Mt-03 :)

Wohoo!!! Då har även jag införskaffat mig en MT-03:a :). Var och bytte in min XT660R och än så länge ångrar jag mig inte. Riktigt kul är den i kurvorna att köra :). En liten undran bara, ni andra som också har en MT-03:a får ni också vid vissa varvtal de här skyddspanelerna som sitter i framkanten av tanken till att vibrera en del så att man hör att dom vibrerar emot något? Kollade lite på det när jag körde och dom vibrerar inte så pass att dom slår i tanken utan måste vara någon annanstans som dom går emot. Har ni andra också märkt detta och har ni gjort någon listig åtgärd till detta?
Välkommen till den lilla skaran av MT-03 åkrare.
När jag hade av tanken för att installera PCIII:an så drog jag inte skruvarna ordentligt:rolleyes: Det skramlade då en hel del. Det sitter två skruvar samt en bygel för att hålla dem på plats, så jag tror att ljudet kommer därifrån (bygeln alltså...).
Jag har endel släkt och vänner i Helsingborg...Kanske jag tar MT:n ner vid något tillfälle. :D (det finns ju många goa kurvor runt Helsingborg)
 
Välkommen till den lilla skaran av MT-03 åkrare.
När jag hade av tanken för att installera PCIII:an så drog jag inte skruvarna ordentligt:rolleyes: Det skramlade då en hel del. Det sitter två skruvar samt en bygel för att hålla dem på plats, så jag tror att ljudet kommer därifrån (bygeln alltså...).
Jag har endel släkt och vänner i Helsingborg...Kanske jag tar MT:n ner vid något tillfälle. :D (det finns ju många goa kurvor runt Helsingborg)

Tackar så mycket :).

Då skall jag ner till hojen efter jobb och kolla igenom alla skruvar och se så att det sitter som det skall. Titta på det igår och kände på plastkåporna och tyckte då att det kändes som att dom satt bra i alla fall, men skadar ju inte att kolla extra noga :).

Hojta till om du är här nere i svängarna runt Helsingborg så kanske vi kan träffas och ta en tur :).
 
Är där förrästen någon som har ett bra tips till vad man kan hitta på med bakändan på MT-03:an. Den där bakre stänkskärmen/numerplåtshållare är ju inte det vackraste som Yamaha skapat direkt.
 
Är där förrästen någon som har ett bra tips till vad man kan hitta på med bakändan på MT-03:an. Den där bakre stänkskärmen/numerplåtshållare är ju inte det vackraste som Yamaha skapat direkt.
Nä...Det hade varit tufft utan men ojjj vad skitig man blir trots läppen som finns:va. Det finns ett par forum att kolla på
Italien: www.mt03italia.com
Frankrike: http://www.mt-series.fr/forum/viewtopic.php?t=225 (denna är snygg)
Tyskland: http://www.donnermeister.de/forum/
England: http://www.mt-owners-club.org.uk/
 
Någon som vet om man kan justera Co värdet på MT-03:an som man kan göra på XT660? Hade en XT före denna och har testat att göra på samma vis som på XT:n med då kommer man bara in så man får välja på om man vill visa hastigheten i km/h eller mp/h.

Jag tror nämnligen att min kan behöva justeras något för den verkar lite orolig när man skall hålla jämn hastighet på 3:ans och 4:ans växel och ligger någonstans mellan 3000-3700 varv. Ligger man runt 50 km/h och ligger på dessa varv så känner man ibland av i hojen att den går lite ojämnt, dvs precis som att den rycker lite grand fram o tillbaka, inte jätte mycket men man känner ändån av det lite grand. Ökar man sen hastigheten och lägger sig på typ 59 km/h istället så försvinner det.

Hojen skall snart in på 100 mila service och tänkte ta det med verkstan då men tänkte om man kunde justera Co själv lite o små meka och få rätt på det så hade det ju varit roligt, inte minst för att få lära sig för tror att det har med blandningen mellan luften och bränslet som är det som dummar sig, och då borde det hjälpa att få justerat Co:n eller har jag fel?

