Mycket effekt med 4takt?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
cRoC skrev:
Annars kan man väl ha kortare slaglängd och mer varv :tungan


Jo det kan man ju, men då har du bara effekt på topp har jag för mig.

Man ska ju kunna komma iväg också. :hihi
 
NSR_Martin skrev:
Sjukt, minst sagt...

Vad har man för nytta av dubbla kammaxlar?? Har aldrig fattat det....

tja, de e ju lite jobbigt om man vill ha andra kammtider på tex. utloppssidan om man har enkel kamm, då måste man slipa om hela kammen, men om man har dubbla kan man "spela" mycket mera på kammtiderna eftersom man har olika kammar...


BTW så håller jag ändå stenhårt på 4-t 125cc, ni har bara inte sett nån riktigt trimmad ännu. med det menar jag

portad och planad topp,
Hårdare ventilfjädrar
andra kammar
andra kolvar (smidda)
andra förgasare (insprut?)
annat avgassystem
mm!!!!!!

jag lovar att det går att få en CBR 125 att röra på sig ganska ordentligt. inte kan den på något sätt vinna mot en 2-t, men de går att få dom att gå bra!!!!
 
Last edited:
Turbo?? Kompressor??

Kan man få ut samma hästkrafter ur två lika stora motorer, den ena 4-takt, den andra tvi-takt, 4-taktarn har turbo...?
 
om en 4-taktare skull ha 11Kw/15hk så skulle jag nog välja det istälet för en 2-taktare men det finns ju inga orginal som är det
 
Solid snake skrev:
Haha, tills han säljer, han får inte ostrypa för sin mor o far. :lol


undrar om dom är som stålmannen; röntgen syn så att dom ser att krökpluggen sitter i? på tomgång hör man ju enbart marginell skillnad. jag skulle förmodligen skitit i A1 om jag inte hade tillstånd hemifrån att trimma. eller så hade jag trimmat i allafall. Ska aldrig tillföra ett cp (strypning) till min motorcykel dom ska väck.
 
Solid snake skrev:
Beror ju på om man har turbo också, men sätter man för stor turbo så orkar ju inte avgaserna driva turbinen. :3freak

Man kan ju ha NOS också. :hihi

Ska man ha ut 25 hästar så får man trimma bra o ha den till att varva rätt friskt, skulle nog säga runt 15-16000 rpm.

Henkka snackade om nån racer 4taktare (125cc) som hade 4 cylindrar tror jag o över 30 hästar, men jag kan ha fel.

Man kan ha NOS:en som en litten knuff för att få igång jätteturbon, sen blir det en kedjereaktion. Turbon slår in luft, mer luft åker ut som avgaser, turbon laddar ännu mer, ännu mer åker ut osv :)
Då gäller det att lyckas hålla varvet uppe högt som fan hela tiden, släpper man på gasen så kommer inte turbon igång igen
 
För mig känns det onaturligt att en 125:a är strypt.. 125: or ska vara ostrypta så är det bara :D
 
Kollade hur många hästar min hoj skulle få med turbo som laddar 0.7 bar, 46,7hk skulle jag få.... 2,7 hästar mer än Elfens KMX. :hihi
 
SkorvKalle skrev:
För mig känns det onaturligt att en 125:a är strypt.. 125: or ska vara ostrypta så är det bara :D

Jag hade nog inte heller köpt nån LMC ifall jag inte hade fått ostrypa..
Körde med körskolans hoj och man fick bonna så långt ifrån man kunde ta sats för att komma upp i 90, låg precis på 90 när jag va vid linjen :3freak

Dom 2 sista uppkörningarna med min hoj däremot, höll jag typ halvgas för att det inte skulle verka som att den gick lite väl bra.. Kom lik förbannat upp i 90 med marginal :tungan
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top