MV Agusta F4 750 S

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena peeps

Fick plötsligt ett helt sjukt sug efter en MV Augusta F4 750 S.

Jag kan ingenting om hojen, har sökt lite på sporthoj och insett att det aldrig talats något ont om dessa hojar. Aldrig läst om några brister eller liknande när det gäller kvalitet, utan det enda man läser gång på gång är hur snygg MV:en är. Känns som om folk åsidosätter kvalitetssynen litegranna, eller så blir de omedvetet blinda kanske? :gnissla Can't blame em.

Jag vet att dessa är lite ovanliga, men har någon här på forumet lite erfarenhet från eget ägande/polarens ägande? Är den exempelvis bättre än ett Ducce 916 köp när det gäller kvalitet? Mardrömscenariot är att man köper den vackra cykeln och sen rasar motorn ganska omgående... visst är den vacker att kolla på men man vill ju kunna köra den så ofta det går också.

Jämfört med en japshoj från samma tidsepok, säg GSXR 750 - hur mycket sämre i kvalitet är MV:en rent mekaniskt sett (motorn)? Är rätt så säker på att MV:ens finish och annat håller lika hög kvalite om inte högre än japsarn, men det är ju den mekaniska biten som jag oroar mig för när jag tänker på italienska cyklar :)

Så folket, flika gärna in med er kunskap :Bugar

Last edited:
Dåligt underlag.

Jag tror att de få som äger en sådan, bara är klart positiva......
De svar du skulle få här kan ju alldrig spela verkligheten.
Du får Googla själv. Sedan kan du dela med dig utav erfarenheterna. Toyman

En bekant har en -01 eller -02. Kör inte så långt varje år längre men hojen servas varje år och funkar utan problem. Den är dock typiskt italiensk, i det att detaljer som kanske en fästpunkt plötsligt inte fungerar och så tar det rätt lång tid att få delar.

Effektmässigt ganska lika jämnårig Gixxer 750, och finishen också rent allmänt. Ganska ojämn kvalité på den dock, polarens sving är missfärgad av att ytbehandlingen/färgen inte tålde vanlig avfettning.

Men mekaniskt... motorer är inte det man är dåliga på :)

De största felet med MV Agusta är att det tar en sjuhelsikes tid att få tag i reservdelar, fick vänta 6 månader innan jag fått allt efter en lätt rådjurskontakt, och det var sidokåpan som tog längst tid :mad:

Det är inte heller någon hoj för långa semesterturer. Den är byggd för att gå hårt på bana och snabbt på landsväg, inget annat (till detta är den dock idealisk), kan också vara något att tänka på innan köp.

Ett annat problem med denna läckra hoj är vattenpumpen. Vet inte hur det är på 750'n men på 1000R'en pumpar den inte tillräckligt effektivt under 3000 rpm. Kör du bara ute på öppen väg/bana är det inga problem men när du kommer in i stan kommer fläkten att gå rätt ofta. Finns dock en eftermarknadsimpeller som ska ta hand om detta, har ej monterat min än så jag vet inte hur mycket det gör.

Ett annat problem är lagren i hubben till bakhjulet, mina var slut efter 300 mil och man var tvungen att byta hela hubben. Detta gick dock på garantin för mig. Kristina Grill, som omnämnts ovan, håller dock på att forska lite i att få fram passande SKF-lager så att man slipper byta ut hela hubben :tummenupp

Du kan få mer info om denna hoj på:
http://www.mvagusta.net/forum/

Med varning för att det forumet är lite i stil med "Jag tvättade hojjen i helgen, här är bilderna på hur det gick till" (stal citatet från the_Thomas, hoppas det var OK) samt trådar som "vilket schampoo ska jag använda till hojjen".
Finns dock en hel del seriösa trådar och en hel drös med kunniga MV-ägare där också.

/R

Tack för alla fina svar. Hittills verkar det inte vara något alltför hemskt med hojen i bristande kvalitet, men som Toyman sa så är det nog få ägare och de är ju alltid positiva :brinnerup

Rent spontant känns det som om man måste (iallafall jag) måste ha en annan hoj vid sidan om som jag kan köra bana med osv. Känner att MV:en är för fin för det, och ifall man nu skulle klota eller om något anant går sönder tar ju det ett halvår att få reservdelar... och då vill man ju ha något att åka lite under tiden.

Vet att många kommer tycka att det är gay att ha en Mv Agusta F4 750 och inte köra den på bana, men rent spontant så känns det så för mig. Blir väl mest landsväg och det finns säkert bättre hojar för det, men det oroar jag mig inte för. MV:en är nog underbar på landsväg också :)

Tack för alla svar!

Tack för alla fina svar. Hittills verkar det inte vara något alltför hemskt med hojen i bristande kvalitet, men som Toyman sa så är det nog få ägare och de är ju alltid positiva :brinnerup

Rent spontant känns det som om man måste (iallafall jag) måste ha en annan hoj vid sidan om som jag kan köra bana med osv. Känner att MV:en är för fin för det, och ifall man nu skulle klota eller om något anant går sönder tar ju det ett halvår att få reservdelar... och då vill man ju ha något att åka lite under tiden.

Vet att många kommer tycka att det är gay att ha en Mv Agusta F4 750 och inte köra den på bana, men rent spontant så känns det så för mig. Blir väl mest landsväg och det finns säkert bättre hojar för det, men det oroar jag mig inte för. MV:en är nog underbar på landsväg också :)

Tack för alla svar!

Om du är sugen på en Brutale F4 750 så har jag en till salu :)
Funkar fint både på gatan och på banan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...