MX licens ??

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Behöver man någon licens för att köra på Saxtorp (eller Helsingborgs) crossbanor?

Jag såg att de (kanske) skulle öppna i Saxtorp den 17.

Men så lästa jag mer och där "pratades" något om "tränings licens". Behöver man sådant :confused:

Eller är det bara åka dit och betala och köra? Vad kostar det där? (Det kostar 50kr i Hbg)
Jag är medlem i Helingborgs MCK.

Vilka krav finns på hojen?

PutteLiten skrev:
Behöver man någon licens för att köra på Saxtorp (eller Helsingborgs) crossbanor?

Jag såg att de (kanske) skulle öppna i Saxtorp den 17.

Men så lästa jag mer och där "pratades" något om "tränings licens". Behöver man sådant :confused:

Eller är det bara åka dit och betala och köra? Vad kostar det där? (Det kostar 50kr i Hbg)
Jag är medlem i Helingborgs MCK.

Vilka krav finns på hojen?

Licens behöver du inte. Vad det kostar vet jag inte, men det är absolut inte mer än en hundring. Kravet på mc är att du inte är rädd om den. Jag ska köra Saxtorp den 17e om den är öppen o om det inte är tjäle, annars blir det Revinge igen precis som idag! :banana

Tackar. :)

Rädd om hojen är man ju, lite ialla fall. Men va fan, den är ju till för att användas, inte vara något monument som man putsar och ställer ut... :)

Jag vill mest bara ha lite kul, sladda runt lite och små hoppa lite. Att köra seriöst på crossbana gör man ju inte med en XR650R...

Skulle varit fett att ha polarens CR250... :smaskens :yoparty

PutteLiten skrev:
Tackar. :)

Rädd om hojen är man ju, lite ialla fall. Men va fan, den är ju till för att användas, inte vara något monument som man putsar och ställer ut... :)

Jag vill mest bara ha lite kul, sladda runt lite och små hoppa lite. Att köra seriöst på crossbana gör man ju inte med en XR650R...

Skulle varit fett att ha polarens CR250... :smaskens :yoparty

Att hoppa ordentligt på Saxtorp med en XR650 skulle nog inte vara så bra för hojen, men allt blir ju vad man gör det till. Jag tycker att du ska köra! Du kan ju även be din kompis snällt, så kanske du får låna hans CR! :)

Nja, när jag sa hoppa lite, då menade jag hoppa LÅGT.. hehe.

Nja, min polare bor i Varberg (jag kommer därifrån, VMK... :) ).
Tror nog jag hade fått låna hans CR250 - 02a om jag bara hade bott lite nämre, och fixat till den efter körningen.
Men, 15 mil enkel resa... njae.
Då får det bli lite lugnare med XRen istället. Kanske inte lika kul, men det räcker för mig, tillsvidare. :)

Se you there :)

Hoppa med 650:n går bra....

Utan några problem oxå... en av killarna (jocke nått)som körde motarduppvisningar för oss i SSMK första året
Tog sats och hoppa på en av bmx och trail killarnas ramper.... Blev jävligt högt.. men klock ren landning

oscar skrev:
Licens behöver du inte. Vad det kostar vet jag inte, men det är absolut inte mer än en hundring. Kravet på mc är att du inte är rädd om den. Jag ska köra Saxtorp den 17e om den är öppen o om det inte är tjäle, annars blir det Revinge igen precis som idag! :banana

Hur funkar det på Revinge, är det fri åkning eller uppstyrt på något vis.
Vad jag menar är kastar folk sina hundar efter en och ringer Nationalgardet om man kör som man vill. :D
Har inte varit på Revinge sedan -95 -96 när jag gjorde lumpen och då var man lite avis på MC-ordonanserna som busade runt på grusvägarna.

Blue skrev:
Hur funkar det på Revinge, är det fri åkning eller uppstyrt på något vis.
Vad jag menar är kastar folk sina hundar efter en och ringer Nationalgardet om man kör som man vill. :D
Har inte varit på Revinge sedan -95 -96 när jag gjorde lumpen och då var man lite avis på MC-ordonanserna som busade runt på grusvägarna.

JAg skulle kört där idag.. men -10 gjorde att hojen var kinkig och min förkylning och hosta hade inte blivit bättre..

De som oscar har sagt till mig är att man ska ha en framlampa och regplåt.
Man kör ihopa med FMCK Malmö http://fmck.malmo.enduro.just.nu/

Så det är ingen svart åkning det handlar om...

Fixx skrev:
JAg skulle kört där idag.. men -10 gjorde att hojen var kinkig och min förkylning och hosta hade inte blivit bättre..

De som oscar har sagt till mig är att man ska ha en framlampa och regplåt.
Man kör ihopa med FMCK Malmö http://fmck.malmo.enduro.just.nu/

Så det är ingen svart åkning det handlar om...

OK, jag vill nämligen inte köra där det inte är "tillåtet".

Här uppe får man köra på vissa delar av stranden (nere vid vattnet, max 30 :hihi ), lik förbannat finns det puckon som tvunget ska köra uppe i dynerna så att folk som är ute med hunden eller promenerar blir tokiga.

Blue skrev:
OK, jag vill nämligen inte köra där det inte är "tillåtet".

Här uppe får man köra på vissa delar av stranden (nere vid vattnet, max 30 :hihi ), lik förbannat finns det puckon som tvunget ska köra uppe i dynerna så att folk som är ute med hunden eller promenerar blir tokiga.
Även oreggade hojar?

hade blivit feta bilder att köra vid vattnet.

Det är lite uppstyrt. De två gångerna jag har varit där så har det börjat med att alla kört en liten slinga i skogen, men sen har folk kört hur dom vill! Finns både skog, grusväg och ett STORT gräsfält att köra på. Som Fixx sa så krävs det en framlampa, som dock ej behöver fungera, samt en nummerplåt + att man har betalat in 310kr till FMCK!

PutteLiten skrev:
Nja, när jag sa hoppa lite, då menade jag hoppa LÅGT.. hehe.

Nja, min polare bor i Varberg (jag kommer därifrån, VMK... :) ).
Tror nog jag hade fått låna hans CR250 - 02a om jag bara hade bott lite nämre, och fixat till den efter körningen.
Men, 15 mil enkel resa... njae.
Då får det bli lite lugnare med XRen istället. Kanske inte lika kul, men det räcker för mig, tillsvidare. :)

Se you there :)

Veinge brukar oxå ha öppet under vintern, vilket är "nära" dina hemtrakter :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT