MV Agusta F4 2010 - hit eller flopp?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Håller i stort med RJ;

Bromsarna är bland det grymmaste standard jag provat, tokbett men lättdoserat. Registret dåligt, åtminstone i sportigare läge på elektroniken. Död under 5000 rpm men verkar varva hur långt som helst i gengäld. Trots att MV påstår helt nytt innanmäte tar den sig dock inte riktigt lika snabbt i varv som t ex Kawan. Men den matar på som en generator...

Grymt exakt, snudd på överkänslig i chassi och styrning när fjädringen justerats in.
Sittställningen dock under all kritik, styre sadel funkar ganska bra, men fotpinnarna sitter helt galet för någon längre än 170 cm utan skor. Helt bananpassat och jag kunde inte få till en vettig körställning på 2 dagar, men jag har ganska långa ben...

Mindre verbala intryck efter 2 dagar på bana med nästan alla literhojarna ;-)
 
Nu finns en liten provkörning här!

Tack för texten. Mycket trevlig läsning. Har du testat någon 1098 och kan jämföra med de två övriga kandidaterna i testen?

Skulle nog stått mellan dessa tre. Frågan är om man inte hade valt MV om det bara fanns ett par vettiga återförsäljare på strategiskt valda platser och att man visste att reservdelarna gick att få fram i tid. 1098 är också en läcker hoj, likaså RSV4 som verkligen känns kompakt och liten. Inte provkört en men provsuttit en hos den lokala HD återförsäljaren. Nu när MV ägs av HD kanske det vore på sin plats att de utnyttjade HD återförsäljarna som faktiskt har ett antal bra försäljningsställen i landet. HD butiken i Helsingborg är riktigt fin t ex. HD lockar till sig en stark köpkraft. Det är väl främst äldre välbärgade personer som köper HD idag även om man säkert vill ge sken av att det är vem som helst som köper en mc för styvt 200 000 och uppåt beroende på utrustning.
 
Tack för texten. Mycket trevlig läsning. Har du testat någon 1098 och kan jämföra med de två övriga kandidaterna i testen?

Skulle nog stått mellan dessa tre. Frågan är om man inte hade valt MV om det bara fanns ett par vettiga återförsäljare på strategiskt valda platser och att man visste att reservdelarna gick att få fram i tid. 1098 är också en läcker hoj, likaså RSV4 som verkligen känns kompakt och liten. Inte provkört en men provsuttit en hos den lokala HD återförsäljaren. Nu när MV ägs av HD kanske det vore på sin plats att de utnyttjade HD återförsäljarna som faktiskt har ett antal bra försäljningsställen i landet. HD butiken i Helsingborg är riktigt fin t ex. HD lockar till sig en stark köpkraft. Det är väl främst äldre välbärgade personer som köper HD idag även om man säkert vill ge sken av att det är vem som helst som köper en mc för styvt 200 000 och uppåt beroende på utrustning.
Nej inte testat någon Ducce men de flesta tusen japsare.
 
Tack för texten. Mycket trevlig läsning. Har du testat någon 1098 och kan jämföra med de två övriga kandidaterna i testen?

Skulle nog stått mellan dessa tre. Frågan är om man inte hade valt MV om det bara fanns ett par vettiga återförsäljare på strategiskt valda platser och att man visste att reservdelarna gick att få fram i tid. 1098 är också en läcker hoj, likaså RSV4 som verkligen känns kompakt och liten. Inte provkört en men provsuttit en hos den lokala HD återförsäljaren. Nu när MV ägs av HD kanske det vore på sin plats att de utnyttjade HD återförsäljarna som faktiskt har ett antal bra försäljningsställen i landet. HD butiken i Helsingborg är riktigt fin t ex. HD lockar till sig en stark köpkraft. Det är väl främst äldre välbärgade personer som köper HD idag även om man säkert vill ge sken av att det är vem som helst som köper en mc för styvt 200 000 och uppåt beroende på utrustning.
HD ägde MV Agusta i ungefär ett år och investerade under den tiden enorma summor i bolaget. Därefter sålde de tillbaka MV till Claudio Castiglioni för en småsumma, så nu är allt som det ska vara igen.
 
HD ägde MV Agusta i ungefär ett år och investerade under den tiden enorma summor i bolaget. Därefter sålde de tillbaka MV till Claudio Castiglioni för en småsumma, så nu är allt som det ska vara igen.

Intressant vändning. Missat återköpet. Tror nog också att det var lika väl. På gott och ont kommer MV aldrig att vara en volymtillverkare.

Hoppas de kan hitta någon bra lösning på återförsäljar/service sidan. Som spekulant accepterar man nog att ta sig till Stockholm, Göteborg eller Malmö för provkörning och köp.

Däremot vill man gärna ha en pålitlig verkstad som är auktoriserad på en ny maskin inom relativ närhet. Löser man inte det kommer man inte att sälja många maskiner oavsett hur konkurrenskraftigt pris man sätter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top