MT 01-tråden

däckbyte

som (äntligen) ny ägare av en MT-01a känns de skönt å kunna skriva i denna tråden med lite välbefinnande...

dock har jag som alla andra råkat slita metzler däcket bak i stycken efter 600mil=/ tänkte lämna in hojen å få de bytt å allt sånt, med de skulle kosta drygt 3papp. jämfört med om jag tar bort däcket själv och beställer från mcdäckonline.com. så skulle de landa på 2papp.
frågan lyder: hur svårt är de å montera av/på bakdäcket på mt-01an? är de värt 1000spänn att lämna in de för de är så jävla krångligt eller är de piece of cake?
 
som (äntligen) ny ägare av en MT-01a känns de skönt å kunna skriva i denna tråden med lite välbefinnande...

dock har jag som alla andra råkat slita metzler däcket bak i stycken efter 600mil=/ tänkte lämna in hojen å få de bytt å allt sånt, med de skulle kosta drygt 3papp. jämfört med om jag tar bort däcket själv och beställer från mcdäckonline.com. så skulle de landa på 2papp.
frågan lyder: hur svårt är de å montera av/på bakdäcket på mt-01an? är de värt 1000spänn att lämna in de för de är så jävla krångligt eller är de piece of cake?
Piece of cake, gör det själv så har du nästan råd med ett nytt framdäck åxå.
 
som (äntligen) ny ägare av en MT-01a känns de skönt å kunna skriva i denna tråden med lite välbefinnande...

dock har jag som alla andra råkat slita metzler däcket bak i stycken efter 600mil=/ tänkte lämna in hojen å få de bytt å allt sånt, med de skulle kosta drygt 3papp. jämfört med om jag tar bort däcket själv och beställer från mcdäckonline.com. så skulle de landa på 2papp.
frågan lyder: hur svårt är de å montera av/på bakdäcket på mt-01an? är de värt 1000spänn att lämna in de för de är så jävla krångligt eller är de piece of cake?

Jag brukar ta bort däcket och åka in med det löst till däckfirman. Känns som att det är lätt hänt att man repar fälgen om man gör det själv. Sen ska de ju balanseras också

kostade 2180kr för ett michelin road 2
 
Hur långt har ni rullat på era MT01

Själv är jag strax under 2000mil sträcket och 1200mil bara på denna sesongen. Kolla man på annonser så är de flästa under 1000 mil.

Det ända tråkiga änsålänge är att den tar lite olja.

Någon här som har lyckats lägga duktigt med mil på era MT01 än och stöt på några problem?
 
Hur långt har ni rullat på era MT01

Själv är jag strax under 2000mil sträcket och 1200mil bara på denna sesongen. Kolla man på annonser så är de flästa under 1000 mil.

Det ända tråkiga änsålänge är att den tar lite olja.

Någon här som har lyckats lägga duktigt med mil på era MT01 än och stöt på några problem?
Hade hojen inne på 2000 mila servicen (2150 mil) förra veckan.
Inkl byte av lameller och kopplingsfjäder pga slirande koppling.
Inga andra problem, ingen oljeförbrukning.

OBS: Yamaha anser slirande koppling vara "normalt slitage" om hojen är äldre än 2 år :confused:. Min har rullat 2 år och 3 mån så det var bara att öppna plånboken. Det var inget fel på kopplingsfjädern men bytte till en hårdare fjäder från stage 3 kittet för att förhoppningsvis undvika samma problem igen.
 
Hade hojen inne på 2000 mila servicen (2150 mil) förra veckan.
Inkl byte av lameller och kopplingsfjäder pga slirande koppling.
Inga andra problem, ingen oljeförbrukning.

OBS: Yamaha anser slirande koppling vara "normalt slitage" om hojen är äldre än 2 år :confused:. Min har rullat 2 år och 3 mån så det var bara att öppna plånboken. Det var inget fel på kopplingsfjädern men bytte till en hårdare fjäder från stage 3 kittet för att förhoppningsvis undvika samma problem igen.

Ja man ska inte säga att japanarna inte har humor iaf:brinnerup. Vad gick det kopplingsbytet på? Känner att min koppling inte riktigt biter lika hårt som innan så man kan ju förbereda sig.

Min oljeförbrukning beror nog på lite slarv från föra ägen vid inkörningen. Men den är så pass låg så man behöver knappt tänka på den iaf. Är det ventiljustering vid 2150 med?
 
Ja man ska inte säga att japanarna inte har humor iaf:brinnerup. Vad gick det kopplingsbytet på? Känner att min koppling inte riktigt biter lika hårt som innan så man kan ju förbereda sig.

Min oljeförbrukning beror nog på lite slarv från föra ägen vid inkörningen. Men den är så pass låg så man behöver knappt tänka på den iaf. Är det ventiljustering vid 2150 med?
Ventiljustering ingår i 2000 mila servicen.

