Mycket underligt tomgångsbeteende

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Har precis inhandlat en Honda CBR 600 RR -05. När jag skulle köra den andra gången upptäckte jag följande fenomen: den går på tomgång ca 1500 rpm. Jag drar in kopplingen och lägger i en växel och vips går tomgången upp till 3000 rpm. Jag lägger ur växeln, ner till 1500 rpm. Lägger i en växel, vilken som helst, och vips så är tomgången 3000 rpm. Osv.

Först tänkte jag att det var en finess, för det är så exakt att det sker precis när man lägger i en växel. Men lite senare märkte jag att det kunde dröja några sekunder efter att jag lagt i växeln innan tomgången hamnade på 3000 rpm. Senast jag startade den gick den inte alls upp till 3000 rpm när jag la i växeln. Däremot, om jag gasade till lite med en växel i, då stannar tomgången på 3000 rpm. Gasar jag till lite i friläge går tomgången direkt ner till 1500 rpm.

Först tänkte jag att det var en ball mellangasfeature, men sedan blev det mer oregelbundet och nu undrar jag om något är galet? Vad tror ni?
 

Dr.Bike

Guest
Låter galet.
Och troligen felkopplat.
Man vill nästan tro att det är den 9:e spridaren (kallstartspridaren) som får signal och ger på mer soppa av någon mysko anledning.
Antar att elsystemet är ombyggt till bana? Och att det är bortklippt lite?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Antar att elsystemet är ombyggt till bana? Och att det är bortklippt lite?

Nu har jag inte hunnit kika så mycket på hojen, men alla onödiga elprylar är ju borttagna så det har säkert kopplats loss en hel del kablar både här och där. Om det är som du gissar, vad innebär det rent praktiskt? Något som inte har någon större betydelse eller något som bör åtgärdas?
 

Dr.Bike

Guest
Nu har jag inte hunnit kika så mycket på hojen, men alla onödiga elprylar är ju borttagna så det har säkert kopplats loss en hel del kablar både här och där. Om det är som du gissar, vad innebär det rent praktiskt? Något som inte har någon större betydelse eller något som bör åtgärdas?

Det har troligen ingen praktisk betydelse. Iaf inte på de varvtal DU ska köra.
Men tomgången regleras ju litegranna automatiskt genom en elmanövrerad luftslid, och det kan ju även vara den som knasar.
Jag hade letat efter lösa/klämda kablar osv till att börja med.


Ett hett tips: Övervarva inte den motorn... :död
Uppsök inte varvtalsstoppet heller.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det har troligen ingen praktisk betydelse. Iaf inte på de varvtal DU ska köra.
Men tomgången regleras ju litegranna automatiskt genom en elmanövrerad luftslid, och det kan ju även vara den som knasar.
Jag hade letat efter lösa/klämda kablar osv till att börja med.

Ok tack för tipset! Jag har ju vintern på mig.


Ett hett tips: Övervarva inte den motorn... :död
Uppsök inte varvtalsstoppet heller.

Hehe varvtalsstoppet uppsökte jag minst 2 gånger när jag provade hojen första gången. Varvräknarnålen rörde sig överraskande fort mot rödmarkeringen jämfört med min gamla R6:a :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Lyser F1 lampan?
Som den där Doktorn skriver så måste det vara nått felkopplat.
På spjällhuset baksida vänster så sitter det en kallstarts magnet.
Kolla om den slår till när du lägger i växeln.
När du lägger i växeln så slocknar ju neutrallampan.
Jordknas kanske?

Varva satan så reparerar jag den sen! :D
Har haft alldeles för många CBR 600 i verkstan med krokiga ventiler och avkörda stakar..:rolleyes:
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Lyser F1 lampan?
Som den där Doktorn skriver så måste det vara nått felkopplat.
På spjällhuset baksida vänster så sitter det en kallstarts magnet.
Kolla om den slår till när du lägger i växeln.
När du lägger i växeln så slocknar ju neutrallampan.
Jordknas kanske?

Hmmm nu får jag skämmas lite, men jag vet inte vad F1 lampan är för något, jag vet inte vad ett spjällhus är eller vad det sitter. Men jag ska givetvis ta reda på det och kolla upp om magneten slår till. Tack för tipset :tummenupp

Men om jag ska gissa så gissar jag att spjället på en insugsmotor är det man justerar luftflödet in i motorn med, dvs spjället öppnar när man gasar. Skulle nog behöva en Haynes lr dyligt för att hitta vart spjällhuset sitter, men det verkar inte som det finns någon för min Honda. Eller så har jag letat dåligt.


Varva satan så reparerar jag den sen! :D
Har haft alldeles för många CBR 600 i verkstan med krokiga ventiler och avkörda stakar..:rolleyes:

Jag som trodde Honda gjorde bra grejer?!?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Finns inga Kallstartsspridare , allt sköts via styrdon och dom ordinarie spridarna

Ej heller nått elmanövrerat tomgångs slid

DÄRIMOT finns ett st kylvatten temp reglerad tomgångshöjare

Denna kan få fnatt om för lite vatten finns i systemet då denna hamnar i luftfickor med oregelbunden temp

Kolla vatten nivån ( inte bara i expansionskärlet)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös

DÄRIMOT finns ett st kylvatten temp reglerad tomgångshöjare

Denna kan få fnatt om för lite vatten finns i systemet då denna hamnar i luftfickor med oregelbunden temp

Kolla vatten nivån ( inte bara i expansionskärlet)

Både kylare och expansionskärl är fulla. Det skulle iofs kunna vara luftfickor ändå, men vad skulle kopplingen vara till växel i/ur?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Finns inga Kallstartsspridare , allt sköts via styrdon och dom ordinarie spridarna

Ej heller nått elmanövrerat tomgångs slid

DÄRIMOT finns ett st kylvatten temp reglerad tomgångshöjare

Denna kan få fnatt om för lite vatten finns i systemet då denna hamnar i luftfickor med oregelbunden temp

Kolla vatten nivån ( inte bara i expansionskärlet)

Och varför skulle detta förändras när växeln läggs i?
Kallstarts sliden har väl en elmatning!
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top