Muskelfästet vid revbenet, hur göra?

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Hello.

För ca 1vecka sedan lyckades jag slita sönder (det är vad jag tror i.a.f. :va ) ett muskelfäste vid revbenspartiet. Alldeles till höger om övre delen av magen så att säga.

Grejen är att det blir tyvärr inte bättre. ont som attan och man är som en invalido. :kryckor

Min fråga till den som vet är: hur lång tid tar denna skada att läka.
Någon som varit med om liknande? Någon mening att gå till läkaren?

Jaja, fyll gärna på med info. :tummenupp

Lyckades med en sån där grej för ett tag sen...
Tog bra lång tid innan det läkte... säkert 3-4 veckor innan jag var helt värkfri. Antar att det beror på att revbenen hela tiden rör på sig när man andas... svårt att låta dem vila.
Enligt min läkare gick det inte att göra nåt heller mer än att kanske ta en värktablett om det blev allt för jävligt.. Man kan ju inte direkt gipsa bröstkorgen...
Hoppas du kryar på dig snart.... :pannkyss

Jag har pratat med dem nu.

Hon tyckte att jag skulle ta det extra lugnt ett par dagar.

Plast skrev:
2313546 Till läkarn nu!!!

Ahh, 3-4 veckor. Perfekt :näsblod

Semestern vi hörs!

Jag har hört att detta t.o.m. kan inträffa när man hostar.
Det märks att man börjar bli gammal/otränad eller nåt? :död

Vad råkade du ut för?

Kia skrev:
2313570 Lyckades med en sån där grej för ett tag sen...
Tog bra lång tid innan det läkte... säkert 3-4 veckor innan jag var helt värkfri. Antar att det beror på att revbenen hela tiden rör på sig när man andas... svårt att låta dem vila.
Enligt min läkare gick det inte att göra nåt heller mer än att kanske ta en värktablett om det blev allt för jävligt.. Man kan ju inte direkt gipsa bröstkorgen...
Hoppas du kryar på dig snart.... :pannkyss

Scott Sexpump skrev:
2313689 Jag har pratat med dem nu.

Ja det tycker jag också låter vettigt. Fyfan jag bröt lillfingret för nått år sedan . fingret var så svullet att jag inte fick av mig mc handsken .men jag for aldrig till läkaren för då visste jag att jag skulle få gips..så jag hade tok ont en vecka men körde på som vanligt..Det ångrar jag nu
så mitt råd är att man alltid ska gå till läkaren

Scott Sexpump skrev:

Semestern vi hörs!

Vad råkade du ut för?

Lyckades med just det du skriver...
Jag hostade och hostade och hostade.... till slut knäppte det till i ryggen och jag kunde knappt stå... Blev lite orolig och åkte upp på sjukan där de konstaterade att ett muskelfäste fått sig en rejäl smäll...
Hmmm, känner mig inte alls gammal eller otränad... 25 och tränar 3-4 ggr i veckan... om det nu kan vara till nån tröst?? ;)
Kunde tydligen bli så ändå...

Hade liknande skada, efter ett snowboardförsök.

Tog ca en månad.

Hehe, nästan så att jag får be om ursäkt, hur kunde jag veta? :pannkyss

Kia skrev:
2313706 Hmmm, känner mig inte alls gammal eller otränad... 25 och tränar 3-4 ggr i veckan... om det nu kan vara till nån tröst?? ;)

Det positiva i kråksången är ju att det går förvånansvärt bra (läs mycket bra) att köra hoj. Kliva upp ur soffan / sängen däremot, har visat sig vara ett perfekt sätt att tortera sig själv.

Mindre soffa, mer hojåkning, kanske jag ska vara glad? :va
Badger skrev:
2313710 Hade liknande skada, efter ett snowboardförsök.

Tog ca en månad.

Scott Sexpump skrev:

Semestern vi hörs!

Vad råkade du ut för?

gå till läkare o sjukskriv dig så får du mer semester sen :yoparty

ozeo skrev:
2314992 gå till läkare o sjukskriv dig så får du mer semester sen :yoparty

exakt :yoparty vara sjuk på semestern nä förfan :3freak

edit kör med tigerbalsam det ökar blodcirkulationen vilket ökar läknings procesen

Last edited:
Kia skrev:
2313706 Lyckades med just det du skriver...
Jag hostade och hostade och hostade.... till slut knäppte det till i ryggen och jag kunde knappt stå... Blev lite orolig och åkte upp på sjukan där de konstaterade att ett muskelfäste fått sig en rejäl smäll...
Hmmm, känner mig inte alls gammal eller otränad... 25 och tränar 3-4 ggr i veckan... om det nu kan vara till nån tröst?? ;)

Been there, done that....Hostade sönder tre(!) muskelfästen i bröstkorgen under en rejäl dubbelpipig lunginflammation :död Gissa om det var kul att fortsätta hosta efter det??? Det enda positiva var att det hände under vinterOS -94 och alla skojsiga droger jag fick knapra för att öht kunna andas.
Med 2 små rosa piller och 20ml morfintrimmad hostmedicin i blodet blir tom rodel kul att titta på. :arsele

Bra ide. Vad säger man till läkaren?
Sanningen är ju den att jag är helt ok förutom att jag inte kan göra ngt fysiskt krävande?
Jag har dålig rutin på sånt här.

ozeo skrev:
2314992 gå till läkare o sjukskriv dig så får du mer semester sen :yoparty

Tackar för tipsen allihop. Heders.

rogga R6 skrev:
2315029 edit kör med tigerbalsam det ökar blodcirkulationen vilket ökar läknings procesen

"Slet" ett muskelfäste i höften under taekwondo-sparring. Tog en månad innan det blev bra. Verkar vara ungefär den tid det tar för det mesta grundat på era grejer

Scott Sexpump skrev:
2313739 Kliva upp ur soffan / sängen däremot, har visat sig vara ett perfekt sätt att tortera sig själv.

Testa att rulla så att du ligger på sidan och precis vid sängkanten, och kliv upp sen. Det kan funka bättre, kanske.

Scott Sexpump skrev:
2313531 Hello.

För ca 1vecka sedan lyckades jag slita sönder (det är vad jag tror i.a.f. :va ) ett muskelfäste vid revbenspartiet. Alldeles till höger om övre delen av magen så att säga.

Grejen är att det blir tyvärr inte bättre. ont som attan och man är som en invalido. :kryckor

Min fråga till den som vet är: hur lång tid tar denna skada att läka.
Någon som varit med om liknande? Någon mening att gå till läkaren?

Jaja, fyll gärna på med info. :tummenupp

Jag knäckte några revben på midsommarafton i Assen, och jag har fortfarande lite ont, men det blir bättre och bättre, ingen idè att gå till
läkarn, dom gör nog inget ändå, det läker med tiden :D

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back