Tilläggas bör att XT:n jag hade tidigare inte gjorde så här utan den gick jämnt och fint hela tiden och det är ju samma motor så bör ju vara en justerings grej tycker jag.
 
Last edited:
Någon som vet om man kan justera Co värdet på MT-03:an som man kan göra på XT660? Hade en XT före denna och har testat att göra på samma vis som på XT:n med då kommer man bara in så man får välja på om man vill visa hastigheten i km/h eller mp/h.

Tilläggas bör att XT:n jag hade tidigare inte gjorde så här utan den gick jämnt och fint hela tiden och det är ju samma motor så bör ju vara en justerings grej tycker jag.
Det lilla jag hittat hittills så visar det på att det inte går:gnissla Det verkar som om man måste ha en verkstadsdator för att kunna justera detta.

Angående motorn: det är inte helt lika...XTX är ihop plockad i Belgien medan MT'ns i Italien fast å andra sidan så kanske det inte påverkar själva "hårdvaran":va Däremot så skiljer styrsystemen sig åt och det är det som gör att man kan göra justeringar på XTX:n och inget mer en klocka / ljusstyrka och växla till miles på MT:n.:huvet

Någon som vet var jag kan få tag i bakdrev till min MT eller ett drev ämne? (typ 42 kugg).

Jag har märkt en skillnad med PCIII monterad...det går att varva ur på högsta växeln:yoparty
 
Det lilla jag hittat hittills så visar det på att det inte går:gnissla Det verkar som om man måste ha en verkstadsdator för att kunna justera detta.

Angående motorn: det är inte helt lika...XTX är ihop plockad i Belgien medan MT'ns i Italien fast å andra sidan så kanske det inte påverkar själva "hårdvaran":va Däremot så skiljer styrsystemen sig åt och det är det som gör att man kan göra justeringar på XTX:n och inget mer en klocka / ljusstyrka och växla till miles på MT:n.:huvet

Någon som vet var jag kan få tag i bakdrev till min MT eller ett drev ämne? (typ 42 kugg).

Jag har märkt en skillnad med PCIII monterad...det går att varva ur på högsta växeln:yoparty

Tackar för svaret, då behöver jag inte leta vidare på nätet då efter någon justeringsmöjlighet. Det lilla jag hitta så var det också något om att man skulle behöva en verkstadsdator som du också skrev.

Jag trodde att motorerna var helt identiska, men då kanske det kan vara det annorlunda styrsystemet som gör att den inte går lika rent och fint på alla varvtal som XT:n gjorde eller?

Går din hoj också lite små oroligt så som jag beskrev tidigare på vissa varvtal eller din PCIII:a har fixat detta?

Angående bakdrev till din hoj, kan inte yamaha-center fixa hem ett sådant till dig, eller dom är för dyra kanske?
 
Går din hoj också lite små oroligt så som jag beskrev tidigare på vissa varvtal eller din PCIII:a har fixat detta?

Angående bakdrev till din hoj, kan inte yamaha-center fixa hem ett sådant till dig, eller dom är för dyra kanske?


PCIII samt akra system har gjort att hojjen går bättre. Har inte kollat med Yamaha center, bara mascot och hittils har jag inte fått något napp. Skulle vilja ha drev från www.supersprox.com :yoparty
 
Hej på vilken sida hittar man sådant godis till en mt03?
En 20 kusar till vore guld..


gottis in da house:
en 80 Hk hade vart ruggigt roligt i det chassit tror jag


Går att rodda, knotan är samma som i bla. 660 Raptor, Aprilia Pegaso Strada, Yamaha TT 600 och många många fler, finns enda upp till 810cc kit men då måste man byta veven också, en trimmkam på den och den rockar!!! Har sett Raptor I USA som dom åker sand drag med och där laddar man på 810cc, NOS och har runt 100kusar på bakhjulen (utan gas) så att få en supercool Mt-03 att rulla på bra är bara en fråga om "hur tjock är plånboken"......