Byte av lameller 2600:-
Stage 3 kopplingsfjädern är svindyr 2042:-. Fick dock en skaplig rabatt på den. Ett alt är att köpa en hårdare Warrior fjäder från USA, det blir billigare, men jag kunde inte vänta.

Den slirande kopplingen märkte jag till en början bara av vid fullgas på 4:an o 5:an, vid ca 3500 varv började det slira. På slutet räckte det med betydligt beskedligare gaspådrag. Märkligt nog var det inga problem på de 3 första växlarna.
Det gick t o m bra att köra på Kinnekulle Ring när jag drog den lite längre på 3:an och höll igen lite på de högsta växlarna. Var där på 2 SMC-kursdagar och hade skitkul.
 
Ventiljustering ingår i 2000 mila servicen.

Byte av lameller 2600:-
Stage 3 kopplingsfjädern är svindyr 2042:-. Fick dock en skaplig rabatt på den. Ett alt är att köpa en hårdare Warrior fjäder från USA, det blir billigare, men jag kunde inte vänta.

Den slirande kopplingen märkte jag till en början bara av vid fullgas på 4:an o 5:an, vid ca 3500 varv började det slira. På slutet räckte det med betydligt beskedligare gaspådrag. Märkligt nog var det inga problem på de 3 första växlarna.
Det gick t o m bra att köra på Kinnekulle Ring när jag drog den lite längre på 3:an och höll igen lite på de högsta växlarna. Var där på 2 SMC-kursdagar och hade skitkul.

Fan sådan kurs måste jag ta nästa sesong.

Oki ja ventiljusterings servisen kan jag inte göra själv så då får den in. Vad gick bara servisen på?

2000kr får man fan en komplet bilkoppling.

Tack för tipset om warriorfjädern. Kan man ju skaffa och skruva ditt själv sen.
Det är det värsta med MT01. Skulle tanken komma att trimma den så är det som en spark i skrevet när man ser vad det kostar och hur lite effekt man får för det. Och det värsta är att effekt är just det som MT01 saknar från att vara komplet.

Ventiljustering ingår i 2000 mila servicen.

Den slirande kopplingen .

Kan dock tilläga att andra gången jag byte olja så köpte jag penzoil fullsyntet motorcykelolja. Tycker kopplingen uppförsig mycket starkare efter det till skilland från vid 1200mil då jag hade svindyr märkesolja från närmaste mcfirma.
 
Last edited:
Fan sådan kurs måste jag ta nästa sesong.
Ja det kan jag verkligen rekommendera. Det är skitkul körning, man träffar en massa mc-tokiga människor i alla åldrar av båda könen, instruktörerna är kanon och man lär sig en massa om hur man kör hoj som man inte hade en aning om.
Oki ja ventiljusterings servisen kan jag inte göra själv så då får den in. Vad gick bara servisen på?
Håll i dig, 5500:- :gnissla
... Och det värsta är att effekt är just det som MT01 saknar från att vara komplet.
Njae, mer effekt o man tappar vridet på låga varv, det vill jag ha kvar.
Kan dock tilläga att andra gången jag byte olja så köpte jag penzoil fullsyntet motorcykelolja. Tycker kopplingen uppförsig mycket starkare efter det till skilland från vid 1200mil då jag hade svindyr märkesolja från närmaste mcfirma.
Svår fråga med olja, man får olika rekommendationer från varje verkstad. Vissa säger helsyntet, andra delsyntet. Verkstan som fixade kopplingen upplever att de flesta slirande kopplingar är på hojar som går på helsyntet. Kör själv på Shell helsyntet.
 
Ja det kan jag verkligen rekommendera. Det är skitkul körning, man träffar en massa mc-tokiga människor i alla åldrar av båda könen, instruktörerna är kanon och man lär sig en massa om hur man kör hoj som man inte hade en aning om.

Håll i dig, 5500:- :gnissla

Njae, mer effekt o man tappar vridet på låga varv, det vill jag ha kvar.

Svår fråga med olja, man får olika rekommendationer från varje verkstad. Vissa säger helsyntet, andra delsyntet. Verkstan som fixade kopplingen upplever att de flesta slirande kopplingar är på hojar som går på helsyntet. Kör själv på Shell helsyntet.

5500kr överlever jag iaf men det är saftigt.

Ja det där med olja kan man diskutera till dödsdagar. Min koppling känns bättre dock men om livslängden kortades ner kan jag inte yttra mig om.

Värsta är om man tar den kursen och det är värsta regnstormen den dagen. Skulle inte förvåna mig.
 
Servicebok

Jag har provat tidigare postade länkar till servicehandboken utan framgång. Lyckas inte hitta någon annan på nätet heller.

Är det någon som sitter på en kopia som kan tillhandahållla en länk eller liknande?

M
 
Last edited:
Back
Top