Musikintresset hos den typiska sporthojaren...

mb skrev:
Oj... det lät krångligt :1pajas

Räcker väl egentligen med att man gillar det man hör. Sen kan det vara radiohitar, gamla metaldängor eller världens skickligaste musiker. Har man ett stort musikintresse är det dock ovanligt att enbart hålla sig till enkelriktade huvudströmmen. Fins ju så mycket mer.
HA HA jag har inte sagt att det var enkelt skrivet heller :tungan
Nej men det jag skrev är vad jag har förstått efter ett antal års lyssnande och funderande på vad det är i viss musik jag gillar.
Eftersom jag inte är en "typisk" hårdrockare med nitar och läder som enbart har metalkompisar så har jag ofta blivit ifrågasatt och därmed fått fördjupa min egen syn i saken.
Men inte fanken sitter jag och analyserar varje ton i en låt innan jag kan uttala mig om den, jag gillar med det som är bra.
Jag ville bara förmedla vad det är som just jag tycker gör musiken jag gillar bra. :banana
Jag håller sedan med om att hårdrockare är konservativa som Chris Ash säger.
//Tobbe
 
hållundan skrev:
Precis, mitt musikintresse är sjukt stort. Jag både spelar, sjunger och lyssnar till mycket musik.

Det är säkerligen här den stora skillnaden ligger hos folk, intresset är inte lika stort...

Eller nåt?!
Ja men det är väl givet egentligen?
Jag menar är man riktigt intresserad av ngt så sätter man sig ju in i det på en helt annan nivå än gemene man?
Tex en som har sin bil/hoj som transport från A till B skiter ju i om det är åtta dubbla kamaxlar i motorn, men kan för den delen njuta av färden.
Medans en som är våldsamt intresserad av motor kan varje skruvs specifikationer på fordonet...
åååhh, nu var jag sådär härligt 5åringsförklarande :D
Men jaja inget illa ment, ni förstår vad jag menar? :)
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Ja men det är väl givet egentligen?
Jag menar är man riktigt intresserad av ngt så sätter man sig ju in i det på en helt annan nivå än gemene man?
Tex en som har sin bil/hoj som transport från A till B skiter ju i om det är åtta dubbla kamaxlar i motorn, men kan för den delen njuta av färden.
Medans en som är våldsamt intresserad av motor kan varje skruvs specifikationer på fordonet...
åååhh, nu var jag sådär härligt 5åringsförklarande :D
Men jaja inget illa ment, ni förstår vad jag menar? :)
//Tobbe
Förstår precis va du menar...

Det är väl det som är tjusningen hos folk, alla är vi olika :)

Som Chris Ash säger, jag kan lätt lyssna på 18 olika band med 67 olika budskap på samma vecka, inga problem... Vad jag är ute efter är väl egentligen hur NRJ och dessa kanaler behåller sina lyssnare när de spelar likadana låtar tiotusentals gånger om dygnet...
 
hållundan skrev:
Förstår precis va du menar...

Det är väl det som är tjusningen hos folk, alla är vi olika :)

Som Chris Ash säger, jag kan lätt lyssna på 18 olika band med 67 olika budskap på samma vecka, inga problem... Vad jag är ute efter är väl egentligen hur NRJ och dessa kanaler behåller sina lyssnare när de spelar likadana låtar tiotusentals gånger om dygnet...

..varvat med samma reklam tre gånger i halvtimmen. :zpy
 
hållundan skrev:
Förstår precis va du menar...

Det är väl det som är tjusningen hos folk, alla är vi olika :)

Som Chris Ash säger, jag kan lätt lyssna på 18 olika band med 67 olika budskap på samma vecka, inga problem... Vad jag är ute efter är väl egentligen hur NRJ och dessa kanaler behåller sina lyssnare när de spelar likadana låtar tiotusentals gånger om dygnet...

De som lyssnar på NRJ och liknande har väl det i bakgrunden i bilen eller på jobb. Jag tror det är få människor som sätter sig ner hemma, släcker ner och tänder levande ljus för att sedan lyssna på NRJ i still avskildhet.

Hur många genuint musikintresserade lyssnar på de kanalerna liksom? Alltså lyssnar seriöst? Samtidigt är det ju det folk vill höra så det är ju inte så mycket att göra mer än att inte lyssna på det.
 
Ja Chris Ash har redan sagt vad jag tycker :)
Men här i växjö finns i regel 4 stationer att välja på, dvs om man har motagning.
Det är SR kronoberg P4
Hit FM
Radio Rix
P3
P1 och P2 finns ju klart med men det är inte ngr stationer som är vidare populära på arbetsplatser osv.
Som jag ser det så väljer man det som är minst dåligt och då väljer jag gärna Rix eller P3.
Jag går omkring med hörselskydd stora delar av dagen och har radio i dom.
Men givetvis kan man inte koncentrera sig på vad man lyssnar på utan vill ha ngt vettigt skval i bakgrunden, då väljer jag iaf bort irriterande programledare före "dålig" musik.
För sällan spelas det ngt jag verkligen gillar på radion.
Dock tror jag nog att rix, hit fm och andra reklamstationer som kör 5 låtar en hel dag överlever pga att folk gillar det i bakgrunden...
//Tobbe
 
Man ska ju ha klart för sig att reklamkanalerna är väldigt intresserade av vad folk tycker och tänker och regelbundet gör undersökningar. Skulle 3 miljoner lyssnare vilja höra Iron Maiden och Accept hela dagarna skulle vi få det.
 
Chris Ash skrev:
Jag tror det är få människor som sätter sig ner hemma, släcker ner och tänder levande ljus för att sedan lyssna på NRJ i still avskildhet.

Hahaha! :lol Köper stereo för 30000:-, drar ner rullgardinerna, drar ur jacket, tänder lika många ljus som Björn Skifs i "drömkåken", sätter på NRJ och börjar meditera! :D
 
Chris Ash skrev:
Man ska ju ha klart för sig att reklamkanalerna är väldigt intresserade av vad folk tycker och tänker och regelbundet gör undersökningar. Skulle 3 miljoner lyssnare vilja höra Iron Maiden och Accept hela dagarna skulle vi få det.
Nej jag har väl inte menat att jag vill att alla kanaler ska börja lira metal.
Men det jag menar är att väldig många klagar på att det är samma låtar som spelas hela tiden, folk klagar i allmänhet kanske inte just på kvaliten på musiken utom just det faktum att alla bra låtar tjatas ut tills man spyr på dom....
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Nej jag har väl inte menat att jag vill att alla kanaler ska börja lira metal.
Men det jag menar är att väldig många klagar på att det är samma låtar som spelas hela tiden, folk klagar i allmänhet kanske inte just på kvaliten på musiken utom just det faktum att alla bra låtar tjatas ut tills man spyr på dom....
//Tobbe
Jag klagar på kavliteén, klagar på upprepningen... Jag är en jävla gnällspik :hihi
 
Solid snake skrev:
Men dom har bara helt fel för hårdrock är så mycket annat, det är dom som är dom riktiga musikerna, dom skriver sitt material själva o behöver inte nån insnöad jävel som skriver det till dom.

Hur svårt är det på en skala att nån annan skriver låten o musiken till en, allt man behöver göra sen är att sjunga den.
Elvis skrev inte sina egna låtar :7peta
 
honkiie skrev:
Elvis skrev inte sina egna låtar :7peta

Deep Purple hade andra som skrev ett par låtar på senaste skivan. Jag förstår inte vad det spelar för roll vem som skriver låten. Bättre att ha bra låtar skrivna av någon annan än skitlåtar skrivna av sig själv.
 
Vem skrev egna låtar på elvis tid? Det väl var inte så popmaskinen fungerade på den tiden. Innan beatles genombrott så var inte textförfattarskapet särskilt förknippat med rampljuset.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top