sierra bilarna med dohc motorerna.går skitbra men har samma typ av avgasvärde.glöm inte att varmköra den som jag beskrev så att du bränner rent katten ordentligt.för olja kan ligga kvar många mil i katten,speciellt med den avkylning du har nu.
du kan mäta lamdavärdet med en multimeter på signalkablen så du ser att den stämmer med det du ser på ditt besiktningspapper.

eftersom den mäter röktätheten och inte kan skilja på oljerök och bensinrök så försöker den kompensera det den kan,soppa.då får du hög röktäthet och tunn blandning.

Du har många bra förslag men jag förstår inte din slutsats att att man skulle kunna få tunn blandning när motorn fetar upp med bränsle. En lambdasensor mäter inte röken utan mängden O2 som finns i avgasröret.
Det är sannolikt även därför som man ser O2 på displayen hos bilprovningen. Dom mäter den siffran och räknar därefter om den till lambda.

Last edited:
för sensorn luras av oljerök om den innhåller soppa,därför tunt värde men kraftigt hc.brukar bli tydligare om man har o2 oxå.
bilprovningen mäter ju efter avgas och får då taskig fingervisning vad som egentligen år snett.
hade varit kul att få ett hc på förhöjd tomggr.är det inte korrekt så blir det riktigt spännande:)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!