Murphys lag.

Tror ni på Murphys lag och dess funktion i livet?

• Antal röstningar
    0
Nursey skrev:
Jag borde ragga upp någon irländare som heter Murphy och göra det hela offiicellt...THE BRIDE OF MURPHY :hihi
Mja, borde väl finnas ett par såna va?

snabbåka skrev:
Må så vara. Men för mig är karma rent flum. Murphys lag å andra sidan är bitter verklighet.

Esquire skrev:
Må så vara. Men för mig är karma rent flum. Murphys lag å andra sidan är bitter verklighet.

Inte nog med att den är bitter och verklig, den tas i beaktande av världens bästa konstruktörer.

Jag skulle hjälpa till att byta motor i en helikopter en gång (Agusta-Bell Jet Ranger) och någonstans i dokumenten stod en förklaring till att alla slangar hade olika anslutningar " if there is even a remote possibility to interchange two fittings, some genious will eventually do it.."

Helt enkelt en bra grundregel här i livet, kan något gå fel så är det bara en tidsfråga innan det går fel.

Murphys lag existerar garanterat. Den och "första acceptanslagen" styr i princip mitt liv som det känns. Kan ta det senaste exemplet som hände igår.

Sitter som sagt vakt i ett kontrollrum och övervakar bla 6 stora fartygsdieslar, V12:or på ca 11000 hästar styck. Stora saker med mycket massa som roterar runt. Två av dessa maskiner är prototyper med commonrail-insprutning. Massa lull lull med elektronik och fina solenoidventiler till bränsleinsprutningen o bla bla bla. Helt idiotsäkert system enligt konstruktörerna. Och skulle det mot all förmodan hända något ska allt stänga ner av sig själv utan problem
Mitt i natten, naturligtvis, får jag ett vibrationsalarm från en av commonrailmaskinerna på skärmen. Det larmet var helt onödigt för jag kände i hela durken att nåt inte var riktigt som det skulle. (årets understatement) Det visade sig att ena cylinderraden inte fick något bränsle överhuvudtaget, tro fan att det börjar skaka då. :huvet Men det var bara början,, När det kommer sådana kritiska alarm ska nästa maskin som står på tur starta upp på sekunden och ta över lasten och den felaktiga ska stoppa, det fungerade naturligtvis inte. Nu skakar det så jävligt att jag slår in nödstoppen, den enda grej som funkade som den skulle som tur var. :rolleyes:

När en maskin faller ur så snabbt blir de andra överbelastade momentant, vilket också ställer till med massa jobbiga ljud från turboagreggaten och övriga problem. men det ordnar till sig så småningom. När allt väl har lugnat ner sig och börjar likna det normala, vad händer då? Jo EXAKT SAMMA JÄVLA SAK händer med commonrailmaskin No2. Allt upprepar sig igen, identiskt händelseförlopp. Helt otroligt. Nu, ca 12 timmar senare sitter jag fortfarande och skakar av adrenalinchocken, har inte sovit en sekund i natt. Inte utan att jag undrar vad som kommer att hända nästa vakt.

Last edited:
Thermal skrev:
Inte utan att jag undrar vad som kommer att hända nästa vakt.

Då kommer du få ett SMS från din flickvän där hon skriver att hon gör slut för att hon blivit tillsammans med din bästa kompis, redan flyttat ut alla dina grejer ur lägenheten och dessutom bytt lås. :tummenupp

korvgubbe skrev:
Då kommer du få ett SMS från din flickvän där hon skriver att hon gör slut för att hon blivit tillsammans med din bästa kompis, redan flyttat ut alla dina grejer ur lägenheten och dessutom bytt lås. :tummenupp
Så illa blir det nog inte, hon jobbar 9 däck upp. Så henne har jag koll på. :hihi

Thermal skrev:
Så illa blir det nog inte, hon jobbar 9 däck upp. Så henne har jag koll på. :hihi

Åfan, det är praktiskt! Inte ute och svingar sina lurviga då medan du sitter fast i nån trång kabyss med 11 andra sjömän med sjösjuka då...

korvgubbe skrev:
Åfan, det är praktiskt! Inte ute och svingar sina lurviga då medan du sitter fast i nån trång kabyss med 11 andra sjömän med sjösjuka då...
Med Murphy så vet man ju förvisso inte. Sluta genast implementera konstiga tankar i mitt hufvud! :gnissla

Thermal skrev:
Med Murphy så vet man ju förvisso inte. Sluta genast implementera konstiga tankar i mitt hufvud! :gnissla

Ja, medan du kolla roljan i dina bullrande maskiner kanske kapten behöver lite handräckning av en av sina ögonvänligare matroser! ;-)

korvgubbe skrev:
Ja, medan du kolla roljan i dina bullrande maskiner kanske kapten behöver lite handräckning av en av sina ögonvänligare matroser! ;-)
Hon är en ögonvänlig manikyrist, en sjösjuk sådan. :banana Hytten luktar nog inte så gott när jag ska gå o lägga mig sen, men det är hårt i shippingen.

Back