Munch Mammut 1200

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Såg den för övrigt ganska egendomliga filmen Mammuth med Gerard Depardieu som miste sin första flickvän i en mc olycka.Vad som däremot fångade mitt intresse var den egendomliga hojen han färdades på.En Munch Mammut 1200 som jag aldrig sett tidigare.Tillverkades uppenbart ända fram till slutet på sjuttiotalet och var på sin tid en riktig muskelhoj med en motor som härstammade från en personbil. :)

Munch Mammut 1200 :

http://www.youtube.com/watch?v=3FBxgFr1hAE

Munch Mammuth trailer :

http://www.youtube.com/watch?v=_dl_hlzGDOU&feature=related
 
Last edited:
Finns även en senare variant som kom 2001, Münch Mammut 2000
med rätt "FET" muskel hojs faktan.

* 1998cc in-line 4:a
* 250 Hp @ 5600 RPM
* 295 Nm @ 3500 RPM
* Vikt ca 350Kg

4314_0_1_2_mammut%202000_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg


[YOUTUBE-ID]78TDmD1ZXmU[/YOUTUBE-ID]
 
Japp, det satt en NSU-motor i Mamuten, ganska speciell snubbe som konstruerade dem.
Läste en artikeln där någon provkörde en turbokonverterad mamut, var tydligen en intressant upplevelse.
 
Finns även en senare variant som kom 2001, Münch Mammut 2000
med rätt "FET" muskel hojs faktan.

* 1998cc in-line 4:a
* 250 Hp @ 5600 RPM
* 295 Nm @ 3500 RPM
* Vikt ca 350Kg

4314_0_1_2_mammut%202000_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg


[YOUTUBE-ID]78TDmD1ZXmU[/YOUTUBE-ID]

Där ser man.Ja tyckte väl att det cirkulerade några filmer på YouTube om denna hoj men fick för mig att det var ett hemmabygge.Den gamla versionen fanns ju även mot slutet med dubbla skivbromsar fram men då var tyvärr hojen ganska näre en nedläggning produktionsmässigt så det är tydligen ytterst få av dessa som såg dagens ljus.Gillade också den något coola och ovanligare placeringen av de dubbla oljekylarna när dagens hojar oftast brukar ha en singelkylare. :)
 
Var nog snarare den buffliga looken än ev prestanda i saken som de var ett beskrivande ord för denna konstruktion. Men traktorn är väl målande med... :tummenupp

Fast
1998.00 ccm (121.92 cubic inches)
Engine type: In-line four, four-stroke
Power: 260.00 HP (189.8 kW)) @ 5650 RPM
Torque: 295.00 Nm (30.1 kgf-m or 217.6 ft.lbs) @ 3500 RPM
Top speed: 250.0 km/h (155.3 mph)
Bore x stroke: 86.0 x 86.0 mm (3.4 x 3.4 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel system: Turbo
Gearbox: 6-speed

...är ju minst sagt muskelhoj. WigHead måste ha läst fel bara.
Det enda som inte är muskelhoj är ju turbon isf. Det ska vara slagvolym allena, eller möjligtvis kompressor om det ska vara hot rod tycker jag.
 
Last edited:
Sant... De var en muskelhoj som tydligen inte såg så stor produktion om inte annat...
Hittade lite mer fakta om just 2000 versionen

"...The history of the MÜNCH Mammut 2000

In 1997, businessman Thomas Petsch, from Würzburg, purchased all rights to the brand MÜNCH. He started the MÜNCH Mammut 2000 project and showed, that even a small team can bring about top performances in the area of motorbike technology. Under the roof of the MÜNCH Motorradtechnik GmbH, 250 MÜNCH Mammut 2000 should have been built, so that the machine could become the strongest miniseries motorbike. Based on a modified 2-litre turbo-engine, the strongest but also most expensive manufactured machine of modern time was created. To make spectacular and courageous decisions at any time as well as shaping the future are ideas that keep to the spirit of Friedel Münch. Due to the high costs of production, only 15 machines were built from 2000 until 2002. Until now, the MÜNCH Mammut 2000 is the strongest serial production motorbike in the world..."
 
Sant... De var en muskelhoj som tydligen inte såg så stor produktion om inte annat...
Hittade lite mer fakta om just 2000 versionen

"...The history of the MÜNCH Mammut 2000

In 1997, businessman Thomas Petsch, from Würzburg, purchased all rights to the brand MÜNCH. He started the MÜNCH Mammut 2000 project and showed, that even a small team can bring about top performances in the area of motorbike technology. Under the roof of the MÜNCH Motorradtechnik GmbH, 250 MÜNCH Mammut 2000 should have been built, so that the machine could become the strongest miniseries motorbike. Based on a modified 2-litre turbo-engine, the strongest but also most expensive manufactured machine of modern time was created. To make spectacular and courageous decisions at any time as well as shaping the future are ideas that keep to the spirit of Friedel Münch. Due to the high costs of production, only 15 machines were built from 2000 until 2002. Until now, the MÜNCH Mammut 2000 is the strongest serial production motorbike in the world..."

Vill se dubbelturbo på en Münch Mammut med nån galning bakom styret som kan testa toppfarten. Undra hur mycket hästar man kan få ut av den? Med tanke på att man kan få ut 500 hk av en Hayabusa motor. :D
 
Fast
1998.00 ccm (121.92 cubic inches)
Engine type: In-line four, four-stroke
Power: 260.00 HP (189.8 kW)) @ 5650 RPM
Torque: 295.00 Nm (30.1 kgf-m or 217.6 ft.lbs) @ 3500 RPM
Top speed: 250.0 km/h (155.3 mph)
Bore x stroke: 86.0 x 86.0 mm (3.4 x 3.4 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel system: Turbo
Gearbox: 6-speed

...är ju minst sagt muskelhoj. WigHead måste ha läst fel bara.
Det enda som inte är muskelhoj är ju turbon isf. Det ska vara slagvolym allena, eller möjligtvis kompressor om det ska vara hot rod tycker jag.

Har för mig att det är samma motor som satt i Opel Calibra turbo men inget jag orkat verifiera.
 
Fy faaaaaaaan vad coolt!!!
Var fick du tag i den?
 
Kanske den ballaste knarren, alla kategorier. Säg nu snälla att du skall renovera och starta en tråd om det - vill minnas att du är rutinerad när det gäller hojbyggen?
 
Back
Top