Mysko avgasvärden CO = 0, HC = 270, Lambda = 1,16.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
(En bilfråga, om den inte passar får moderator radera)

Som väntat gick inte bilen igenom besiktningen p.g.a. avgasvärdena vilka var CO = 0, HC = 270, Lambda = 1,16.
Vafan?!
Har haft problem med denna motorn. Vet inte hur avgasvärdena såg ut innan olyckan då jag bara haft bilen i min ägo ett drygt halvår.
Vad som hände var följande:
* Jag missar att bilen trycker ur sej kylarvätska och motorn går torr.
* Motorn överhettar och toppen blir krökt.
* Motorn trycker ur sej mängder av olja, runt 1 L/mil.
* Jag river toppen och får den planad. Plockar ihop allt igen.
* Motorn går fint men ryker som satan och drar massa soppa.
* Jag river toppen igen och låter renovera den. Byter topplocksbultar.
* Motorn ryker fortfarande satan.
* Jag tätar avgasläckage.
* Jag rengör och funktionskontrollerar lambdasonden.
* Jag byter luftfilter.
* Motorn ryker fortfarande satan, men soppaförbrukningen verkar ha stabiliserats.
* Jag testar att koppla från vevhusventilationen.
* Motorn ryker.
* Jag tankar halv tank E85.
* Motorn ryker...

Vad kan man då utläsa av avgasvärdena?
Med högt HC borde jag även ha högt CO eller hur?
Med så högt lambdavärde borde väl HC förbrännas i katalysatorn?
Beror röken/avgasvärdena på för mycket soppa eller motorolja i förbränningen?
Kan för stor mängd motorolja ge symptomen? (Jag måttade bara vid påfyllning)
Kan slitna kolvar ge symptomen? (Cylinderloppen såg fina ut, kolvspelet såg stort ut = ½ mm)

Ska gissar på att din katalysator är kass. Det gav mig liknande värden vid besiktning.

Jag hade liknande problem på en volvo, då var det läckage på grenröret (svetsfogarna hade släppt, ej rosthål) innan lamdasonden.

Tittat på kolvringar ? Vad säger komptest ?
Drar den fortfarande olja ?

Edit vid närmare eftertanke så ligger det kanske något i det tidigare inlägget om katalysatorn .. Om den har tomt motorn på diverse vätskor kanske den har tagit skada.

Last edited:
Kolvringarna "Dör" lätt av överhettning, dom tappar spänsten och oljeförbrukningen kan öka.
Kolvspelet 0,5mm ? Var det vad du såg uppefrån, med kolvarna i motorn?
Det är fullt normalt. Kolven är väldigt glapp upptill. Längre ner är kolven betydligt tajtare.

Mats

Enklaste sättet att göra en mekanisk tillståndskontroll på motorn är att göra ett leak-down-test, helst med varm motor. Så om du är osäker på den mekaniska statusen hos motorn: se om du kan låna en leak-dowm-mätare. Inte svårt att göra ett sådant test. Finns nog många videos på YT hur man gör om du är osäker.

Last edited:
Du säger att den fortfarande ryker, Låter skumt

Är du säker på att toppen inte är spräckt?

Tack för alla svar!
Fler synpunkter och funderingar välkomnas!
Ska gissar på att din katalysator är kass. Det gav mig liknande värden vid besiktning.
Det är möjligt att katten lämnat in, att den har både högt HC och lambda tyder på det. Men det borde ju finnas en orsak till att den lagt av?
Jag hade liknande problem på en volvo, då var det läckage på grenröret (svetsfogarna hade släppt, ej rosthål) innan lamdasonden.
Ska kolla över grenröret noga när jag får tillfälle!
Tittat på kolvringar ? Vad säger komptest ?
Drar den fortfarande olja ?

Edit vid närmare eftertanke så ligger det kanske något i det tidigare inlägget om katalysatorn .. Om den har tomt motorn på diverse vätskor kanske den har tagit skada.
Har ej haft lös kolvarna. Komptest var fint med kall motor redan innan topprenoveringen, har inte testat sedan dess.
Har väl inte direkt märkt av någon onormal oljeförbrukning, men bilen stod heller inte helt plant vid mätning.
Katalysatorn borde väl inte ta skada av att det kommer olja eller kylarvätska på dess utsida va?
Kolvringarna "Dör" lätt av överhettning, dom tappar spänsten och oljeförbrukningen kan öka.
Kolvspelet 0,5mm ? Var det vad du såg uppefrån, med kolvarna i motorn?
Det är fullt normalt. Kolven är väldigt glapp upptill. Längre ner är kolven betydligt tajtare.

