Musarm

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har gått och dragit på mig musarm. Kollat runt vad det finns för olika hjälpmedel. Dock blir jag inte klok på när t.ex. en verikalmus är att föredra kontra en musplatta/slider. Vill ju gärna tro att det beror på vilka syndrom man har. Många får domningar i hela armen upp till axeln och nacken, men jag har bara ont i handleden.
Pratat med företagssköterskan, men mer i att konstatera att jag hade musarm, fick några stretchövningar och råd i att byta mus.

Någon som har koll?

Jag sitter vid datorn HELA tiden och aldrig haft några problem och det viktigaste
är ju förstås ergonomi, (något jag iofs slarvar med väldigt ofta).

Se över hur du sitter och i ditt fall framförallt hur din arm ligger över bordet.
Ha underarmen vilande på skrivbordet och skjut in kroppen närmare bordskivan.
Reglera stols/bordshöjd så du kan vila underarmen utan att belasta axeln.
Då hamnar handleden ovinklad till musen vilket du nog måste sträva efter.

Att ha underarmen svävande p.g.a otillräcklig bordsyta är skäl till inköp av ett
större skrivbord. Har du inte plats, gör plats. Ungarna kan leka på balkongen.

Jag sitter vid datorn HELA tiden och aldrig haft några problem och det viktigaste
är ju förstås ergonomi, (något jag iofs slarvar med väldigt ofta).

Se över hur du sitter och i ditt fall framförallt hur din arm ligger över bordet.
Ha underarmen vilande på skrivbordet och skjut in kroppen närmare bordskivan.
Reglera stols/bordshöjd så du kan vila underarmen utan att belasta axeln.
Då hamnar handleden ovinklad till musen vilket du nog måste sträva efter.

Att ha underarmen svävande p.g.a otillräcklig bordsyta är skäl till inköp av ett
större skrivbord. Har du inte plats, gör plats. Ungarna kan leka på balkongen.

Sitter ofta 6-8 timmar om dagen vid datorn på jobbet så blir lite tid. Har oftast stöd av skrivbordet eller armstöden på stolen. Är inne på vertikalmus av samma anledning som du berör. Jämför att ha handen vertikalt mot horisontellt, mindre belastning/mer naturligt vid vertikal hållning.

Absolut bästa lösningen.

Köp en mus som är byggd för vänsterhand och lär dig :)

Jag har 2 möss så jag kör 50/50 med båda händer. Kan du ju klämma på en boll med andra handen om du inte använder tgb vill säga.

Stretcha och styrketräna. Köpa hjälpmedel flyttar bara problemet. Haft musarm i omgångar, när det var som värst kunde jag inte greppa en tom kaffekopp.

Börja med att lära dig använda andra handen så du avlastar den normala.

Styrketräna axlar och skuldror.

Råkade ut för musarm på förra jobbet (administratör), monterade ett underarmsstöd på skrivbordet som också var höjdjusterbart. Musplatta(pinne för att rulla) och mindre tangentbord. Armstödet gjorde att jag satt med armarna ganska högt och vilade på det. Handlederna var helt raka och det mindre tangentbordet gjorde att jag slapp vrida handlederna för att nå tangenterna som normalt sett sitter långt ut. Gick över ganska omgående och kom aldrig igen.

Har haft det. Ett jävla skit man kan få dras med jättelänge, får känningar ibland och det är tre år sedan det var som värst. Skaffade en sån där "rullpinnemus" men för sent. Den ska nog investeras i innan man får musarm. Använder inte vanlig mus på jobbet längre.

För min del hjälpte träning. Körde mitt vanliga program på gymet för arm/axel/bröst, körde så tungt jag orkade och med långsamma repetitioner. Hög belastning och lånsamma repetitioner var melodin.

Har ett par armbågar som gått åt helvete under arbete som gjutare, sedan har jag fått musarm på jobbet ett par gånger. Sedan jag helt sonika började använda musen med båda händerna har problemet med musarm försvunnit nästan helt. När jag lade till styrketräning försvann resten av besvären. Tillsammans med lite strul med rygg/nacke som jag haft av och till med.
Se till att avlasta armen helt som andra skrivit tidigare med.

Det tar inte så värst lång tid att lära sig köra musen med vänsterhanden, man känner sig bara lite mongo de första dagarna typ, sedan blir det ingen större skillnad på vänster/höger. Extra bonus är att alla kollegor som ska använda datorn blir ställda av att man som högerhänt har musen på vänster sida.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!