(En bilfråga, om den inte passar får moderator radera)
Som väntat gick inte bilen igenom besiktningen p.g.a. avgasvärdena vilka var CO = 0, HC = 270, Lambda = 1,16.
Vafan?!
Har haft problem med denna motorn. Vet inte hur avgasvärdena såg ut innan olyckan då jag bara haft bilen i min ägo ett drygt halvår.
Vad som hände var följande:
* Jag missar att bilen trycker ur sej kylarvätska och motorn går torr.
* Motorn överhettar och toppen blir krökt.
* Motorn trycker ur sej mängder av olja, runt 1 L/mil.
* Jag river toppen och får den planad. Plockar ihop allt igen.
* Motorn går fint men ryker som satan och drar massa soppa.
* Jag river toppen igen och låter renovera den. Byter topplocksbultar.
* Motorn ryker fortfarande satan.
* Jag tätar avgasläckage.
* Jag rengör och funktionskontrollerar lambdasonden.
* Jag byter luftfilter.
* Motorn ryker fortfarande satan, men soppaförbrukningen verkar ha stabiliserats.
* Jag testar att koppla från vevhusventilationen.
* Motorn ryker.
* Jag tankar halv tank E85.
* Motorn ryker...
Vad kan man då utläsa av avgasvärdena?
Med högt HC borde jag även ha högt CO eller hur?
Med så högt lambdavärde borde väl HC förbrännas i katalysatorn?
Beror röken/avgasvärdena på för mycket soppa eller motorolja i förbränningen?
Kan för stor mängd motorolja ge symptomen? (Jag måttade bara vid påfyllning)
Kan slitna kolvar ge symptomen? (Cylinderloppen såg fina ut, kolvspelet såg stort ut = ½ mm)
Som väntat gick inte bilen igenom besiktningen p.g.a. avgasvärdena vilka var CO = 0, HC = 270, Lambda = 1,16.
Vafan?!
Har haft problem med denna motorn. Vet inte hur avgasvärdena såg ut innan olyckan då jag bara haft bilen i min ägo ett drygt halvår.
Vad som hände var följande:
* Jag missar att bilen trycker ur sej kylarvätska och motorn går torr.
* Motorn överhettar och toppen blir krökt.
* Motorn trycker ur sej mängder av olja, runt 1 L/mil.
* Jag river toppen och får den planad. Plockar ihop allt igen.
* Motorn går fint men ryker som satan och drar massa soppa.
* Jag river toppen igen och låter renovera den. Byter topplocksbultar.
* Motorn ryker fortfarande satan.
* Jag tätar avgasläckage.
* Jag rengör och funktionskontrollerar lambdasonden.
* Jag byter luftfilter.
* Motorn ryker fortfarande satan, men soppaförbrukningen verkar ha stabiliserats.
* Jag testar att koppla från vevhusventilationen.
* Motorn ryker.
* Jag tankar halv tank E85.
* Motorn ryker...
Vad kan man då utläsa av avgasvärdena?
Med högt HC borde jag även ha högt CO eller hur?
Med så högt lambdavärde borde väl HC förbrännas i katalysatorn?
Beror röken/avgasvärdena på för mycket soppa eller motorolja i förbränningen?
Kan för stor mängd motorolja ge symptomen? (Jag måttade bara vid påfyllning)
Kan slitna kolvar ge symptomen? (Cylinderloppen såg fina ut, kolvspelet såg stort ut = ½ mm)