Mycket bensin i oljan HD 883 2015

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Hej,

Bakgrund:
Jag köpte en 2015 harley davidson iron 883c. Hojen hade stått i ca 2,5år med bensin I tanken, ägaren hade tappat nycklarna.

Jag fick hojen bytte jag motorolja, filter, växellåds/primär olja och tändstift. Jag tömde tanken på gammal bensin och fyllde upp på nytt med ca 1L alykylat bensin 4t. Jag testade att starta den efter några tändningar så hoppade den igång och det kom först svart avgas(första puffarna) sen gick den fint på tomgång.

Problem: Jag körde sedan till macken(ca,5km) och skulle fylla upp med ny 95 oktan bensin. Påvägen gick den fint, dock rätt mycket avgaspuffar. När jag gav den max var det som den tappade andan, som att det inte kom tillräckligt med bränsle. Det var det enda jag noterade påvägen till macken. Väl vid macken såg jag att det hade åkt ut olja. Jag öppnade därför oljetanken och insåg att det var helt fyllt ända upp till oljepluggen/locket, alltså betydligt mer olja än vad jag fyllt på med. Jag körde hem och öppnade oljepluggen och testade att suga ut oljan och insåg att den var väldigt vattnig. Förstod då att bensin kommit in i olja.jag tog ut ca 1L olja som var väldigt vattnig. Jag testade att starta hojen på nytt och så fort jag startade hojen så fylldes oljebehållaren med vätska, det flödade bokstavligen bensin in i oljebegållaren, som att det sögs bensin från tanken via oljereturen in i oljebehållaren. Det jag noterade var att oljepumpen eller bränsleinjektorerna lät en hel del.

Vad tror ni problemet kan vara när det flödar så mycket bensin in i oljan?

Väldigt tacksam för svar!
 
Hej,

Bakgrund:
Jag köpte en 2015 harley davidson iron 883c. Hojen hade stått i ca 2,5år med bensin I tanken, ägaren hade tappat nycklarna.

Jag fick hojen bytte jag motorolja, filter, växellåds/primär olja och tändstift. Jag tömde tanken på gammal bensin och fyllde upp på nytt med ca 1L alykylat bensin 4t. Jag testade att starta den efter några tändningar så hoppade den igång och det kom först svart avgas(första puffarna) sen gick den fint på tomgång.

Problem: Jag körde sedan till macken(ca,5km) och skulle fylla upp med ny 95 oktan bensin. Påvägen gick den fint, dock rätt mycket avgaspuffar. När jag gav den max var det som den tappade andan, som att det inte kom tillräckligt med bränsle. Det var det enda jag noterade påvägen till macken. Väl vid macken såg jag att det hade åkt ut olja. Jag öppnade därför oljetanken och insåg att det var helt fyllt ända upp till oljepluggen/locket, alltså betydligt mer olja än vad jag fyllt på med. Jag körde hem och öppnade oljepluggen och testade att suga ut oljan och insåg att den var väldigt vattnig. Förstod då att bensin kommit in i olja.jag tog ut ca 1L olja som var väldigt vattnig. Jag testade att starta hojen på nytt och så fort jag startade hojen så fylldes oljebehållaren med vätska, det flödade bokstavligen bensin in i oljebegållaren, som att det sögs bensin från tanken via oljereturen in i oljebehållaren. Det jag noterade var att oljepumpen eller bränsleinjektorerna lät en hel del.

Vad tror ni problemet kan vara när det flödar så mycket bensin in i oljan?

Väldigt tacksam för svar!
Om det fyller upp under körning så snabbt så tycker jag det lutar åt att soppan rinner ner mellan kolv o cylindervägg - det är egentligen enda vägen om du inte kopplat in en slang mellan flottörhus o oljepåfyllning. Kolla kompet!
 
Kolla att bensinkranen inte släpper igenom bensin med avstängd motor och att flottören tätar.

När flottören inte tätade ordentligt på gräsklipparen fylldes cylindern med bensin så det inte ens gick att köra runt motorn med startmotorn. Gjorde rent flottörnålen och installerade en bensinkran. Problemet löst.
 
Kolla att bensinkranen inte släpper igenom bensin med avstängd motor och att flottören tätar.

När flottören inte tätade ordentligt på gräsklipparen fylldes cylindern med bensin så det inte ens gick att köra runt motorn med startmotorn. Gjorde rent flottörnålen och installerade en bensinkran. Problemet löst.
Nog för att HD inte är mycket för innovation, men 2015 hade till och med de slutat med förgasare! 😜

Jag tror att TS redan har ställt rätt diagnos, du skrev att spridarna lät mycket. Skulle tro att de kärvar efter stillaståendet och därför har fastnat i öppet läge.
 
H-D slutade väl med förgasare efter typ 2005 eller nåt sånt, vet att en kompis hade en Road King av sista året med förgasare men kommer inte ihåg årsmodell. Kanske de mindre motorerna hade förgasare längre?

Om spridarna fastnar öppet borde man inte motorn gå otroligt fett? Har ingen större erfarenhet av insprutning men tycker att motorn borde ha svårt att gå på låga varv om det fritt pumpar in bränsle i den?
 
Om det fyller upp under körning så snabbt så tycker jag det lutar åt att soppan rinner ner mellan kolv o cylindervägg - det är egentligen enda vägen om du inte kopplat in en slang mellan flottörhus o oljepåfyllning. Kolla kompet!
Tack för tipset. Jag ska får kika på kompen. Men borde inte hojen gå betydligt sämre då? Körde trots allt 5km och hojen kändes väldigt pigg förutom när man drog max då var det som inte bränslet räckte till.
 
Nog för att HD inte är mycket för innovation, men 2015 hade till och med de slutat med förgasare! 😜

Jag tror att TS redan har ställt rätt diagnos, du skrev att spridarna lät mycket. Skulle tro att de kärvar efter stillaståendet och därför har fastnat i öppet läge.
Det stämmer bra 😉

Aha, så kanske det är. Men skulle bensinen gå mer eller mindre direkt till oljebehållaren då?
Och hur rengör man dem enklast?

Värt att tillägga är att hojen verkade inte läcka olja när den stod på tomgång vid första starten i garaget. Då var den ändå igång i ca: 10/15min. Det verkade som den började trycka in bensin i oljebehållren så fort man fyllde upp mer bränsle i tanken.
 
Tack för tipset. Jag ska får kika på kompen. Men borde inte hojen gå betydligt sämre då? Körde trots allt 5km och hojen kändes väldigt pigg förutom när man drog max då var det som inte bränslet räckte till.
Den borde som du säger gå illa, men jag ser ingen annan väg som bränslet skulle kunna vandra.
  • Bränsle finns bara i bensintanken
  • Därifrån går det till bensinpumpen
  • Från pumpen går det till insprutningsventilerna
  • Sprutas in i cylindrarna
  • Förbränns och går ut som avgaser
Det kan knappast (du får själv kolla på hojen o se om det finns något konstigt med den) gå från någon av delarna ovan ner i vevhuset till motoroljan, annat än på den plats där det finns möjlighet till läckage och det bedömer jag vara i cylindrarna.

Den andra "vägen" är via vevhusventilationen som borde gå upp i filterhuset, det skulle betyda att insprutarna lyckades trycka upp bränsle från plenum, upp till filterhuset och jobba mot vevhustrycket - väldigt långsökt.

Noteringar om läckande bensinkran känns inte aktuellt eftersom problemet uppstod under körning men inte när hojen stod still
 
Spånar vidare - gigantiskt glapp i ventilskaften och ingen fungerande skafttätning. Bränsle skulle då ta vägen upp i topparna o ner i vevhuset (känns långsökt)
Spricka i en topp som ger ett läckage mellan insugskanal och ventilmekanism (långsökt)

Var glad att det inte är en dieselmotor
 
Den borde som du säger gå illa, men jag ser ingen annan väg som bränslet skulle kunna vandra.
  • Bränsle finns bara i bensintanken
  • Därifrån går det till bensinpumpen
  • Från pumpen går det till insprutningsventilerna
  • Sprutas in i cylindrarna
  • Förbränns och går ut som avgaser
Det kan knappast (du får själv kolla på hojen o se om det finns något konstigt med den) gå från någon av delarna ovan ner i vevhuset till motoroljan, annat än på den plats där det finns möjlighet till läckage och det bedömer jag vara i cylindrarna.

Den andra "vägen" är via vevhusventilationen som borde gå upp i filterhuset, det skulle betyda att insprutarna lyckades trycka upp bränsle från plenum, upp till filterhuset och jobba mot vevhustrycket - väldigt långsökt.

