Musik utan copyright, finns det? (med video :p )

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har gjort en liten film som jag ville publicera på facebook. Eftersom jag använde The pinks - lucky Luke fick jag följande varningsmeddelande från dom:

"Hej!

Vi har tagit bort din film med namn "Jonas skjuter duva på Surte skjutbana" uppladdad 2:00pm September 10th, 2009. Vi gjorde det då vi fick veta att filmen verkar innehålla upphovsrättsskyddat material ägt av en tredje part, t.ex. ett filmklipp eller bakgrundsljud. Om du anser att det här materialet har tagits bort av misstag, kan du lämna in en överklagan mot påstått intrång genom att följa länken nedan.

Observera att om du lägger upp det här filmklippet igen utan att lämna in ett sådant genmäle eller om du laddar upp en annan film som kränker rättigheter som innehas av tredje part kommer vårt system att ta bort innehållet igen. Detta kan leda till att Facebooks filmapplikation inaktiveras eller att ditt Facebook-konto stängs av.

För att lämna en överklagan:
Bemöt anklagelsen

Om du har frågor besöker du vår Help page.

Facebook-teamet
Jag bekräftar att jag har läst denna information."

RÄTT kraftigt jobbigt. Men men, hur hittar man musik som ingen äger? Nån som vill bjuda på nåt?

PS: Här är filmen ;)

[YOUTUBE-ID]YXrd8AnToDI[/YOUTUBE-ID]

Finns bakgrundsmusik att ladda ner, men mycket kostar pengar tyvärr... Har själv haft problemet. På youtube verkar det inga problem att ladda upp iaf...

Jag har 2 filmer på fejjan nu, båda med musik inom kategorin "electro" som kan vara svår att definera av tex facebook. Liksom bara dunka-dunka :) Testa det!

Finns bakgrundsmusik att ladda ner, men mycket kostar pengar tyvärr... Har själv haft problemet. På youtube verkar det inga problem att ladda upp iaf...

Jag har 2 filmer på fejjan nu, båda med musik inom kategorin "electro" som kan vara svår att definera av tex facebook. Liksom bara dunka-dunka :) Testa det!

Aah, men det blir lite tråkigt att bara dunka dunka hela tiden :(

Synd att nyllboken ska ha sån koll. Bajsbok asså...

ja såklart: Gammal Klassisk musik. Efter 70 år efter musikerns död går patenten på verket ut och musikstycket ar fritt att användas hur man än vill.. alltså, vem som än har spelat in låten efter det kan inte säga att den har upphovsrätt på låten och att du inte får spela upp just den inspelningen offentligt. Däremot får du inte försöka tjäna pengar på just någon personens inspelning då den personen har rättigheterna på just sin inspelning.

Så det är bara välja och stå på:
[YOUTUBE-ID]ij-GUYtXMXw[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]arNjS18GWbs[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]_GS0MKH0TDA[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Aah, men det blir lite tråkigt att bara dunka dunka hela tiden :(

Synd att nyllboken ska ha sån koll. Bajsbok asså...
Som Shadow säger: Kolla på det klassiska.

[YOUTUBE-ID]6Jv3lL6imzU[/YOUTUBE-ID]

Sorgligt.. Snart kommer det va så mycket upphovsrätter mm att ingen igentligen kommer kunna använda internet.

Hmm, mina kunskaper inom klassisk musik är helt klart begränsad.

Någon som har heta tips på låt(ar) som kan man passa bra när Jonas står och missar lerduvor? :D
Klassiska låtar då såklart...

Klassisk musik är väl också skyddad. Du lär ju inte få ta en inspelning av air on a g string från 2009 och använda den som du vill?

WTF - det här blir ju bara sämre och sämre!?

Är det ingen som sitter på EGEN musik som jag kan få ha i min film? Tänk vad fin publicitet det blir. Lovar att lägga in namn på artist och låt oxå :)

Klassisk musik är väl också skyddad. Du lär ju inte få ta en inspelning av air on a g string från 2009 och använda den som du vill?

:gnissla

Går inte.. Melodin han nynnar är då skyddad :fakta
faktiskt så får du göra hur mycket cover inspelningar som helst och använda hur du vill FÖRUTOM att tjäna pengar på låten. Om du säljer den så måste du ge en stor summa till original artist som skrev låten, den enda summan du får behålla är en liten liten del som är för att det är din produktion.

Läs om (mitt inlägg) och läs rätt.. "Gammal klassisk musik" står det, och så är det även detaljerat att tonsättaren/artisten/musikern måste vart död i 70 år.
WTF - det här blir ju bara sämre och sämre!?

Är det ingen som sitter på EGEN musik som jag kan få ha i min film? Tänk vad fin publicitet det blir. Lovar att lägga in namn på artist och låt oxå :)

:gnissla

Vad behöver du? kan se vad jag har för grejer jag gjort..

Missade du den delen av mailet där de säger att du har möjlighet att få ditt Facebook-konto avstängt om du laddar upp upphovsrättsskyddat material igen?

Nu har du din chans!

Missade du den delen av mailet där de säger att du har möjlighet att få ditt Facebook-konto avstängt om du laddar upp upphovsrättsskyddat material igen?

Nu har du din chans!

Ja, så dumt lixom. Jag brukar alltid lusläsa alla sådana avtal, skriva ut dom och sen läsa dom tills jag kan dom utan till. Väldigt märkligt.

Last edited:
Jag förundras mest över att folk envisas med att förstöra intressanta filmer med en eller annan form av vedervärdigt bakgrundsoljud. Tittar jag på en film från någon MC-tävling vill jag höra motorcyklarna, inte Ozzys försök att skrika sönder en stackars mikrofon eller något liknande...

Men som svar på din fråga, ödessymfonin är en klassiker som går lyssna på. ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg