Mutter till framdrev...

--=BRYD=--

--=Slanga Moppe=--
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Er-6n -08 Fighter edition
Sitter som %#¤"!%/&¤ får inte bort den :mad: vad göra, någon som har något tips... har provat med spärrskaft och mutter dragare men den vill inte :confused:

Ett par enkla..

.. råd...

1. Du drar den åt rätt håll (höger/vänstergängad??)
2. Pröva med lite värme, gas eller värmepistol brukar hjälpa..

(Om inte..Våld löser alla problem.. och skapar många trevliga nya..)

:hej

hmmmm nu blir jag lite osäker... är inte helt hundra på om den är höger eller vänstergängad :confused: någon som vet? hojen är en gsxr600 -97

Dra den åt vänster du. Det sitter säkert en låsring på muttern. Om jag inte missminner mig så dras den åt med 130Nm, så du får dra ordentligt.....

K-Micke skrev:
Har också haft problem med muttern på Suzuki´s. Den är dragen hårt och med låsvätska. Värm på muttern och dra med ett långt skaft. Jag har inte sett några vänstergängade muttrar.

Segdra INTE av muttern. Risken är då större att du drar sönder muttern/axeln/spärrskaftet. Ta ett lite kortare spärrskaft istället och en gummihammare. Ge sen spärrskaftet ett destinkt slag med gummihammaren när den sitter på muttern. Då borde den lossna. :) :tummenupp

Eller så klipper du bara till EBS direkt med hammaren och går ut och tar en öl istället. Brukar funka det med :D

Kul problem..

130Nm är rejält moment.

Om inte muttern är av något speciellt höghållfast material (eller specialbehandlad) finns ju nödutgången mutterspräckare.. :eek: ..*tvättar munnen med grönsåpa*

Edit: Det är väl inte ok att hamra på ett spärrskaft? Använd fasta handtaget det är stabilare och överför rörelseenergin bättre..

Last edited:
Ta med verktygen för drev-kåpan och kör till en bil-meck och låna deras mutterdragare. Dra sen knappt åt mutter med ett vanligt spärrskaft och åk hem och mecka.

När du ska dra åt den ordentligt igen, åk till bil-mecken och dra med en normal hjulmutterdragare i 3 sekunder, varken mer eller mindre. Använd blå "medium" Loctite.

Tack för alla svar!! :tummenupp

fick hjälp av en polare som hade en mutterdragare modell fet, så vi piskade bort den lätt som en plätt :whip väntar nu bara på att det ska torka upp lite så man kan testa nya drevningen utan att det tok spinner helatiden :crash

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back