Noteringar om läckande bensinkran känns inte aktuellt eftersom problemet uppstod under körning men inte när hojen stod still
Himla snällt av dig att förklara för en som inte är mekaniker. Jag försöker dock lära mig och är inte rädd för att skruva. Men alltid skönt att diskutera lite innan man tänker göra något ingrepp.

Rekommenderar du alltså att börja med att utföra ett komptest på hojen?

Eller var bör jag börja för att felsöka?

Tack på förhand.
 

Det här var igår när jag startade hojen och den gick på tomgång första gången efter 2,5/3år stillastående. Man hör som något metalliskt ljud, kan detta tyda på något? HDs rasslar och skramlar ju ofta så vet inte om det är något att bekymra sig över? Det verkar dessutom vara i samma takt som skakningarna?
 

Det här var igår när jag startade hojen och den gick på tomgång första gången efter 2,5/3år stillastående. Man hör som något metalliskt ljud, kan detta tyda på något? HDs rasslar och skramlar ju ofta så vet inte om det är något att bekymra sig över? Det verkar dessutom vara i samma takt som skakningarna?
Det där lät inte friskt äns på en hd
Låter som det kommer från någon av topparna eller om den nypit i någon cylinder och sen släppt
Du får ta komp-prov å kolla
 
Vad man kan höra på filmen så låter det mest från främre cylindern
 
Blir båda cylindrarna varma ?
 
Det stämmer bra 😉

Aha, så kanske det är. Men skulle bensinen gå mer eller mindre direkt till oljebehållaren då?
Och hur rengör man dem enklast?

Värt att tillägga är att hojen verkade inte läcka olja när den stod på tomgång vid första starten i garaget. Då var den ändå igång i ca: 10/15min. Det verkade som den började trycka in bensin i oljebehållren så fort man fyllde upp mer bränsle i tanken.
Det finns gott om youtubevideor på ämnet, principen är samma för de flesta elektroniska insprutningssystem. Ultraljudstvätt kan funka, bör också finnas firmor som renoverar och testar spridare.
Hur ser tändstiften ut? Framförallt, ser båda stiften likadana ut? Är elektroderna svarta/kladdiga eller vitaktiga och torra?
 
Komptest är lätt att ta - men kräver att man har en mätare, eller kan låna. Har du inte mekvana så leta efter verkstad i närheten eller sporthojare som har.
Är komptestet OK så vete f-n. Men börja med insprutarna och rengöring. @Felix83 råder dig att titta på YT, det gör jag också - funkar bättre än verkstadshandböcker om man hittar någon som a) vet vad han sysslar med b) kan filma och har en kamera som fokuserar c) talar hjälpligt tydlig engelska (varning för Guy Martin :) )

Sök: sportster 883 compression test

BTW - när du hittat problemet så förväntas feedback på forumet
 
Komptest är lätt att ta - men kräver att man har en mätare, eller kan låna. Har du inte mekvana så leta efter verkstad i närheten eller sporthojare som har.
Är komptestet OK så vete f-n. Men börja med insprutarna och rengöring. @Felix83 råder dig att titta på YT, det gör jag också - funkar bättre än verkstadshandböcker om man hittar någon som a) vet vad han sysslar med b) kan filma och har en kamera som fokuserar c) talar hjälpligt tydlig engelska (varning för Guy Martin :) )

Sök: sportster 883 compression test

BTW - när du hittat problemet så förväntas feedback på forumet

okej, tack för tipsen. Vad tror du angående ljudet från motorn som jag skickade en video på?

Går det fint att använda sig av en sådan: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...essionsprovare/kompressionsprovare-2000016979 ?

Måste man gänga i eller kan man bara hålla hårt för att få ett hum?

Givetvis kommer jag uppdatera tråden konturnerligt för att hjälpa andra i samma sits i framtiden.

Himla trevligt forum som jag har varit borta från allt för länge känner jag!
 
okej, tack för tipsen. Vad tror du angående ljudet från motorn som jag skickade en video på?

Går det fint att använda sig av en sådan: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...essionsprovare/kompressionsprovare-2000016979 ?

Måste man gänga i eller kan man bara hålla hårt för att få ett hum?

Givetvis kommer jag uppdatera tråden konturnerligt för att hjälpa andra i samma sits i framtiden.

Himla trevligt forum som jag har varit borta från allt för länge känner jag!
Har skitsvårt att bedöma ljud annat än IRL så jag avstår. Hålla hårt går utmärkt - hör man att det pyser när man kör runt motorn så lirka lite med "proppskaftet".
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top