Mt-01 vägrar starta

Jag har precis varit o köpte en multimeter på Biltema. Det verkar som att mitt nya batteri är sämre än det gamla. Det nya mäter 1204 v o det gamla 1243. När jag har mätt på båtar på jobbet som vi kör 24 v i så brukar man vilja ha uppåt 29 v på bra batteri. Är det samma på hojar? I så fall kanske det är för dåliga batteri trots allt. Vill man ha 13 14 v ut från ett 12v?
 
När jag mäter mellan polerna innan jag trycker på start ligger det på typ exakt 12. När jag trycker på start skjunker det ner till 5-6 v. Det kan väl inte stämma:huvet
 
När jag mäter mellan polerna innan jag trycker på start ligger det på typ exakt 12. När jag trycker på start skjunker det ner till 5-6 v. Det kan väl inte stämma:huvet
Visst - och då vet Du att något är galet! Ett flång nytt OCH fullt laddat batteri brukar hamna på 13.2-13.4 V obelastat om jag minns rätt, Minst 12.8V bör Du läsa. Men som sagt - utgå från att de inte är fullt laddade direkt från butik. Har Du laddat bägge batterierna fullt? Du kan ju också använda Dig av ett hjälpbatteri, men spänningen när Du trycker på startknappen bör helst inte sjunka under 11.7 volt. Gör den det är något knasigt - endera med batterierna eller så har Du någon trasig komponent i strömkretsen.

Har Du rengjort kontakterna? Kollar skicket på jordflätan från motorn? Så kan vi i alla fall eliminera de felen.

När Du är säker på att Du har bra batteri kan en möjlighet vara att dra ur alla säkringar som inte har med motorfunktioner att göra innan Du provar - bara för att eliminera så många felkällor som möjligt.
 
Last edited:
Jag antar att man kan utgå från att något är knas eftersom spänningen skjunker så lågt? Jag testade med mitt originalbatteri som har mest spänning o som har funkat klockrent innan men det är samma och det knastrar vid plusspolen. Har dragit ut de säkringar som bedömt inte har med uppstarten att göra och fortfarande samma visa. El och jag har aldrig varit nära vänner och jag står lite som ett fån när jagade kablar försvinna från batteriet i extremt trånga utrymmen:huvet:confused::confused:
Polerna ser väldigt fina ut för övrigt...
 
Jag antar att man kan utgå från att något är knas eftersom spänningen skjunker så lågt? Jag testade med mitt originalbatteri som har mest spänning o som har funkat klockrent innan men det är samma och det knastrar vid plusspolen. Har dragit ut de säkringar som bedömt inte har med uppstarten att göra och fortfarande samma visa. El och jag har aldrig varit nära vänner och jag står lite som ett fån när jagade kablar försvinna från batteriet i extremt trånga utrymmen:huvet:confused::confused:
Polerna ser väldigt fina ut för övrigt...

Multimetern har en pipfunktion som funkar bra för att hitta både läckage mellan kablar och för att hitta båda ändarna på samma kabel när det försvinenr iväg sådär. Men annars så brukar hojar ha färgkodade kablar, så den ska ha samma färg där den kommer ut som där den försvinner.
De hjälper om du letar reda på ett kopplingsschema för hojen, de brukar ha färgkoderna dessutom så att du lätt kan se vad sladdarna ska gå till.

Och, det låter ju inte helt troligt att ett flång nytt batteri och ett gammalt har samma fel, även om nu biltemas batterier är lite opålitliga. Har du ett bilbatteri du kan koppla på med startkablar?
Annars så ska det inte smälla om elsystemet. Då hoppar det en gnista nånstans, och det ska det inte göra. Jag skulle gissa på att du har kortis någonstans på väg till startmotorn, eftersom att du hör det, men försök hitta vart det sprakar i elsystemet. Är det vid pluspolen kan du ta en rundfil och gno ur kabelskon lite om det har ärgat igen fullständigt där.
 
Jag tror jag har hittat det som låter (sprakar). Först trodde jag det var plusspolen, men det verkar vara en lite "dosa" precis efter plusspolen där det sitter två 15 säkringar. Huvudsäkringen verkar vara kopplad dit samt några andra kablar. När jag håller i den så buzzar den tydligt o vibrerar liksom när jag trycker på startknappen.
 
Jag antar att man kan utgå från att något är knas eftersom spänningen skjunker så lågt? Jag testade med mitt originalbatteri som har mest spänning o som har funkat klockrent innan men det är samma och det knastrar vid plusspolen.
Alltså - Du MÅSTE ladda det nya batteriet om än det kommer flång nytt från butik (om Du nu inte redan gjort det). Helst en hel natt och helst med en smart laddare.

Steg 2 är att plocka ut de säkringar som berör belysning, signalhorn etc och som inte har med motorn direkt att göra.

Sedan kan Du prova igen. sprakandet tyder på att något drar tjuvström eller rent av är kortslutet - men då borde någon av säkringarna brinna.

Så - ladda det nya batteriet, demontera ej primära säkringar, anslut, mät och provstarta.

Ett alternativ är att Du, som Ulvis föreslår, provar med t ex startkablar och hjälp från ett bilbatteri. Men mät då spänningen innan Du ansluter batteripolerna, när Du anslutit batteripolerna och när Du trycker in startknappen. Felar det kan Du dessutom använda Din fina multimeter för att mäta strömförbrukning om problemet är att något drar tjuvström. Men det är kanske överkurs just nu, börja med att säkerställa att Du har tillräckligt med kapacitet i batteriet.

Lycka till!
 
Har haft samma problem med min Volvo, all el fungerar men start motorn går inte runt tillräckligt. Köpte ett Bosch-batteri hos Mekonomen och nu startar bilen utan problem. Ladda batteriet så bör det fungera, annars reklamera batteriet.
 
Håller med alla ovanstående och deras råd.

Har själv köpt batteri från Biltema jag fick reklamera direkt. Det andra jag fick fungerar nu perfekt.

Men det ska ju inte spraka från säkringsdosan. Skulle dra säkringarna och ta en liten fil/sandpapper slipa bort eventuell oxid från kontaktytorna, trycka ihop dessa lite så att säkringarna sitter stenhårt. Givetvis även kolla kabelanslutningarna till säkringsdosan.

Spännande tråd detta och ser fram emot höra när det löst sig vilket jag tror är nära förestående :-)
 
Last edited:
Jag måste bara fråga så det inte är klicket ifrån startrelät som du upplever som ett sprakande? Jag har själv en gång gjort ett sådant misstag.
 
På forumet modellspecifika diskussioner här på SH finns MT-01 tråden på första sidan.
Hör med dem angående ditt problem:hej
 
Alldeles oavsett var felet ligger så får man ju svaret på om det är batteriet i sig självt som felar om allt hoppar igång som det skall med startkablarna.

Men själv har jag haft ett jordfel en gång som kom och gick vilket var en match för mig att hitta. Det gav ungefär liknande upplevelse som TS med undantaget att den hoppade igång ibland utan problem. Hojen stendog dessutom någon gång när jag var ute och körde.....
 
Om den inte startar med startkablar från bilbatteri så kan de liks förb vara hojens batteri som är felande!!
Jag råkade ut för exakt samma "sprakande" i startrelä på min ktm 990 och volten droppade från 12,40 volt till 10v när man tryckte på start. Men trots test med startkablar blev de inge bättre. Jag köpte ett nytt batteri "billigt" och de hade otroligt nog samma fel. Då köpte jag genast ett yuosa och då small den ingång direkt.
 
Efter lite efterforskning så verkar det vara det man kallar startrelä som sprakar när man håller in tändningen. Det var lite fult runt muttrarna så planen är att rengöra dom. Jag vet inte om det är rätt men det kändes som att det är felkällan:/
 
Startrelät är bortplockat rengjort och dit satt. Kablarna är framme och jag mäter 13,50 över batteripolerna. Trycker på knappen, relät sprakar inte utan hojen beter sig mer som den gör när batteriet är dött, det klickar till liksom. Jag mäter när jag trycker på knappen, spänningen faller då ner till 5-6 i stället. Wtf!? Det är alltså något som är paj i systemet eller? Och i så fall, finns det något mer troligt än nått annat?
 
Dock så verkar inte hojen "starta om" efter varje tryckning nu när jag har kablarna på, bara när jag försöker starta med hojens batteri. Vafan för helvete...
 
Last edited:
Att försöka starta om och om igen med ett dåligt batteri kan bränna startreläet. Jag antar att det inte går att ta isär startreläet. Det är kontaktytorna inuti som kan bli brända.
 
Har du kollat jordkabeln från batteri till ram? Oxid eller gränsen till avbrott?

Jag vet i faen vad den sitter bara, sån jäkla grekiska för mig. Helt plötsligt slog det mig att jag tycker huvudsäkringen ser lite konstig ut. Men då hade det väl inte ens klickat:/ eller hänt något alls när man vred om nyckeln?
 
Följ kabeln från minuspolen till där den är jordad i ramen. Sitter den illa till? För att helt utesluta att den är problemet så kan du lossa den och undersöka den i bägge ändar och kabelns isolering hela vägen.
Gärna bilder på anslutningar och batteriet. Vi älskar bilder i felsökningstrådar. ��
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top