Mycket olja vid byte - BMW 650 -03

Fredrik_Sand

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
2003 BMW F650GS
Jag bytte olja i min BMW 650gs idag. I boken står det ca 2.3 liter med nytt oljefilter. Jag fyllde i 2 liter, lite tomgångskörning och fyllde i mer olja igen osv.
Tillslut hade jag fyllt i nästan 3 liter innan fönstret till oljetanken är täckt.
Jag sög ut ca 1 dl och då är det en liten glugg från oljenivån till övre delen på fönstret. Det förvånar mig att jag fick i så mycket olja, mot vad det stod i boken. Någon som har en förklaring?

Du har haft i några dl för mkt. 2,3 liter täcker halva fönstret. Jämför med stickan på en bil där det ofta skiljer 1 liter mellan högsta o lägsta markering.
Tänk även på att det tar några minuter för oljan att rinna ner ordentligt efter att du haft igång motorn.

Om jag inte minns alldeles fel, är det torrsumpsmörjning på den bågen.
Då är det extra viktigt att kolla oljan på det sätt som föreskrivs i i-boken. Risk finns annars att returpumpen inte hunnit flytta undan all olja från sumpen till tanken vid oljebyten och/eller när maskinen stått avstängd längre tid.

Jag sög ur några deciliter, men det jag undrar är om det ska vara i mitten av fönstret när oljan är kall eller varm? Nu va nivån lite över halv i fönstret och efter en provtur på ett par mil så öppnade jag locket efteråt lite försiktigt och då va oljan nära att rinna över. Det står ingenting i instruktionsboken, vad jag sett, hur oljan ska vara i nivå i fönstret.

Du hade hojen upprätt när du kollade nivån?

Jo den va upprätt. :)

Last edited:
Jag förstår verkligen inte hur man kan bygga en motorcykel, men inte stansa in rätt oljemängd på motorkåpan.

På vissa modeller felar det upp mot en liter
Verkstadsböckerna brukar förvisso vara närmre

Inget onormalt dvs

Jag sög ur några deciliter, men det jag undrar är om det ska vara i mitten av fönstret när oljan är kall eller varm? Nu va nivån lite över halv i fönstret och efter en provtur på ett par mil så öppnade jag locket efteråt lite försiktigt och då va oljan nära att rinna över. Det står ingenting i instruktionsboken, vad jag sett, hur oljan ska vara i nivå i fönstret.

Motorn/oljan ska vara genomvarm vid kontroll! Kör hojen en sväng,stäng
av motorn och vänta någon minut inan du kollar!

Hade du fyllt på 2.3 liter som det stog i manualen och varmkört
ordentligt hade troligen nivån blivit precis rätt från början!

Torrsump är lite knepigt innan man lärt sig hur det funkar.

*/ ?>
Back