MyNetMoto.com - Problem med betalning för däck

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Startar en tråd ifall någon annan har råkat ut för samma sak. Tips mottages gärna.

Beställde däck (4st metzeler)från Mynetmoto i Tyskland.
Fick då en bekräftelse omedelbart till min emaillåda på belopp general total 536 Euro.

Därefter kom "confirmation", bekräftelse på ordern via pdf på final amount= 451,23 Euro och faktura med samma belopp. Med betalningsvillkor "vorkasse" dvs förskottsbetalning innan de skickar däcken. Betalade in 451,23 Euro och fick däcken. Allting frid och fröjd.

Sen börjar emailterrorn och kravbrev från dem att de saknar drygt 84 Euro av betalningen på fakturan dvs mellanskillnaden mellan 536 och 451 Euro.

Skickat dem all info men de ger sig inte :huvet , de ska nu ta det till inkasso ifall jag inte betalar och fattar ingenting själv..........va f-n göra?

Badger skrev:
Startar en tråd ifall någon annan har råkat ut för samma sak. Tips mottages gärna.

Fick då en bekräftelse omedelbart till min emaillåda på belopp general total 536 Euro.

Därefter kom "confirmation", bekräftelse på ordern via pdf på final amount= 451,23 Euro och faktura med samma belopp. Med betalningsvillkor "vorkasse" dvs förskottsbetalning innan de skickar däcken. Betalade in 451,23 Euro och fick däcken. Allting frid och fröjd.

Sen börjar emailterrorn och kravbrev från dem att de saknar drygt 84 Euro av betalningen på fakturan dvs mellanskillnaden mellan 536 och 451 Euro.

Skickat dem all info men de ger sig inte :huvet , de ska nu ta det till inkasso ifall jag inte betalar och fattar ingenting själv..........va f-n göra?

Ja dom där tyskarna :huvet jag skulle skicka ett mail med fraserna

Sie können meine Penis saugen

Badger skrev:
Du har skriftligt på slutbeloppet i bekräftelsen och PDF:en. Dessutom har de ju skickat däcken när de fick den fakturerade summan pengar. Du har rätten på din sida, har de gjort fel får de ta den smällen... Mer fakta via länken.

Mer info: http://www.konsumenteuropa.se/

Last edited:
Badger skrev:

Betalade in 451,23 Euro och fick däcken.

...kravbrev från dem att de saknar drygt 84 Euro av betalningen på fakturan dvs mellanskillnaden mellan 536 och 451 Euro.
Vad är det att snacka om? Du beställde däck för 536 euro, de skickade en felaktig faktura och debiterade dig mellanskillnaden när de upptäckte felet. Det är väl inget svårt. Betala och var glad.

Första var generel summa, datorgenerat. Eftersom man fick den direkt.

När "confirmation" och fakturan kom, stod det final amount, dvs inkl. frakt, moms att betala i förskott 451. vilket betalades.

Det finns ingen faktura på 536 euro

Och nu idag kom inkassobrev från "media finanz inkassogesellschaft" :mad:

Vad händer ifall man skiter i detta?

Badger skrev:

Tror inte att det är så många(privatpersoner) som har varit med om det, du kan ju vara försökskanin och sen kan du berätta hur det gick... :)

Badger skrev:

Du ska aldrig skita i det. Du ska skriftligen bestrida inkasso-kravet. Både till inkassofirman och till leverantören. Skriv ihop varför du bestrider och skicka tillbaka. Så fort som möjligt. Spar en kopia själv.

Rent juridiskt måste de väl få svårt att hävda sin rätt till 536 euros om de inte har din namnteckning på något på den summan.

Last edited:
mynetmoto !

Halloj !

Har oxå beställt på my moto net 3däck till samma fraktkostnad men 4 däck kostar mer att frakta står det i leverans info men de e väl billigt antar jag endå :tungan hadde strul ja me fick först 2 däck men de har fixat sig. lycka till :tummenupp

Bingo har rätt som vanligt.
Det har ju kommit ett besked om rätt pris i sambvand med att beställningen gjordes. Förmodligen var det samma summa som kunde ses på websidan när däcken lades i varukorgen (eller vad det kan kallas hos mynet). Du är knappast i god tro om betalningen när affären fullföljs.
Alltså, betala det korrekta beloppet som du ju fick besked om från början.

Ankan skrev:
Bingo har rätt som vanligt.
Det har ju kommit ett besked om rätt pris i sambvand med att beställningen gjordes. Förmodligen var det samma summa som kunde ses på websidan när däcken lades i varukorgen (eller vad det kan kallas hos mynet). Du är knappast i god tro om betalningen när affären fullföljs.
Alltså, betala det korrekta beloppet som du ju fick besked om från början.

Fick ett officiellt med slutligt pris, detaljerad frakt och detaljerad moms först på den officiella pdf med slutsumman 451 Euro.

Betalningsvillkor: Vorkasse, det vill säga förskottsbetalning via bank innan de skickar. Skickade 451 Euro gick ett flera dagar, inget hände. Ringde upp och frågade samt emailade, fick till slut bekräftelse att de hade OBS erhållit full betalning och skickade däcken. Fick däcken efter ytterligare knapp vecka.

God tro :fatta! Det har det varit från början från min sida

Badger skrev:
Fick ett officiellt med slutligt pris, detaljerad frakt och detaljerad moms först på den officiella pdf med slutsumman 451 Euro.

