MT 01-tråden

Nån som är intresserad av mina DAM-pipor?
Har tyvärr tvingats sälja hojen till försäkringsbolaget pga av en nedläggning...:(

Piporna tänkte jag kunde få glädja någon annan, Låter skitfint i klass med Akrapovic om inte bättre.
Körde 1 säsong.

Inköpta för 4800:-
Pris 3500:- inklusive insatser (db-killer).
Samt 5L helsyntetolja+filter.

Är intresserad. skickat pm
 
Fick bli ett byte av bakdäck, blev ett michelin pilot road 4. 2100kr tog påarps mc-service för detta.

Letar efter slipon, hör av dig om du ska sälja
 
Ni som bytat till miniblinkers, hur har ni gjort med passformen?! jag har miniblinkers och två stora hål! Hittar inte några "spacers" som passar...:(
 
någon som vet vilka service intervaller det som gäller på mt01 och vad som görs vid service
typ justera ventiler osv
 
någon som vet vilka service intervaller det som gäller på mt01 och vad som görs vid service
typ justera ventiler osv

Q: Do I need to adjust valves?

A: Very rarely if ever, as the engine has hydraulic valve lifters.

Item Action Period Road use est.

Spark plugs clean and regap every 10k (*)
Spark plugs replace every 20k
Valves check, adjust if necessary every 20k
Air filter replace every 40k
Brake pads replace worn out limit front 15k
Brake pads replace worn out limit rear 30k
Tyres check pressure regularly
Tyres replace worn out limit front 25k
Tyres replace worn out limit rear 15-20k
Throttle body adjust synchronization every 10k
Engine oil check oil level, leakage regularly
Engine oil replace every 10k
Engine oil filter replace every 20k
Chain replace worn out limit 15-20k
Sprockets replace worn out limit front 15-20k
Sprockets replace worn out limit rear 30-40k
Steering bearings lubricate every 20k
Steering bearings check, replace if necessary extra free play, roughness
Suspension bearings check, replace if necessary extra free play, roughness
Wheel bearings check, replace if necessary extra free play, roughness
Front fork check oil leakage regularly
Rear shock check oil leakage regularly
Minor moving parts lubricate every 10k
Chassis fasteners check, tighten if necessary every 10k
Brake & clutch fluids check level regularly
Brake & clutch fluids replace every 2-4 years
Battery replace worn out limit 3-4 years
 
Last edited:
Nybilven ägare av en vit -07a med DAM slipon. Jävligt nöjd och första hojen jag seriöst överväger att köra med DB killern i. Jävlar vad det brummar!!!!
 
Hej grabbar.
En av era kollegor får inte igång sin mt-01
Det verkar vara svårt för vissa att hitta
hit till modellspecifika diskussioner.:va
 
Är det någon som sitter på ett par DAM eller liknande ljuddämpare som kan säljas till en överkomlig slant?
 
Går lite i säljtankar, inte för att hojen är dålig på något sätt eller att jag inte trivs med den. Tvärt om, fantastisk maskin. Tänkte kolla om nåt intresse skulle finnas bara, har en ny hoj på ingång här i slutet av månaden och beroende på hur den känns så gör jag mig nog av med MT:n.

Årsmodell: 2008 (helsvarta modellen)
Miltal: 1410 (i skrivande stund)

20150715_132025_1.jpg

Vad som är gjort:

Rizoma fotpinnar samt broms- och kopplingsgrepp.
Kolfiber framskärm och kedjeskydd.
Solo sadel samt medföljande kolfiberbakdel.
Akra helsystem med Stage 3 ECU (högre varvstopp med mera, inte samma som Stage 2).
PowerCommander 3.
Dymag UP7 smidda aluminium fälgar.

Vet ni av nån polare som suktar efter en MT-01 eller själv vill uppgradera till kanske landets finaste MT så är det bara höra av sig.
 
Hej killar,

Har en Stage 3 MT-01 sen några månader tillbaka och den är helfestlig på alla sätt och vis.


När jag startar den så känns det dock som den tvekar lite. Motorn drar runt ett varv, väntar någon sekund och sen snurrar den på. Är väl inte helt omöjligt att det är relaterat till att det är en löjligt stor twin med skaplig komp, men tänkte iaf kollar om det är något som någon av er andra också upplever (batteriet är flång nytt och fulladdat)?
 
Hej killar,

Har en Stage 3 MT-01 sen några månader tillbaka och den är helfestlig på alla sätt och vis.


När jag startar den så känns det dock som den tvekar lite. Motorn drar runt ett varv, väntar någon sekund och sen snurrar den på. Är väl inte helt omöjligt att det är relaterat till att det är en löjligt stor twin med skaplig komp, men tänkte iaf kollar om det är något som någon av er andra också upplever (batteriet är flång nytt och fulladdat)?

Den tvekar lite. Det gjorde min originalhoj jag hade för några år sedan samt den trimmade jag har nu.
 
Ja, i ditt fall tror jag det bidrar. Andra kammar gör sitt också.

Ja, det är klart. Det är väl flera grejer kombinerat som gör rätt mycket. Hårdare ventilfjädrar bidrar säkert med sitt också.

Men det får det vara värt. Hade ute den idag och den är helt fantastisk. Insugsljudet med trattarna är helt galet.:)
 
Ja, det är klart. Det är väl flera grejer kombinerat som gör rätt mycket. Hårdare ventilfjädrar bidrar säkert med sitt också.

Men det får det vara värt. Hade ute den idag och den är helt fantastisk. Insugsljudet med trattarna är helt galet.:)

Vad mer är det på hojen? Fullt Akra antar jag plus annan ECU?
 
Vad mer är det på hojen? Fullt Akra antar jag plus annan ECU?

Den har full stage 3.

Högkomps-kolvar, hårdare ventilfjädrar, andra kammar, annan toppackning, stage 3-ecu, förstärkt koppling, velocity stacks (trattar istället för luftbox) och akra helsystem. Sitter en PC3 på också.

Ensits-kitet och alla kolfiberdelar som Yamaha erbjöd är monterade.

Inte helt hundra på om det är mappad ordentligt dock, så det blir nog en bänkning ganska snart.
 
Den har full stage 3.

Högkomps-kolvar, hårdare ventilfjädrar, andra kammar, annan toppackning, stage 3-ecu, förstärkt koppling, velocity stacks (trattar istället för luftbox) och akra helsystem. Sitter en PC3 på också.

Ensits-kitet och alla kolfiberdelar som Yamaha erbjöd är monterade.

Inte helt hundra på om det är mappad ordentligt dock, så det blir nog en bänkning ganska snart.

Vad fick du hosta upp för hojen? Eller du som pulat ihop den? :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top