Mt-10 första gen vs -21 mt-09

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Tjena!
Är nu utan hoj och har börjat leta ny inför säsongen.
Då jag körde en gen 2 mt-09 förra säsongen är jag sugen på att prova en 10a. Och då en 16-21 generation (inte råd med den nya generationen tyvärr)
Är bara rädd att man tappar för mycket på en 10a i värde då hojarna börjar bli med åren. Kan få en 2017 mt-10 för 100k med 1500 mil på mätaren. Återigen så är jag rädd att dessa kommer rasa i värde inom snar framtid.
Va väldigt nöjd med min 09a jag hade och förbättringarna på gen 3 gör att man såklart även är sugen på en sådan - utseendet, men det kan jag leva med.
Kan få en helt ny 2023 09a med 0 mil på mätaren för 105k.

Xsr900 senaste modellen är också av intresse. Får en sådan för strax under 100k med ett par mil på mätaren.

vad säger ni? Vilken maskin bör jag satsa på samt vilken av dessa alternativen tror ni håller sitt värde bäst så man slipper tänka allt för mycket på det.
Notera att jag kör ingen bana. Mycket stads rundor och kurviga landsvägar med polarna.
Skjutsar även en hel del med sambon.
Ge mig råd!
Tack gott folk!
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Haft/provat samtliga.
Alla är trevliga och funkar i princip till det mesta.
MT 09 är ju lekande lätt/smidig.
MT 10 lite mer stabil (går ju rätt friskt...). Jag gjorde bedömningen att den är lite trevligare på längre landsvägsturer än MT 09. Köp den som skapar mest "ha begär"!!
Tycker inte du behöver vara så rädd för värdetapp på dessa begagnade hojar, fallhöjden är inte så hög... Då är det värre för mig som köpt en mer el mindre ny MT 10 -2022 ...
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Skippa XSRen. Sadeln är hemsk.
Prova MT10 om du har möjlighet, det är en för jäkla beroendeframkallande maskin.
Ljudet är ju otroligt lätt att gilla.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Haft/provat samtliga.
Alla är trevliga och funkar i princip till det mesta.
MT 09 är ju lekande lätt/smidig.
MT 10 lite mer stabil (går ju rätt friskt...). Jag gjorde bedömningen att den är lite trevligare på längre landsvägsturer än MT 09. Köp den som skapar mest "ha begär"!!
Tycker inte du behöver vara så rädd för värdetapp på dessa begagnade hojar, fallhöjden är inte så hög... Då är det värre för mig som köpt en mer el mindre ny MT 10 -2022 ...
Har du haft en XSR av senaste varianten också?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har du haft en XSR av senaste varianten också?
nix, den har aldrig tilltalat mig.
Jag har en MT10 -22 men valde att även skaffa en Triumph Street Triple RS -22 som är tänkt mer för de få tillfällena jag tänkt åka lite bana... vi får se... kan ju lika gärna åka MT10 där med... Vet inte riktigt hur jag har tänkt... :lol
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Haft/provat samtliga.
Alla är trevliga och funkar i princip till det mesta.
MT 09 är ju lekande lätt/smidig.
MT 10 lite mer stabil (går ju rätt friskt...). Jag gjorde bedömningen att den är lite trevligare på längre landsvägsturer än MT 09. Köp den som skapar mest "ha begär"!!
Tycker inte du behöver vara så rädd för värdetapp på dessa begagnade hojar, fallhöjden är inte så hög... Då är det värre för mig som köpt en mer el mindre ny MT 10 -2022 ...
Köper det. Har provat en -18 mt-10 och absolut det är en härlig maskin och ljudet går inte att slå. Men känner ändå att både designen och hojen i sig börjar bli med åren. Hade mer än gärna slagit till på en ny 10a men pappaledighet till efter sommaren gör en tyvärr inte rik 😂
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Skippa XSRen. Sadeln är hemsk.
Prova MT10 om du har möjlighet, det är en för jäkla beroendeframkallande maskin.
Ljudet är ju otroligt lätt att gilla.
Har provat mt-10an av en vän som äger en. Underbar.
Xsr,en provsatt jag häromdagen och ja sadeln är fruktansvärt ful och även förvånansvärt obekväm. Den ser ut att vara grymt bekväm men det va den verkligen inte.
lutar åt ny 09a eller en begagnad 10a
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Personligen tycker jag att denna färgsättning är galet läcker. MT09 är apful oavsett årsmodell och då kör jag ändå en KTM 1290 GT som inte är det vackraste det heller...

Men en beggad MT-10 av gamla versionen är nog det jag skulle gå på om pengarna styr.
2024-Yamaha-XS850-EU-Legend_Red-360-Degrees-001-03.jpg
 

HowardFlynn

Medlem
Gick med
5 Mar 2021
Ort
Helsingborg
Hoj
2019, Yamaha MT-09
Personligen tycker jag att denna färgsättning är galet läcker. MT09 är apful oavsett årsmodell och då kör jag ändå en KTM 1290 GT som inte är det vackraste det heller...

Men en beggad MT-10 av gamla versionen är nog det jag skulle gå på om pengarna styr.
View attachment 495415
Håller med, nya färgen på xsr hojarna är rätt granna. Gillar även den svarta. Problemet är sadeln för min del. Såg att där fanns ett australienskt företag som gör en reshape och lägger in extra padding i sadeln för annan look och bättre komfort. Va tyvärr väldigt dyrt.

Smaken är som baken, tycker faktiskt mt-09orna är rätt tuffa. Framlyktan kunde dem gjort annorlunda, absolut. Men resten av hojen tycker jag bra om.

Mt10an enligt mig är fulare, speciellt den gamla. Men körglädjen och allt väger upp det. Synd inte XSRen fanns med cp4. Det hade varit ett givet köp.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top