DP says: Gillar verkligen looken på den & Mt-01'an.....
 
Tjenis!

Vill inte låta spydig och bör påpeka att jag tycker MT är en grymt snygg hoj, men hur är det med hästkrafterna?! Kikade nyss på specsen och blev grymt förvånad! En 650 cc med 45 hk!? :confused: Va fan, och MT-01, en 1700(!!)cc med 90 hk bara!?
Hur är den att köra egentligen?
 
2954434 Tjenis!

Vill inte låta spydig och bör påpeka att jag tycker MT är en grymt snygg hoj, men hur är det med hästkrafterna?! Kikade nyss på specsen och blev grymt förvånad! En 650 cc med 45 hk!? :confused: Va fan, och MT-01, en 1700(!!)cc med 90 hk bara!?
Hur är den att köra egentligen?
MT-01 har 90hk vid 4750 rpm, och 150Nm vid 3750 rpm.. Det finns ingen annan sporthoj med dessa siffror!

Mycket kul och dessutom mycket snabb på kurviga landsvägar!
 
Då fattar jag väl inte det där med hk och Nm... varför har MT-01 bara 90 hk? Och så låga varv? Varför uppger de de låga varven? :va
 
Då fattar jag väl inte det där med hk och Nm... varför har MT-01 bara 90 hk? Och så låga varv? Varför uppger de de låga varven? :va

Att effekt och vrid redan finns vid så låga varv är ju bra eftersom att då har du kraften med en gång och behöver inte sitta o sega som på en vanlig sporthoj då du inte når maxeffekt förräns vid runt 10.000 varv.

Tänk dig att du sitter vid ett rödljus och din polare sitter och tokvarvar för att komma iväg snabbt medans du bara sitter och tittar på honom lugnt o behagligt sen när det slår om så vrider du till lite på gasen och vips piper du iväg med en gång och sticker ifrån honom på direkten, kan det bli bättre :D
 
Då fattar jag väl inte det där med hk och Nm... varför har MT-01 bara 90 hk? Och så låga varv? Varför uppger de de låga varven? :va
Allt handlar om tycke och smak...men klart att båda hojjarna kunde ha fler hk. Nu säger dock inte hästkrafter allt utan hästkrafter, vrid och varvtal hänger ihop (har för mig att vrid x varvtal = kw ....ungefär. Någon annan kommer antagligen beskriva hur det hänger ihop).
Sedan beror det på vad MC'n ska användas till och vad du vill betala för din försäkring :D . Tack vara bristen på hk i MT-03:an så är försäkringen snorbillig. Gillar dessutom ljudet av encylindriga motorcyklar, speciellt de med många hästar (för att vara encylindriga...typ Ducati super mono), de brukar dock kräva mycket omvårdnad.
Har aldrig känt mig hemma på de stor R hojjarna men alltid gillat stuket, fjädringskomponenter samt bromsar på dessa (kan nog inte hantera all kraft...).
supermono_mindre.jpg
 
Last edited:
Jag får väldigt mycket avgassmällar hela tiden på min Mt-03. När jag växlar upp, växlar ner och motorbromsar... Nån annan som får det? Ska vara så eller?
 
Hej!
Japp...eller hmmm. Det sitter ett litet rör som puttar ut bensin i toppen och det jag hört är att den är till för att hålla katalysatorn igång på låga varv (fel eller inte?). Så nu när "katten" är borta pruttar min ganska mycket på avslag.
 
Jag får väldigt mycket avgassmällar hela tiden på min Mt-03. När jag växlar upp, växlar ner och motorbromsar... Nån annan som får det? Ska vara så eller?

Det gör min också fullt normalt på den hojen. Hade en XT660R före denna hojen och dom delar motor och den hade också en massa avgasknallar. Kan vara så som Tooby skriver som är anledningen vet faktiskt inte riktigt varför den gör det så mycket. Min gamla Cagiva Canyon 600 som också hade en stånka motor knalla en hel del den också, så vet inte om det är ett typiskt en cylinders motor syndrom.
 
Back
Top