Mats
Skönt att höra kolvarna ska se ut så uppifrån!
Kanske kolvringarna som är kassa då, men det borde ju bara ge hög blow-by, inte att bajs kommer UPP i förbränningsrummet den vägen?
Enklaste sättet att göra en mekanisk tillståndskontroll på motorn är att göra ett leak-down-test, helst med varm motor. Så om du är osäker på den mekaniska statusen hos motorn: se om du kan låna en leak-dowm-mätare. Inte svårt att göra ett sådant test. Finns nog många videos på YT hur man gör om du är osäker.
Låter som en bra ide. Känner tyvärr ingen med en sån mätare men man kan ju kolla runt.
Du säger att den fortfarande ryker, Låter skumt

Är du säker på att toppen inte är spräckt?
Enligt Dr.Bike som renoverade toppen är den numera i mycket gott skick!

Om motorn tryckt ur sig en liter olja, räcker det att delar av den mängden hamnat i katalysatorn för att den ska lägga av, temporärt eller för alltid.

Är det inte samma del av katalysatorn som oxiderar både CO och HC? känns skumt att CO saknas medans HC finns kvar vid ett läge av syreöverskott.

Sedan känns det inte normalt för motorn att ryka oavsett om den har katalysator eller inte - så troligen bränner den olja även idag - troligen genom kassa kolvringar pga överhettning, alt att oljan har gått så varm vid ringarna att de har koksat fast i kolvarna (de missar att skrapa ner oljefilmen/undertryck vid motorbroms suger upp olja).

Metaller som Zink, samt silikontillsatser i kylarvätska är giftigt för katalysatorer och lambdasonder, eftersom dessa täcker de aktiva elementen och förhindrar gaser tillträde, så detta kan såklart skada kat/syresensor vid förbrukning. Dock känns det ju som att ifall du oxiderar CO, så borde HC också oxideras eftersom det är samma del av katalysatorn som bägge dessa bränns i, jag får inte ihop det..

Kan det helt enkelt vara så att den får så mycket kolväten från olja att den inte klarar oxidera det pga bulken hos dessa gaser, men klarar att hantera de relativt små mängder CO som motorn genererar under normal drift?

Disclaimer: Jag jobbar inte med de här sakerna så jag vet ju inte exakt vad som kan vara orsaken. Bara glad amatör.

Högt lambda = överskott på syre
Högt HC = oförbränt material (bensin, olja)
CO = 0 CO bildas vid förbränning med syreunderskott

Överskott på syre och oförbrända kolvväten (bensin, olja) kan bara vara dåligt fungerande katalysator som jag ser det vilket redans sagts ovan. (EDIT: Fel av mig. Mager bränsleblandning tycks ge det här fenomenet www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm )

Toyota t ex säger att deras bilar kan dra upp till 1 liter olja per 100 mil så katalysatorn skall allt tåla en hel del olja!

Du får väl ta en provtur på 50 mil och reda ut hur mycket olja den drar. Drar den under 5 liter per 1000 mil är det inget att bry sig om. Upp till 7 liter per 1000 mil är normalt på Toyota.

Last edited:
Du har gränsvärde 100 i HC på din voffla va?

Högt lambda är endera för snål blandning (leta luftläck efter spjäll, eller om du har luftmassemätare, efter massmätare till motor)
eller avgasläckage.

HC är som sagts, oförbränt.

Det kan bero på dåliga stift (rutten förbränning) eller att motorn missar ibland, beorende på fel bränsleblandning, dålig gnista, dåligt komp osv, varvid oföbrända kolväten passerar ut i avgas.

Är co=0 så är iaf katten hyggligt ok

Katten ska göra om kolmonoxid till koldioxid. Vilket den bevisligen gör.

En annan sak jag kom att tänka på: Jag tankade alltså en halv tank E85. Detta ger då runt 45% etanol. Jag har aldrig varit med om en closed-loop insprutning som INTE klarar att köras på ren E85. Är det då fortfarande troligt att det höga lambdavärdet beror på etanolinblandningen eller något annat?
Om motorn tryckt ur sig en liter olja, räcker det att delar av den mängden hamnat i katalysatorn för att den ska lägga av, temporärt eller för alltid.
Den tryckte inte ur sej oljan ut genom grenröret utan på sidan av topplocket. Ingen olja torde ha kommit in i katalysatorn.
Är det inte samma del av katalysatorn som oxiderar både CO och HC? känns skumt att CO saknas medans HC finns kvar vid ett läge av syreöverskott.
Precis min tanke!
Sedan känns det inte normalt för motorn att ryka oavsett om den har katalysator eller inte - så troligen bränner den olja även idag - troligen genom kassa kolvringar pga överhettning, alt att oljan har gått så varm vid ringarna att de har koksat fast i kolvarna (de missar att skrapa ner oljefilmen/undertryck vid motorbroms suger upp olja).

Metaller som Zink, samt silikontillsatser i kylarvätska är giftigt för katalysatorer och lambdasonder, eftersom dessa täcker de aktiva elementen och förhindrar gaser tillträde, så detta kan såklart skada kat/syresensor vid förbrukning. Dock känns det ju som att ifall du oxiderar CO, så borde HC också oxideras eftersom det är samma del av katalysatorn som bägge dessa bränns i, jag får inte ihop det..

Kan det helt enkelt vara så att den får så mycket kolväten från olja att den inte klarar oxidera det pga bulken hos dessa gaser, men klarar att hantera de relativt små mängder CO som motorn genererar under normal drift?

Disclaimer: Jag jobbar inte med de här sakerna så jag vet ju inte exakt vad som kan vara orsaken. Bara glad amatör.
Som sagt, jag tror inte den drar olja än idag. Måste kolla noggrannare.
Högt lambda = överskott på syre
Högt HC = oförbränt material (bensin, olja)
CO = 0 CO bildas vid förbränning med syreunderskott

Överskott på syre och oförbrända kolvväten (bensin, olja) kan bara vara dåligt fungerande katalysator som jag ser det vilket redans sagts ovan. (EDIT: Fel av mig. Mager bränsleblandning tycks ge det här fenomenet www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm )

Toyota t ex säger att deras bilar kan dra upp till 1 liter olja per 100 mil så katalysatorn skall allt tåla en hel del olja!

Du får väl ta en provtur på 50 mil och reda ut hur mycket olja den drar. Drar den under 5 liter per 1000 mil är det inget att bry sig om. Upp till 7 liter per 1000 mil är normalt på Toyota.
Intressant att mager bränsleblandning kan ge högt HC.
Du har gränsvärde 100 i HC på din voffla va?

Högt lambda är endera för snål blandning (leta luftläck efter spjäll, eller om du har luftmassemätare, efter massmätare till motor)
eller avgasläckage.

HC är som sagts, oförbränt.

Det kan bero på dåliga stift (rutten förbränning) eller att motorn missar ibland, beorende på fel bränsleblandning, dålig gnista, dåligt komp osv, varvid oföbrända kolväten passerar ut i avgas.

Är co=0 så är iaf katten hyggligt ok

Katten ska göra om kolmonoxid till koldioxid. Vilket den bevisligen gör.
Alltså kan det vara följande:
* Kassa kolvringar = dyrt, jag ser helst en annan orsak... :3freak
* Avgasläckage.
* Felaktig tändning.
* Schizofren ECU?

En annan sak jag kom att tänka på: Jag tankade alltså en halv tank E85. Detta ger då runt 45% etanol. Jag har aldrig varit med om en closed-loop insprutning som INTE klarar att köras på ren E85. Är det då fortfarande troligt att det höga lambdavärdet beror på etanolinblandningen eller något annat?

Du har så stor mängd etanol att motorstyrningen med största sannolikhet hamnat så långt utanför sin map att den istället tror detär fel på sensorn och följer bara mapen oavsett vilken signal lambdasensorn ger.

Att den ryker luktar ju oljeläkage.
Vad är det för bil? Turbo?

Last edited:
Du har så stor mängd etanol att motorstyrningen med största sannolikhet hamnat så långt utanför sin map att den istället tror detär fel på sensorn och följer bara mapen oavsett vilken signal lambdasensorn ger.

Att den ryker luktar ju oljeläkage.
Vad är det för bil? Turbo?
Borde väl lysa varningslampa om den misstror sensorn?
Bilen är en mitsubishi lancer -96. Motor 4G92. Ingen turbo.

En annan sak jag kom att tänka på: Jag tankade alltså en halv tank E85. Detta ger då runt 45% etanol. Jag har aldrig varit med om en closed-loop insprutning som INTE klarar att köras på ren E85. Är det då fortfarande troligt att det höga lambdavärdet beror på etanolinblandningen eller något annat?Den tryckte inte ur sej oljan ut genom grenröret utan på sidan av topplocket. Ingen olja torde ha kommit in i katalysatorn.Precis min tanke!Som sagt, jag tror inte den drar olja än idag. Måste kolla noggrannare.Intressant att mager bränsleblandning kan ge högt HC.Alltså kan det vara följande:
* Kassa kolvringar = dyrt, jag ser helst en annan orsak... :3freak
* Avgasläckage.
* Felaktig tändning.
* Schizofren ECU?

Jag tror att den höga etanol inblandningen kan ge en för mager förbränning med för högt lufttal (lambda värde) som i sin tur ger en ofullständig förbränning, alltså högt HC. Dessa omständigheter påverkar inte CO. Prova tanka "vanlig" soppa.

Borde väl lysa varningslampa om den misstror sensorn?
Bilen är en mitsubishi lancer -96. Motor 4G92. Ingen turbo.

Nej, det brukar det nog inte göra.

Är det en GDI? En sån kan man nog få att ryka om inte allt står rätt till. Läckande injektorer? Dålig tändning? Är tändstiften fräsha? Den frågan kanske redan är ställd...

GDI har ju hög egr och om den blir ännu högre än den ska så borde man kunna få rök.

Last edited:
Jag tror att den höga etanol inblandningen kan ge en för mager förbränning med för högt lufttal (lambda värde) som i sin tur ger en ofullständig förbränning, alltså högt HC. Dessa omständigheter påverkar inte CO. Prova tanka "vanlig" soppa.

Egentligen är ju 1.16 inte så högt att den ska bli tändproblem men GDI kör ju stratifierat och fyller ut med EGR till lambda=1 för att NOx-katalysatorn så den motorn är nog känsligare.

Har inte kunnat se någon nämnvärd skillnad på oljestickan nu efter runt 20 mil körda, men det kanske krävs mer än så?
En annan tanke: Kan det vara nån tempmätare som är kass? Tempmätaren till instrumenten funkar ju eftersom man ser den gå upp, men det kanske finns fler tempmätare som ECUn tar info från?
Om en sådan inte fungerar kanske ECUn tror motorn är kall och chokar hela tiden?
Nej, det brukar det nog inte göra.

Är det en GDI? En sån kan man nog få att ryka om inte allt står rätt till. Läckande injektorer? Dålig tändning? Är tändstiften fräsha? Den frågan kanske redan är ställd...

GDI har ju hög egr och om den blir ännu högre än den ska så borde man kunna få rök.
GDI-motorn bygger på samma grund, men detta är motorgenerationen innan GDI infördes. Med andra ord vanlig portinsprutning.
Läckande injektorer vet jag ej, har aldrig hört talas om problemet. Hur kollar man det enklast?
Tändning kan ju vara felställd, men jag har inte ändrat den från hur den såg ut innan.
Tändstiften är flong nya, Biltema...

Den ryker även på 95 oktan, men kommer tanka vanlig soppa i fortsättningen eftersom E85 inte löste problemet, vilket jag trodde berodde på att den gick för fett.

Last edited:
Läckande injektorer vet jag ej, har aldrig hört talas om problemet.

Om den är portinsprutad så är det inte det som skapar sot så du kan glömma allt jag sa om det.

Nån annan kanske har nån bättre ide. Men jag kan inte komma på annan anledning till sotet än oljeläckage.

Oljebyte brukar ju kunna hjälpa lite men du hade väl bytt olja redan också.

Jag har tyvärr ingen mer input.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!