MT01 startar ej efter tvätt

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
Hej
Som rubriken så vill inte min MT01 starta efter den blev tvättad (skulle såklart aldrig tvätta den). Det är en 2005 och har gått 2010mil varav 2000mil service ännu ej gjord.

Den här stått i garaget 3-4 år men brukar starta den lite då o då och köra runt kvarteret och underhålls laddaren står på.
Startmotorn går runt men inget mer, ingen felkod o motorlampan är släckt. Testat med 2 olika nycklar ifall kodningen skulle vara anledning.

Vet ju såklart inte om tvätten har med detta problem att göra!

Tar tacksamt emot förslag på åtgärder jag kan prova själv

Patrik

Har du mätt vilken spänning du har på batteriet?
Körde du med högtryckstvätt in emot motorn?

Har du låtit underhållsladdaren vara igång hela tiden?

Som sagt mät spänningen under startförsök de bör ligga över 11,5 volt annars kan den bli svårstartad. Du kan även prova med startkablar från bilbatteri startar den då är de nog fel på batteriet.

Har varit i samma sits själv.
Efter kört 8 timmar i regn följt av 16 timmar på parkeringen i regn behagade SV650S inte starta.

Lösning: Koppla batteriet till den nyinhandlade batteriladdaren. Hade ju kört slut på batteriet under startförsöken.
Visst gick motorn runt men den startade ju inte,
Torka hojen helt torr från alla spår av regn när det slutat regna, speciellt runt dödarknappen.
På med det nyinhandlade kapellet. Om det skulle börja regna på nytt......
Sådär 30 timmar senare med skinande sommarsol på kapellet sedan solen gått upp vid 0300.
Och kanske hjälpt till med torkningen.....
Så gick hojen igång. :)

Så ladda batteriet.
Torka bort allt synligt vatten.
Ställ hojen varmt och torrt.
Med lite flax startar den nästa dag. :)

Som TS säger, det behöver inte ha nåt med tvätten att göra.

Jag trodde också att min hoj inte startade efter tvätt då den alltid tidigare har gått igång så fint. Batteriladdaren laddade upp batteriet och visade fullt men den var ändå dålig och laddades ur snabbt. Ena cylindern blev sur (full med bensin) av någon anledning, kanske av alla startförsök. Det löste sig med att göra startförsök direkt efter laddning samt nya tändstift även fast de båda gamla gav gnista. Sen fick jag ut och gasa länge innan all vit rök försvann.

Lossa tändhattar och blås ur med tryckluft. Om det har med tvätten att göra så kan det trängt in vatten.

Var ute och mätte, den låg över 11v när startmotorn gick, sjönk ca 1 volt under start försöken. Tack för tips

Har du inte fått igång den ännu,
koppla startkablar till en bil och testa om det går bättre starta hojen då.
För 13 år gammal, 2000 mila servicen är inte gjord, får jag gissa att batteriet nu är 13 år gammalt ?
Och kanske orkeslöst ?

Har du inte fått igång den ännu,
koppla startkablar till en bil och testa om det går bättre starta hojen då.
För 13 år gammal, 2000 mila servicen är inte gjord, får jag gissa att batteriet nu är 13 år gammalt ?
Och kanske orkeslöst ?

Men starta inte upp bilen........... Kan bli för hög spänning för startmotorn på hojen.
Jag använder ofta bilbatteri som starthjälp när det är svalare ute och oljan är seg i kombo med gammalt biltemabatteri (5 år minst).

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!