MV Agusta köpa/äga/sälja?

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
såld r6
Funderar lite på denna vackra maskin men är lite osäker på ägandet.

Att köpa är väl inga större problem men går dom att serva i Sverige? Har inte blivit klok på om motorn är en japanare eller inte. Om så är fallet borde servicen av den gå att göra lite var som helst.

Försäkring? Är det stor skillnad mellan f4 750 och f4 1000 och är det mycket dyrare jämnfört med likvärdiga japanare?

Hur svårsålda är dom när det blir dax för det. Förstår att det är en prisfråga men man vill ju inte vräka bort den bara för att få den såld inom rimlig tid. Verkar inte finnas så många till salu i Sverige vilket man undrar om det är bra eller dåligt för säljarna. Blir det mycket svårare om man importerat den själv?

Finns det någon här som kanske har lite erfarenheter i ämnet?
 
Det är inte nån sketen japsmotor i en MV!, utan MV sammarbetade med Ferrari när de konstruerade motorn. Made in Italy!.
 
Har sökt runt lite på forumet och det verkar inte allt för vansinnigt att äga en. Någon som ligger inne på regnr till en 750 eller 1000 f4 så man kan kolla försäkringen själv?

Har inte hittat en enda f4 750 till salu i Sverige så det är lite svårt att veta hur priset är jämfört med utomlands. Vad ligger priserna på en sån ungefär i Sverige?
 
hehe ja ferrari brukar ju ha helt okej motorer jämfört med en corolla;)

Personligen skruvar jag hellre på en corollamotor än på en ferrari-dito...

Glömmer aldrig när jag var en på en sportbilsverkstad i USA en gång. Uppe på lyften stod en Ferrari 308 tror jag det var. Mekanikern lät märkbart less när han sa:

"-Fattar du hur lång tid det tar ett ge en sån där bil en helt vanlig service? Det tar 40 timmar!"

Om även denna servicefrustration följt med till MV Augustorna har jag förståss ingen aning om, men om pluskan är av normal Svensson-storlek så ser i.a.f. jag på Ferrari-kopplingen med viss oro...
 
Personligen skruvar jag hellre på en corollamotor än på en ferrari-dito...

Glömmer aldrig när jag var en på en sportbilsverkstad i USA en gång. Uppe på lyften stod en Ferrari 308 tror jag det var. Mekanikern lät märkbart less när han sa:

"-Fattar du hur lång tid det tar ett ge en sån där bil en helt vanlig service? Det tar 40 timmar!"

Om även denna servicefrustration följt med till MV Augustorna har jag förståss ingen aning om, men om pluskan är av normal Svensson-storlek så ser i.a.f. jag på Ferrari-kopplingen med viss oro...

Vad jag har märkt är servicekostnaderna bara blygsamt högre än japshojar. Tror till och med att de är lite billigare än en Ducati. Delar får man lätt tag på, antingen på ebay eller via supermotors utan problem:banana.

Chassi och bromsar går inte att jämföra med en dito japshoj och framför allt detaljkvalitén:).
 
hehe ja ferrari brukar ju ha helt okej motorer jämfört med en corolla;)
Tja, beror på vad man gillar och vad man vill betala.
En 348 kräver kamremsbyte vart annat år, men de sitter framför motorn så hela måste lyftas ut och hela bakvagnen tas bort. Typ +40 000 kr på märkesverkstad. Modellerna med launch-control kräver frekvent dyrt kopplingsbyte. Testarossa lär stå mer i verkstaden än ute på vägarna om den körs etc.
Corollorna verkar outslitliga, lite problem med generatorn som äter upp H1-lamporna i förtid bara.

Mitt habegär till en MV är stort, men hjärnan hade fått mig att välja en Fireblade 9 dagar i veckan framför en Agusta.