Betalningsvillkor: Vorkasse, det vill säga förskottsbetalning via bank innan de skickar. Skickade 451 Euro gick ett flera dagar, inget hände. Ringde upp och frågade samt emailade, fick till slut bekräftelse att de hade OBS erhållit full betalning och skickade däcken. Fick däcken efter ytterligare knapp vecka.

God tro :fatta! Det har det varit från början från min sida

Jaha, så det stämmer inte då som du skrev i första inlägget att du fick en bekräftelse på 536 euro?? Och stod det ingenstans på sidan att priset var 536 euro innan du la beställningen??

Ankan skrev:
Jaha, så det stämmer inte då som du skrev i första inlägget att du fick en bekräftelse på 536 euro?? Och stod det ingenstans på sidan att priset var 536 euro innan du la beställningen??

Tror inte du har beställt från mynetmoto efter ditt svar.

Kollade också, fick meddelande 4 dagar efter jag hade gjort betalningen från mynetmoto där de bekräftar att de har erhållit betalningen samt att de nu kommer verkställa frakten till mig vilket de gjorde.

Första var ca summa på 536, den andra var detaljerad med allt med slutligt pris på 451.

Badger skrev:
Tror inte du har beställt från mynetmoto efter ditt svar.

Kollade också, fick meddelande 4 dagar efter jag hade gjort betalningen från mynetmoto där de bekräftar att de har erhållit betalningen samt att de nu kommer verkställa frakten till mig vilket de gjorde.

Första var ca summa på 536, den andra var detaljerad med allt med slutligt pris på 451.

Det är helt riktigt att jag ej beställt något från den här firman. Jag handlar från Reifenversand.com, vilket fungerar mycket bra.

Vad jag försöker få klarhet i är om du har fått besked om den högre summan innan Du fick det "slutliga" beskedet om vad mynetmoto ville ha betalt. Om så är fallet har du ju haft all anledning misstänka att det inte stod rätt till när det senare kommer att slutgiltigt krav på ett lägre belopp. Därmed mitt påstående om god tro.

Hursomhelst, Du bad om råd och jag har talat om hur jag tolkar situationen utifrån ett juridiskt perspektiv. Finns inget att tillägga. :)

Det kommer bli Reifenversand i fortsättningen. Juridiskt har jag accepterat betalningen på 451, mynetmoto accepterade betalningen på 451 eftesom de bekräftade att de har erhållit betalningen, det var förskottsbetalning. De skickade däcken därefter.

De har noll rätt mot mig juridiskt. Men när de blandar in inkassobolag kan det bli lång historia vilket inte är något vidare.... Där det verkar vara enklare att betala även ifall de har noll rätt men eftersom jag har gjort det i god tro, samt har alla detailjerade villkor som jag har uppfyllt, så kommer jag vägra.

Jåke skrev:
Skicka ett meddelande till Konsumenteuropa som jag tipsade om tidigare. I och med att de kräver förskottsbetalning och sedan skickar varorna när du betalt belopp enligt faktura har de godkänt köpesumman. Utan ditt medgivande kan de sedan inte ändra den i efterhand.

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/forstasida_lista1.asp?lngCategoryId=1342

Men man vet ju aldrig...

Tackar allra ödmjukast för tipset. Gav en hel del info. De har noll rätt. Men det handlar om så lite pengar så de kör en "rövare" mot mig vilket retar mig som f-n

Lite klurigt faktiskt faktiskt,

jmf med att du handlar på ICA, kassörskan slår in fel i kassan och det blir
billigare än du trodde, men du säger inget betalar och går. Om kassörskan
upptäcker sitt misstag och springer ikapp dig, har hon inte rätt att få mellan-
skillnaden till korrekt belopp?

omvänt om hon slår in fel åt andra hållet och du betalar för mycket,
har du inte rätt att komma tillbaka och klaga iom att du betalt och
varit glad?

:confused:

gthyni skrev:
Lite klurigt faktiskt faktiskt,

jmf med att du handlar på ICA, kassörskan slår in fel i kassan och det blir
billigare än du trodde, men du säger inget betalar och går. Om kassörskan
upptäcker sitt misstag och springer ikapp dig, har hon inte rätt att få mellan-
skillnaden till korrekt belopp?

omvänt om hon slår in fel åt andra hållet och du betalar för mycket,
har du inte rätt att komma tillbaka och klaga iom att du betalt och
varit glad?

:confused:

Nja. Om det kommer upp i domstol kommer jag presentera allt material vilket jag har mkt svårt att tänka mig att de skulle gå på mynetmotos linje.

De har accepterat betalningen två gånger.
-när de erhöll pengarna (dagarna efter när de meddelade mig att de har erhållit betalning)'
- När de skickade däcken. eftersom det var förskottsbetalning,fanns det ingen anledning att skicka däcken ifall de inte acceptera pengarna.

Dessutom började kraven komma först nästan två månader efter affären :va

Har de tagit emot betalningen och skickat produkterna har jag mycket svårt att se att de skulle få rätt i en domstol.

Ett alternativ är ju att du ber dem att sätta in pengarna på ditt konto och sedan skickar du tillbaka däcken.
(Förutsatt att de inte sitter på hojen redan)
Jag gjorde så en gång med Alven & Ingvarsson och de höll på att dö :D

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...