Murphys lag existerar garanterat. Den och "första acceptanslagen" styr i princip mitt liv som det känns. Kan ta det senaste exemplet som hände igår.
Sitter som sagt vakt i ett kontrollrum och övervakar bla 6 stora fartygsdieslar, V12

r på ca 11000 hästar styck. Stora saker med mycket massa som roterar runt. Två av dessa maskiner är prototyper med commonrail-insprutning. Massa lull lull med elektronik och fina solenoidventiler till bränsleinsprutningen o bla bla bla.
Helt idiotsäkert system enligt konstruktörerna. Och skulle det mot all förmodan hända något ska allt stänga ner av sig själv utan problem
Mitt i natten, naturligtvis, får jag ett vibrationsalarm från en av commonrailmaskinerna på skärmen. Det larmet var helt onödigt för jag kände i hela durken att nåt inte var riktigt som det skulle. (årets understatement) Det visade sig att ena cylinderraden inte fick något bränsle överhuvudtaget, tro fan att det börjar skaka då.

Men det var bara början,, När det kommer sådana kritiska alarm ska nästa maskin som står på tur starta upp på sekunden och ta över lasten och den felaktiga ska stoppa, det fungerade naturligtvis inte. Nu skakar det så jävligt att jag slår in nödstoppen, den enda grej som funkade som den skulle som tur var.
När en maskin faller ur så snabbt blir de andra överbelastade momentant, vilket också ställer till med massa jobbiga ljud från turboagreggaten och övriga problem. men det ordnar till sig så småningom. När allt väl har lugnat ner sig och börjar likna det normala, vad händer då? Jo EXAKT SAMMA JÄVLA SAK händer med commonrailmaskin No2. Allt upprepar sig igen, identiskt händelseförlopp. Helt otroligt. Nu, ca 12 timmar senare sitter jag fortfarande och skakar av adrenalinchocken, har inte sovit en sekund i natt. Inte utan att jag undrar vad som kommer att hända nästa vakt.