Mysig oljefråga :)

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date

ThomasN

Guest
Har frågat både Castrol och Ten Kate nu men ingen tycks ha något bra svar men någon av forumets oljekungar kanske kan svara.

Kör normalt på Castrol R4 Superbike 10W-50 men kan nu få tag på en Castrol RS4T 10W-60 för halva priset. Bra eller dålig idé att köpa denna oljan istället?

Tilläggas bör kanske att jag har en CBR 600 RR '04 trimmad av Ten Kate.

Castrol skrev:
Hej Thomas,
Prestanda mässigt är det inga problem, Hondas krav är API:SG/SG - men skulle be dig konsultera Honda beträffande viskositeten eftersom de generellt inte vill ha ett bredare spec än 10W-40
10W-60 är specifikt utveckald för hårt trimmade motorer, men det kan vara andra detaljer som är avgörande för viskositetsvalet
Med vänlig hälsning
Castrol Teknisk Support

Edit: Rättat fel

Last edited:
Dålig ide......

Har du en olja med så stort viskositetsspann som 10-60 så betyder det att där är mer viskostabeliserande polymerer som i sig inte smörjer, DVS du har mindre smörja per ml. Långt viskospann är bra vid kallstarter etc men för racebruk prioriterar jag max skydd först.

Vad det sen gäller api klassning så kan det va skit samma då filmbärigheten i API SG uppfylls av snabbköpsoljan för 34,90........

Sen undrar jag också om hondans oljekanaler är avsedda för 60 tjock olja, tjockare olja må ge bättre film men den skall kunna pumpas runt också, därför rekomenderar jag att man kör på orginal viskositet om inte TenKate har sagt annorlunda.

Jag tror att denna Castrol olja snarare är avsedd för stora bilracemotorer med jättelagerspel och oljekanaler stora nog för att gömma elefanter...

Last edited:
Tjaa... man hade inte kunnat uttrycka det bättre!
Alla rätt till Borsiin JR. :tummenupp

Jag håller med: 60-olja verkar ONÖDIGT tjock i alla lägen, då den lämpar sig för lagerspel på minst 4 hundradelar och uppåt. Mycket uppåt.
Pumpbarheten är det viktigaste. D.v.s att ha ett tillräckligt FLÖDE.
Oljetryck lär det bli så det står härliga till, men många lurar sig och blandar i hop högt oljetryck med god smörjning.

Ett BRA och VIKTIGT påpekande av Borsiin JR.

Samma sak med vikositetsspannet: Undvik multiviskositetsoljor med stort spann, då de innehåller polymerer som sköter viskositetstricket med tukipanarosen: tunn kall, tjock varm!

Hojar startas i allmänhet i temperaturer runt 20 grader, och det = SAE 30 som nedre bas i oljan räcker gott.
Så hade det funnits en 30W-50 olja hade den varit idealisk, men en 20w-50 verkar vara så nära man kan komma.
Själv kör jag 15w-40 men har oxå "plasigauagat" motorn när jag byggde den, så jag har tokkoll på spelen.

Som sagt: filmbärighetskrav per SAE-enhet klarar vilken storköpsolja som helst, så det är ointressant. Egentligen. För alla oljor man är beredd att hälla i sin hoj klarar dessa krav utan ansträngning.

Tjipp!

Men om jag blandar ut oljan med t.ex. thinner så kanske jag kan sänka en 60-olja till 50? :rolleyes:

Hehe nä skämt åsido, jag kör vidare på min vanliga dyra olja med fortsatt hål i plånboken. Funktion när det gäller oljan kommer givetvis i första hand...

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back