F.ö. var det japaner som lärde Ducati skruva ihop sina motorer någon gång i mitten på 90-talet.
Japaner har också gjort Honda NSX, S2000, Rally Subarus, Lexus LFA osv. Mer än Corollor alltså.
 
Last edited:
Hej! har du funderingar angående service så kolla Supermotors.com, finns strax utanför växjö, han har på 3 andra platser också har jag för mig! står mer info på hemsidan, service är väll något dyrare än vanlig japs hoj, ventilkontroll var 1200 mil, står alla service kostnader på hemsidan också för dom olika antal milen. men smakar det så kostar det :)


Sälja den? du kommer aldrig vilja :tummenupp
 
Tackar för svaren även om vissa var lite utanför ämnet.
Har hittat en 750 f4 i tyskland. Den säljs av en MV agusta återförsäljare och har tydligen alltid varit servad där. Den har gått nästan 2500 mil så jag antar att det är dax för servicen på 3000 kronor snart (om jag förstod supermotors service-schema rätt).
Kostar ca 70 000 kronor. Prisvärt? Vågar man köpa en "långmilare" om den är välskött och även då med tanke på om den över huvud taget går att sälja, om man nu skulle vilja det någon gång så klart.
 
Tackar för svaren även om vissa var lite utanför ämnet.
Har hittat en 750 f4 i tyskland. Den säljs av en MV agusta återförsäljare och har tydligen alltid varit servad där. Den har gått nästan 2500 mil så jag antar att det är dax för servicen på 3000 kronor snart (om jag förstod supermotors service-schema rätt).
Kostar ca 70 000 kronor. Prisvärt? Vågar man köpa en "långmilare" om den är välskött och även då med tanke på om den över huvud taget går att sälja, om man nu skulle vilja det någon gång så klart.

Tjena, helt inne på ditt spår efter att sett den som står på nybergs i jkpg, jävligt fina hojar, men kolla subito.it, om du nu ändå ska importera.

Vad jag har märkt är servicekostnaderna bara blygsamt högre än japshojar. Tror till och med att de är lite billigare än en Ducati. Delar får man lätt tag på, antingen på ebay eller via supermotors utan problem:banana.

Chassi och bromsar går inte att jämföra med en dito japshoj och framför allt detaljkvalitén:).

För övrigt någon som vet om man kan sätta skjutspinnar o sadel på en monoposto? Delar bör man få tag på men skiljer sig det något på bakramen?

Tja, beror på vad man gillar och vad man vill betala.
En 348 kräver kamremsbyte vart annat år, men de sitter framför motorn så hela måste lyftas ut och hela bakvagnen tas bort. Typ +40 000 kr på märkesverkstad. Modellerna med launch-control kräver frekvent dyrt kopplingsbyte. Testarossa lär stå mer i verkstaden än ute på vägarna om den körs etc.
Corollorna verkar outslitliga, lite problem med generatorn som äter upp H1-lamporna i förtid bara.

Mitt habegär till en MV är stort, men hjärnan hade fått mig att välja en Fireblade 9 dagar i veckan framför en Agusta.

F.ö. var det japaner som lärde Ducati skruva ihop sina motorer någon gång i mitten på 90-talet.
Japaner har också gjort Honda NSX, S2000, Rally Subarus, Lexus LFA osv. Mer än Corollor alltså.



Inget illa om blade men dem låter inte så här :D



http://www.youtube.com/watch?v=2fnbsnEj5pY
 
Last edited:
För övrigt någon som vet om man kan sätta skjutspinnar o sadel på en monoposto? Delar bör man få tag på men skiljer sig det något på bakramen?




http://www.youtube.com/watch?v=2fnbsnEj5pY

Tror du får köpa en annan bakram om du ska ha med dig kjoltyg där bak, men är inte säker.

En skön serie om MV, enjoy:)
[YOUTUBE-ID]A4Me577d2UM[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]bRh5YWbdzbE[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]34yKAeANRhk[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]TXbOPFruA94[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]3dVKD_dhUdM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top