Musiker, Lägg upp dina låtar!

Första låten var jävligt intressant! fan va snyggt med techno syntar i mainriffet!

Tack!

Några råd: Använd metronom. En panorerad gitarrdubbning räcker när man inte är tajt. Mixen blir väldigt rörig och oklar på grund utav allt basmaterial som flyger omkring. Skär ordentligt i det låga-mellanregistret på typ.. allt. Och ta bort botten från allt som inte ska ha botten. Se till att sätta kompressor på sången så att man hör något annat än sporadiska toner.

Det är en bra början! men du och ditt band måste öva lite mer. Det finns några goda idéer men ni måste få det mer stämt, rent, tajt och bättre arr på låtar.
Men ge aldrig upp!

Lycka till!

Vi ger ej upp. Otajt var mycket pga av vår dåvarande trummis som ej takt tränade överhuvudtaget. Ställde även in massor utav våra inplanerade rep.

Vi kör nu mot digitala trummor och försöker repa mer. vissa av våra låtars arrangemang ses över, dock tycker vi om arret i depths låten.

Mer rent hoppas vi det blir när vi går in i studion igen med en mer seriös/intresserad (ej bakfull :tungan ) studiotekniker. Vi fick inte någon direkt guidning mot hur vi skulle styra upp ljudbilden. Svårt då det var första gången i studio.

Några råd: Använd metronom. En panorerad gitarrdubbning räcker när man inte är tajt. Mixen blir väldigt rörig och oklar på grund utav allt basmaterial som flyger omkring. Skär ordentligt i det låga-mellanregistret på typ.. allt. Och ta bort botten från allt som inte ska ha botten. Se till att sätta kompressor på sången så att man hör något annat än sporadiska toner.

Känns mycket som studioteknikern kunde/borde ha hjälpt till styra upp det. Är man ny i studion är det svårt styra upp ljudbilden helt själv på ett bra sätt.

Vi ger ej upp. Otajt var mycket pga av vår dåvarande trummis som ej takt tränade överhuvudtaget. Ställde även in massor utav våra inplanerade rep.

Vi kör nu mot digitala trummor och försöker repa mer. vissa av våra låtars arrangemang ses över, dock tycker vi om arret i depths låten.

Mer rent hoppas vi det blir när vi går in i studion igen med en mer seriös/intresserad (ej bakfull :tungan ) studiotekniker. Vi fick inte någon direkt guidning mot hur vi skulle styra upp ljudbilden. Svårt då det var första gången i studio.

Känns mycket som studioteknikern kunde/borde ha hjälpt till styra upp det. Är man ny i studion är det svårt styra upp ljudbilden helt själv på ett bra sätt.

Menar du att en proffesionell studiotekniker hade med inspelningen att göra? Vad i helvete? Fick ni betala för det??

Menar du att en proffesionell studiotekniker hade med inspelningen att göra? Vad i helvete? Fick ni betala för det??

Nja haha inte direkt super professionell. Spelades in via slakthuset och deras lokala "studio tekniker". Vet inte exakt hur stor kunskap dem besitter. Man får 20h i deras studio efter ett år och då ingår vad dem kallar studiotekniker som ska assistera en. Den personen tycker jag ska besitta iaf grundläggande kunskap för att ens få bli inkallad för att styra upp en studio session, även om det är på den nivån vi är.

Nja haha inte direkt super professionell. Spelades in via slakthuset och deras lokala "studio tekniker". Vet inte exakt hur stor kunskap dem besitter. Man får 20h i deras studio efter ett år och då ingår vad dem kallar studiotekniker som ska assistera en. Den personen tycker jag ska besitta iaf grundläggande kunskap för att ens få bli inkallad för att styra upp en studio session, även om det är på den nivån vi är.

är slakthuset någon lokal ungdomsgård? de brukar iaf alltid ha någon nisse som jobbar där som bara misslyckats som ljudtekniker för att han vart för lat och för dålig. Sök upp ett mer seriöst ställe.. för det där var ju en rätt bedrövlig produktion:näsblod

Men sen hoppas jag även att er trummis och sångare vaknar till lite och tar några lektioner. om du är den som driver bandet mest så tipsar jag om att du pushar på dem med detta, lycka till:)

EDIT: ah det är en replokal, såg det nu, men det är samma. och att han säger att man måste ha erfarenhet är ju också så typiskt exempel på att han har sin utrustning där som sin penisförlängare och tycker inte att någon annan ska få säga något om hur man gör då han vill vara "bäst" på något i sitt liv men egentligen inte är bra på något. Har träffat sådana typer förut.. man vill bara spy på dem.

Last edited:
Jag på sång och gitarr.
[YOUTUBE-ID]rY4-qSf5b4U[/YOUTUBE-ID]

Mitt band (som inte spelar längre för att vi bor för långt ifrån varandra :().
http://www.myspace.com/elmatogrosso

Allt det här är ju hemknåpat i egen studio för egna pengar. Men det mesta låter faktiskt helt okej.

Jag på sång och gitarr.
[YOUTUBE-ID]rY4-qSf5b4U[/YOUTUBE-ID]

Mitt band (som inte spelar längre för att vi bor för långt ifrån varandra :().
http://www.myspace.com/elmatogrosso

Allt det här är ju hemknåpat i egen studio för egna pengar. Men det mesta låter faktiskt helt okej.

nice! 70:taligt som fan:D vad är det för dist du kör sången igenom? är det i datorn eller har du någon speciell?

Enligt den här sidan verkar dom ju åtminstånde lite seriösa. Dom verkar ju i alla fall ta seriösa priser och ha bra utrustning, men allvarligt.. sett i detta nya ljus är ju inspelningskvaliten för fan bedrövlig. Skulle jag pungat dom tusenlappar dom normalt tar för en inspelning och fått ut detta hade jag krävt vartenda öre tillbaka.

nice! 70:taligt som fan:D vad är det för dist du kör sången igenom? är det i datorn eller har du någon speciell?

Ingen aning faktiskt. Det är nånting i cubase i alla fall och Jonas sköter allting som har med det att göra. Har funderat på att sjunga in en mer seriös text nån gång när jag är upp till norrland.

En text som inte skrivits på tio minuter och som handlar om nånting lite seriösare än att sniffa lim och bajsa ner sig. Typ. :gnissla

Ingen aning faktiskt. Det är nånting i cubase i alla fall och Jonas sköter allting som har med det att göra. Har funderat på att sjunga in en mer seriös text nån gång när jag är upp till norrland.

En text som inte skrivits på tio minuter och som handlar om nånting lite seriösare än att sniffa lim och bajsa ner sig. Typ. :gnissla

Trevlig låt. Lite mindre burkigt ljud och bort med den irriterande riden så skulle det vara ännu bättre

Är det förresten någon som har något tips på en enkel trummaskin till datorn? Skulle vilja få tag på en så att jag liksom kan höra hur låtarna jag skriver låter med trummor och sedan spela in ett "demo" som jag skickar upp till mina vänner typ. Det är så det fungerar nu för tiden när jag bor i Göteborg, jag spelar in nå skit här nere och så gör vi nånting riktigt av det när jag åker upp över loven och sånt.

Är det förresten någon som har något tips på en enkel trummaskin till datorn? Skulle vilja få tag på en så att jag liksom kan höra hur låtarna jag skriver låter med trummor och sedan spela in ett "demo" som jag skickar upp till mina vänner typ. Det är så det fungerar nu för tiden när jag bor i Göteborg, jag spelar in nå skit här nere och så gör vi nånting riktigt av det när jag åker upp över loven och sånt.

ja du.. det är svårt.. helt beroende på vad man tycker är "lätt". Kan du skriva midi så rekomenderar jag Addictiv Drums.. det använder jag hela tiden, Fuckin awesome stuff!

annars om du vill ha något jätte basic är hammerhead helt ok bara för att få fram något, tror dock inte man kan få fram så mycket vanliga trumljud därifrån, det är mer elektroniska trummor.

ezdrummer, rätt så färdigredigerade ljud om du inte vill pilla så mycket. Annars är addictive drums bra som shadow säger. Tror det är gratis att ladda ner en bantad version utav det också.

http://www.toontrack.com/products.asp

bra skit!

Polaren och jag skriver och producerar lite pubertal poprock och en av låtarna ligger på våran nya sida. Ska fixa lite med övriga låtar innan vi slänger upp dem.

http://www.myspace.com/mileshighsthlm

Last edited:
Shadow, Din låt i första inlägget var riktigt tajt. Nästan lite tår framkallande..

www.myspace.com/highballshooters

Är stolt över låtarna, de är jävligt bra, men produktionen känns fortfarande något för modern, jag skulle hemskt gärna vilja skapa mer 70-talskänsla än vad där faktiskt är, trots tidstypisk utrustning och förhållande (spelades in live i studion med ljudet läckande in i de olika mickarna) blir det liksom lite för modernt och cleant.

Shadow, Din låt i första inlägget var riktigt tajt. Nästan lite tår framkallande..
haha tack:) ingen aning om du är seriös, inte ofta folk snackar om tårframkallande musik här på sh, men om du menar det så tackar jag välldigt mycket för det, alltid kul att berörar någon.
www.myspace.com/highballshooters

Är stolt över låtarna, de är jävligt bra, men produktionen känns fortfarande något för modern, jag skulle hemskt gärna vilja skapa mer 70-talskänsla än vad där faktiskt är, trots tidstypisk utrustning och förhållande (spelades in live i studion med ljudet läckande in i de olika mickarna) blir det liksom lite för modernt och cleant.

att det ska läcka in i de andra mickarna är inte det ända sättet att få det låta 70-taligt. Man får tänka vidare lite på hur produktionerna var på den tiden. Produktionstekniken var inte lika utvecklad på den tiden, så man använde exempelvis inte 7-8 mickar för trummor utan istället använde man kanske bara ett ovehead par och en kaggemick för trummor, en mick för gitarr, en för bas och en för sång.

Sen så kan det också ha mycket med masteringen att göra. På den tiden släppte man låtar på vinyl och masteringen gjordes för att det skulle vara ett frekvensomfång som fick plats på vinyl.
Alltså har inte en 70-talig produktion en lika stor frekvensbrädd som en modern produktion.

Hoppas det var till någo hjälp!:tummenupp

att det ska läcka in i de andra mickarna är inte det ända sättet att få det låta 70-taligt. Man får tänka vidare lite på hur produktionerna var på den tiden. Produktionstekniken var inte lika utvecklad på den tiden, så man använde exempelvis inte 7-8 mickar för trummor utan istället använde man kanske bara ett ovehead par och en kaggemick för trummor, en mick för gitarr, en för bas och en för sång.

Sen så kan det också ha mycket med masteringen att göra. På den tiden släppte man låtar på vinyl och masteringen gjordes för att det skulle vara ett frekvensomfång som fick plats på vinyl.
Alltså har inte en 70-talig produktion en lika stor frekvensbrädd som en modern produktion.

Hoppas det var till någo hjälp!:tummenupp

Nej, det är givetvis en massa annat vi gjorde, bland annat det du räknar upp. Inte så att jag tycker vi misslyckats helt, för det är ju en ganska skitig och dynamisk produktion, men det är fortfarande en bra bit till vad jag brukar kalla benchmarkplattan för 70-talsljud "Stormbringer" med Deep Purple. Sen är ju den kanske största delen det som sitter i händerna på folk....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park