Mycket märkligt problem, bakdelen på hojen "svajjar"

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsx 750F
Har en lite äldre Suzuki gsx 750F (-89) som beter sig mycket konstigt. Var ute och körde i helgen och kännde efter ett tag att det känndes som att bakdelen wobblade lite, stannade och kollade alla lager men inget fel på dom vad jag kunde känna. Har varit ute en kort till sväng idag och precis samma sak, känns som att bakdelen kränger fram och tillbaka så att hojen blir instabil. Det lustiga är att det känns även då jag kör den på tomgång och står stilla.

Någon som har någon idé vad detta kan bero på? Är det direkt livsfarligt att köra kanske?

/Glen

Slitna däck gör underverk för stabiliteten...men de påverkar inte om du står stilla. Hjullager , svinglager , infästningar till stötdämpare kanske ?

Slitna däck gör underverk för stabiliteten...men de påverkar inte om du står stilla. Hjullager , svinglager , infästningar till stötdämpare kanske ?

Snabbt svar :) Nej däcken är ok och lagrena bör också vara ok, tog upp hojen på depåstödet och kollade men det känndes stabilt överallt.

Det lämnar oss då till infästningarna för stötdämparna, hur kollar man dom tro?

Jag hade samma på min gamla sukka och då var det dåligt med luft i bakdäcket. Då kändes det iofs inte "svajjigt" när jag stod still.

Jag hade samma på min gamla sukka och då var det dåligt med luft i bakdäcket. Då kändes det iofs inte "svajjigt" när jag stod still.

Hmm har iof dålig koll på hur det är med luften i däcken, kan ju alltid börja i den änden och kolla om det blir bättre. Ok en nybörjarfråga; vad ska det vara för tryck i dom?

kanske att bakhjulet vridit sig en aning och inte längre sitter helt rakt...
fast det borde du ju knappast känna stillastående :va

• Känner du bara av problemet när du har motorn igång på tomgång? Eller finns det kvar när du stänger av motorn?

• Har du haft av bakhjulet nyss?

• Rullar bakhjulet lätt/fritt?

• Har du känt efter så att lager är okey till svingen? Alt bultar?

• Har du kontrollerat bakre stötdämpare så den är okey?

• Har du känt så sadeln inte är lös?

Snabbt svar :) Nej däcken är ok och lagrena bör också vara ok, tog upp hojen på depåstödet och kollade men det känndes stabilt överallt.

Det lämnar oss då till infästningarna för stötdämparna, hur kollar man dom tro?

Svingen, med bakhjul ska hänga fritt från backen, fungerar alltså inget vidare att ställa upp hojen på depåstöd och kolla. Jucka lite sidledes för att kolla svinglagren och upp och ner för att kolla lagren till stötdämparen. Det kan vara bra att ha en polare som tittar på stötdämparlagren medan du juckar.

Är det så stort glapp att du känner av detta vid stillastående borde du kunna märka det om du gör så här.

Skulle inte rekommendera att köra med den beskrivning du ger.

Det kan inte vara så enkelt att det är bakramen som sitter lite löst, alla bultar på plats, etc. Hojen har ju ändå några år på nacken, möjligtvis med ett antal fulmekande tidigare ägare :va

/R

Nu så, efter alla goda förslag i tråden så har jag gjort lite efterforskningar och kommit fram till två saker:

-Verkar möjligtvis vara något fel med drivpaketet. Då jag ställer upp hojen på centralstödet och rullar bakdäcket framåt och bakåt så låter det för det första från kedjan, för det andra så löper kedjan inte helt jämnt. Sen om jag startar motorn och låter hjulet rulla på tomgången så syns och känns det att däcket hackar till i ojämna intervaller. Detta blir ännu mer märkbart då jag kör (speciellt i låga farter), känner att hojen hackar till med ganska täta intervaller. Ser också att kedjan "hoppar" lite med ojämna intervaller då den står på stödet och hjulet rullar.

-Hojen "svajjar" även när den står still med motorn avslagen (hur märkligt det än kan låta). Alltså om jag sätter mig på den och vickar väldigt lite så känns det som att den tvärt vill tippa åt respektive håll, mer än vad man kan förvänta sig från själva tyngden. Har ingen aning om vad det kan bero på, känns alltså som att det är något rörligt i hojen som tippar från sida till sida. Enda jag kan komma på som rör sig är väl bensinen i tanken men den har ju givetvis alltid funnits där, även innan jag börja märka av problemen.

I övrigt så verkar hojen vara rätt ok vad jag kan se. Har kollat lager, bultar och så att den spårar rätt

/Glen

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage