Musik under körningen

• Thread starter Thread starter Rickster
  • Start date Start date

Rickster

Guest
Läste den tidigare tråden gällande hörlura/öronpluggar vid körning.

Jag hade ett par "vanliga" hörlurar med min mp3 och skulle prova köra med det.
Men fan dom glider ju ut lite när man tryckt på sig hjälmen, och även efter jag försökt köra in handen och rätta till dom efter hjälmen var på,,så blev det aldrig riktigt bra ju.

Finns det inget sorts högtalarsystem, som man kan montera I själva hjälmen, har för mig jag sett dett under moppe tiden för 10år sen drygt. ngn sorts platt högtalare som man klistrar fast innan för skumgummit i hjälmen, och sedan kopplar sladden från de,,,till den gällande musik källan (bärbar cd, mp3 whatever)

:banana

Rickster skrev:

Men fan dom glider ju ut lite när man tryckt på sig hjälmen, och även efter jag försökt köra in handen och rätta till dom efter hjälmen var på,,så blev det aldrig riktigt bra ju.

Finns det inget sorts högtalarsystem, som man kan montera I själva hjälmen, har för mig jag sett dett under moppe tiden för 10år sen drygt. ngn sorts platt högtalare som man klistrar fast innan för skumgummit i hjälmen, och sedan kopplar sladden från de,,,till den gällande musik källan (bärbar cd, mp3 whatever)

Ska ja åka långväga så e de pluggar som gäller,men ska ja åka bana så vill ja höra vad som händer runt om kring mig..
Men stoppa in grejer in i hjälmen vet ja inte om ja vågar :va

Rickster skrev:

Det finns hörlurar som är precis som hörselproppar, man rullar dom mellan fingrarna, trycker in dom, dom expanderar, vips så hör man inte hojen... :tummenupp Körde med det hela förra sommaren.
Köpte mina på expert.

tuffetore80 skrev:
Det finns hörlurar som är precis som hörselproppar, man rullar dom mellan fingrarna, trycker in dom, dom expanderar, vips så hör man inte hojen... :tummenupp Körde med det hela förra sommaren.
Köpte mina på expert.

Koss -the plugg.

Har man tid att lyssna på musik medan man kör, kör man för sakta. :fakta

Är det bara jag som tycker att en del av tjusningen med motorcykel är ljudet.

Långa farbron skrev:
Koss -the plugg.

Nexor gjorde om sina (koss the plugg) och bytte ut skumgummit på de mot vanliga öronproppar, verkar funka bättre då.

pidda skrev:

Hur fort kör du egentligen? motorljudet försvinner vid 100 lr nåt pga vindbrus.

Vid långfärder funkar KOSS the plug eller Sonys EX71 rätt bra,musik och tokåka fungerar inte för mig men ska man sitta och brumma till sundsvall lr dylikt är det rätt skönt med lite musik.

Vågar inte ha musik när jag kör hoj. Blir ju tillräckligt gaskåt om man hör en bra låt på bilstereon. På hojen kan konsekvenserna bli rätt mycket värre om gasar lite överoptimistiskt.

jag har kört med mina koss-the plug. det funkar bra tycker..
kräver lite tillvänjning och viss teknik för att få dom att stanna i öronen.
det finns lite tillbehör så man slipper domdära mjuka pluggarna. man kan köpa till gummipluggar. vad som är bäst är upp till var och en.
jag har kört med både och och tycker ändå orginalpluggarna dämpar ljudet utanför bäst.

har inte bara haft dom till mc-åkningen utan även som in ear monitor när jag spelar trummor.
dom funkar bra. bra basåtergivning.
bra lurar till vettigt pris.
sen kan man ju köpa riktiga in ear monitorpluggar för upp till 5000:- om man vill ha det värsta.

jag kommer köra med koss på långresorna nu i sommar iallfall.

pidda skrev:
Konstigt när du har 2 utav mc-världens mest skönsjungande hojar... :rolleyes:

Men vid landsvägs-touring-tråkkörning är ju vindbruset tröttsamt att lyssna på + att man riskerar tinnitus, man kan somna osv... Skränande radfyror är ännu jobbigare... :huvet

Musik vore väl bra om det fanns något som inte slukade batterier så in i h-e, och klarar att spela tillräckligt högt.

Såg någon häftig propp på mässan men den var svindyr... :mad:

Jag köpte såna här till min nya mp3-spelare. Propparna är i mjuk silikon och de är otäckt tysta när man går på stan osv. Man måste ta ur dem för att höra vad folk säger. 600 spänn och schysst ljud. Troligen för "basiga" om man är audiofil men jag är nöjd. Kör aldrig hoj med musik men kanske, kanske testar när jag drar upp till Luleå i sommar.

SONY MDR-EX71SL/WK

MDREX71SLWK_1.jpg

Nicke skrev:
Jag köpte såna här till min nya mp3-spelare. Propparna är i mjuk silikon och de är otäckt tysta när man går på stan osv. Man måste ta ur dem för att höra vad folk säger. 600 spänn och schysst ljud. Troligen för "basiga" om man är audiofil men jag är nöjd. Kör aldrig hoj med musik men kanske, kanske testar när jag drar upp till Luleå i sommar.

SONY MDR-EX71SL/WK

MDREX71SLWK_1.jpg

hurpass mycket dämpar dom om du inte har musik igång. är det jämförbart med en vanlig gul engångs öronpropp`?

Det känns ungefär som med proppar om inte bättre.

De här propparna tycker jag förresten är bäst (Apoteket). Supertysta och man får inte ont i örat av dem:
248773s.jpg

Vanlig åkning då man vill kunna snacka med polarna vid stopp:
298612s.jpg

Droopfy skrev:
hurpass mycket dämpar dom om du inte har musik igång. är det jämförbart med en vanlig gul engångs öronpropp`?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt