Mycket motorolja?

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Har haft ett litet problem när jag kör. Hojen kan helt enkelt bara dö när jag kör men i och med att jag ligger i växel med gaspådrag går den igång direkt. När den inte dör helt så kan den hosta/hacka men en gång, alltså inte hosta/hacka i följd utan bara en gång.
Jag gissar så klart att det är något med tändningen.
Häromdagen såg oljenivån lite låg ut så fyllde på men blev lite över MAX gränsen.
Detta slog mig imorse, kan för mycket olja döda gnistan från tändstift? Har annars tänkt mig batteriet men inte supersugen att köpa ett nytt bara för att testa.
Har kört 130 mil förbi en stor service dessutom (inte haft möjlighet ännu).

Det du ska vara orolig över med för mycket olja är att packboxarna i motorn går i sönder och börjar läcka olja. Något som är viktig när man kollar oljan är om den ska mätas när den är varm eller kall och att hojen står helt rakt. Det kan skiljer mycket i nivå om man inte gör rätt. Kolla i din service manual hur du ska mäta oljenivån. Tex på min gixxer så ska jag ha igång den i flera minuter så oljan blir varm och sen stänga av den och vänta tre minuter och sen mäta oljenivån. Men är det över max gränsen så hade iaf jag tappat ut lite olje, betydligt mindre jobb än att behöva byta packboxarna plus att du får ett par extra hästar med mindre olja :) Varför den går ojämt kan inte jag tyvärr hjälpa dig med! Lycka till!

Några dl för mycket olja är absolut ingen fara. Vi pratar om litrar för mycket olja om det skall börja bli risk för att knäcka packboxar.

Kolla stiften alt byt är mitt tips.

Börja kolla så att kablarna till batteriet sitter ordentligt till att börja med (rätt vanligt att få dina symtom om de inte gör det) Händer det när du gasar eller vid avslag eller jämn gas föresten?

Last edited:
Några dl för mycket olja är absolut ingen fara. Vi pratar om litrar för mycket olja om det skall börja bli risk för att knäcka packboxar.

Kolla stiften alt byt är mitt tips.

Jaja, hade ingen aning vart "gränsen" låg vid för mycket olja.
Kommer byta stift vid servicen.

Börja kolla så att kablarna till batteriet sitter ordentligt till att börja med (rätt vanligt att få dina symtom om de inte gör det) Händer det när du gasar eller vid avslag eller jämn gas föresten?

Har visserligen skruvat dit en cetec snabbkoppling. Kollade mest uppe vid säkringar och lätta kopplingar först :).
Det händer vid jämn gas, men tror mycket väl det även kan ske vid gaspådrag. Nu är det inte så hela tiden utan på 30-40 minuter kan det hända en gång, och första gången jag märkte det hände det fyra till fem gånger på tio minuter. Det har alltså hänt under två tillfällen.

Oljan är som redan sagt inget problem, har iaf inget med att hojen hackar & lägger av.
Tror att det är ett Superduke problem som kan dyka upp på vissa exemplar & årsmodeller.
Ställ din fråga på nytt här... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?120300-Superduke-tr%E5den
Har för mig att jag läst om liknande fall.

Hehe har redan frågat där men dåligt med svar (två dagar är väl lång tid?).
Som du säger så är superduken en känslig typ med batteriet så det är därför jag själv misstänker det.

Har svagt minne att detta kan ha med soppapumpen att göra, om problemet uppstår så är det när nivån i tanken börjar bli låg.
Bumpa din fråga i SD tråden, vet att andra haft pumpproblemet.

Rengjorde kontakter från batteriet och utåt samt fyllde hela tanken med bensin. Körde sen 3-4 mil och inga problem alls.
Kanske var kontaktfel eller är det möjligen pumpen då. Blir i alla fall servade denna vecka.

Rengjorde kontakter från batteriet och utåt samt fyllde hela tanken med bensin. Körde sen 3-4 mil och inga problem alls.
Kanske var kontaktfel eller är det möjligen pumpen då. Blir i alla fall servade denna vecka.

Det varsåklart kontakten till batteriet (jag har aldrig fel!!):D Nä men prova att köra halv slut på soppan igen då så kanske du får svaret:)

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort