MV Agusta F4 2010 - hit eller flopp?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur jämför sig nya MV Agustan med de senaste literhojarna? Är den där den skall vara? Är den sämst? I toppen eller "medel"?

Vilka har provkört den, och vad tycker ni?

Sjukt läcker är den iaf. Sen börjar man undra också hur kvaliteten är numera, gamla F4 1000 har haft kylningsproblem ända sedan modellen introducerades fram till den sista modellen vilket är sjukt egentligen - att man inte kunnat åtgärda det under den tiden. Även gamla 750:in lider till viss del av det. Sen har vi baklagret som går sönder lätt, kylare som går sönder osv.

Vad för sjukdomar blir det på nya MV:en? För några/någon måste det bli när även japsarna har vissa barnsjukdomar osv som iofs blir åtgärdade... men vad har vi att vänta av MV Agusta?

bikepics-2036605-800.jpg

[YOUTUBE-ID]7xDNQu39OOs[/YOUTUBE-ID]

Personligen tycker jag att det är den vackraste hojen just nu (jämnt med 1198:an), och vet att det inte är den snabbaste eller bästa hojen men att den nog bjuder på en körupplevelse utöver vanliga japshojar :)

Nejmen se på sjutton en italiensk sporthoj där inte tankens bakdel ser ut som en kamelpuckel (som gör att ens egen krockkudde inte får plats :rolleyes:)

:tummenupp för det.

Den var iallafall snabbare än samtliga japshojar i årets masterbike. Kommer inte ihåg om den var tvåa eller trea men top3 var BMW S1000RR och sen MV:n och Barillan.

Jag har provkört den! :tummenupp
Det kommer ett reportage på hemsidan www.recracing.se bara jag får bilderna från körningen (jag körde nya RSV4:an vid samma tillfälle).

Kvalitén är ju svår att uttala sig om efter en provkörning men RSV4:an som jag testade vid samma tillfälle gick iaf betydligt mkt varmare än MV:n.
Hojen har ett grymt ljud, sportig körställning, lättsvängd men samtidigt väldigt stadig och grymma bromsar. Den vibrerade en del men det beror nog mer på att motor var helt rå (2 mil på mätaren). Har man kört nya radfyror känner man sig hemma direkt. MV:n känns mer som en racer i jämförelse med t.ex Gixxer 1000.
Sist men inte minst man får nästan allas blickar! Jag har kört mkt gathoj förut men kan inte påminna mig att folk titta så mkt som när jag körde MV:n.

• Gilla
Reaktioner: H4
Jag har provkört den! :tummenupp
Det kommer ett reportage på hemsidan www.recracing.se bara jag får bilderna från körningen (jag körde nya RSV4:an vid samma tillfälle).

Kvalitén är ju svår att uttala sig om efter en provkörning men RSV4:an som jag testade vid samma tillfälle gick iaf betydligt mkt varmare än MV:n.
Hojen har ett grymt ljud, sportig körställning, lättsvängd men samtidigt väldigt stadig och grymma bromsar. Den vibrerade en del men det beror nog mer på att motor var helt rå (2 mil på mätaren). Har man kört nya radfyror känner man sig hemma direkt. MV:n känns mer som en racer i jämförelse med t.ex Gixxer 1000.
Sist men inte minst man får nästan allas blickar! Jag har kört mkt gathoj förut men kan inte påminna mig att folk titta så mkt som när jag körde MV:n.

Körde du lugnt för att motorn var ny eller fick du dra ut den? Enligt det jag läst så har den inte bästa registret men explosiv på topp.

Några direkta barnsjukdomar har väl inte framkommit och vad som kommer bli problem efter att de rullat lite fler mil är ju svårt att uttala sig om än. De som har 2010:an och som uttalat sig om temperaturen menar åtminstone att de inte haft några problem.

2010:an är bättre på i princip allt och konstigt vore det ju annars. Designen däremot är visserligen moderniserad men förfinad? Nja. Det syns att det inte är Tamburini som hållt i pennan.

[YOUTUBE-ID]s4kJqTiL38k[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]88V0NdtFu_I[/YOUTUBE-ID]

För mig råder det delade uppfattningar om utseendet om man jämför den med gamla F4:an.

Tittar du på gamla F4:an, utan att jämföra... så är det bland det vackraste som finns. Det är min drömhoj defintivt. Vänjer man sig vid utseendet hos den nya F4:an och sen tittar tillbaks på den gamla så ser den faktiskt klumpig ut.

Däremot tycker jag att avgaset på den gamla är snyggare än hos den nya (men de nya funkar ju också).

Någon som vet hur väl traction controlen funkar?

Körde du lugnt för att motorn var ny eller fick du dra ut den? Enligt det jag läst så har den inte bästa registret men explosiv på topp.
Jag körde som "vanligt" med både gasa och någorlunda lagligt... :tummenupp

Registret är svårt att uttala sig om då jag i vanliga fall kör min race 600:a och jämfört med den så går ju alla tusenkubikare bättre men den går som kulor och krut på topp iaf. Jämför man med RSV4:an som är väldigt högt växlad så har den inte en chans mot MV:n om man drar på fyran från låt oss säga 60 km/h och uppåt. Aprillian kräver rätt växel för att komma till sin rätt medans MV:n drar på alla växlar.

Det låter konstigt med tanke på att RSV4:an är en V4 och skall ju egentligen vara bättre än radfyrorna när det gäller på den punkten, men det är väl utväxlingen som du säger men det är ändå kul.

Men en prislapp på 185'

R1 170'
Gsxr1000 163'
osv...

Så skulle jag lägga 170kkr för en R1 eller 185kkr för en Agusta?
Det valet vore in i helvete skitenkelt!
15kkr i det sammanhanget är inget att tveka om;
Agusta :yoparty:yoparty:yoparty

Estetiskt sätt tycker jag bättre om föregångaren. Skulle alltså hellre köpt den än den nya och dessutom haft pengar över.

Vid nyköp hade jag köpt MV framför de japanska och tyska konkurrenterna om hjärtat fått styra. Skulle stått mellan Ducati, MV och RSV4. Helt olika karaktärer. En provkörning hade fått avgöra tillsammans med andra aspekter som återförsäljarnät. Där kommer hjärnan in i bilden. Det är väl där både MV och Aprillia faller idag.

Men en prislapp på 185'

R1 170'
Gsxr1000 163'
osv...

Då kan man ju fråga sig varför dom är så pass ovanliga? :va Men det kanske är som Harmon säger, åt skogen för dålig ÅF-nät och brist på reservdelar mm.

Men en prislapp på 185'

R1 170'
Gsxr1000 163'
osv...

Jag letade nyss efter priset på en Augusta F4. Är det inte mer än 185 k? Ja, då faller faktiskt alla andra bort bara för att den är så jävla mycket snyggare än allt annat. Jag har ändå inte förarkapacitet för att matcha den hojen så för mig är det helt ointressant om BMW,Aprilia eller någon av japsen är bättre. Jag bara tycker att den är oerhört vacker och ska börja titta på tidigare årgångar eftersom några säger att de är ännu vackrare.

En annan fråga. Är det bara jag som tycker att avgasen på japsen bara blir fulare och fulare? Jag tyckte GSX-R 1000 var en snygg hoj för några år sedan hoj men med det här avgaset? Nää!

Bifogat

• 2010-Suzuki-GSXR1000a.jpg
    2010-Suzuki-GSXR1000a.jpg
    67 KB · Visningar: 96
En annan fråga. Är det bara jag som tycker att avgasen på japsen bara blir fulare och fulare? Jag tyckte GSX-R 1000 var en snygg hoj för några år sedan hoj men med det här avgaset? Nää!

Dom kräks garanterat på fabriken när dom skruvar på dammsugarna på röret, men både dom och alla andra vet att dom bara ska sitta där tills den är såld och i förekommande fall vid besiktningar.

Dom måste helt enkelt slänga på groteska burkar för att klara alla krav, sedan ber dom till gudarna att dom har designat dom så fula att INGEN behåller dom på.

Dom kräks garanterat på fabriken när dom skruvar på dammsugarna på röret, men både dom och alla andra vet att dom bara ska sitta där tills den är såld och i förekommande fall vid besiktningar.

Dom måste helt enkelt slänga på groteska burkar för att klara alla krav, sedan ber dom till gudarna att dom har designat dom så fula att INGEN behåller dom på.

OT: Detta stämmer bra i Sverige. Men tittar man t.ex. i Spanien så kör en absolut majoritet med originalsystemen på. Och det är väldigt ont om de hojarna som har fula originalburkar på dessa marknader. Och som vi alla vet så är inte den svenska marknaden den som styr tillverkarna.

Back to Topic:
Jag fullkomligt skakar av njutning när jag ser eller kör en MV. Satan vilka cyklar!!!

En positiv grej är att originalsystemet på den nya MV:en ska låta så mkt att det är ett under att den är "road legal" :)

En positiv grej är att originalsystemet på den nya MV:en ska låta så mkt att det är ett under att den är "road legal" :)
Ja den låter som en hoj med racehelsystem! Aprillian hör man knappt medans man kör.
Nu har jag fått bilderna från provkörningen (tyvärr dåliga), imorgon kommer hela reportaget! Men jag måste bara lägga upp en bild på "grabbarna".

Bifogat

• Grabbarna.JPG
    Grabbarna.JPG
    147.5 KB · Visningar: 184
tror MV hade varit en rejäl hit (både gamla och nya) om dom bara haft en ordentlig återförsäljare och 1-2 serviceställen i landet.. läckra hojar är det iallafall :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman