MT 01-tråden

Om raask bara skulle vara ett par krokiga rörbitar vad är då skillnden mellan att ta ur insattsen ur orginaldämparna, och hur mycket effekt förlorar man igentligen på att byta? Kompen i motorn måste ju förändras en del och man vill ju inte förlora allt för mycket effekt
 
Jag har inte märkt någon större skillnad...Jag plockade isär original dämparna. Det är dock lite klurigt då de är gjorda av titan, inte lätt att svetsa eller löda. Mtn blev lite "lugnare" på låga varv annars märks det inte bortsett från att det blev ganska högt ljud.

edit:
om du kollar på denna post (lite tidigare) ser du hur mina ombyggda original dämpare ser ut.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5125023&postcount=718

Jag har kapat upp dämparna och ändrat innuti, sedan blev det en aluminium "plutt" för att hålla ihop det. Ska prova med lite andra prylar på innsidan, ungefär som lazer dual sound. Men det blir efter att semsestern är avklarad:D



http://www.laserexhausts.com/Portals/0/docs/Brochures/Laser_DualSound_Brochure.pdf
 
Last edited:
Om raask bara skulle vara ett par krokiga rörbitar vad är då skillnden mellan att ta ur insattsen ur orginaldämparna, och hur mycket effekt förlorar man igentligen på att byta? Kompen i motorn måste ju förändras en del och man vill ju inte förlora allt för mycket effekt

Orginaldämparna är reflektionsdämpare med flera olika kammare, så det är tyvärr inte så enkelt som att bara ta ut insatserna... Vet däremot att det är ganska många som byggt om orginaldämparna till absorptionsdämpare istället med ett perforerat rör och dämparull. Inte omöjligt, men man bör ha utrustning för att kunna bearbeta och svetsa titan :)
 
Hej alla, va precis och hämtade min moppe i måndags och är grymt nöjd med den, förutom att jag tycker den går lite tyst, har läst igenom tråden lite och funderar på om man skulle köpa raask men blir det någon markant skillnad? Och hur är det utan db killer? Är det så att grannarna blir sura. Acra pipor ligger lite högt för min prisklass just för tillfället och med risk för kritik tycker jag inte det är allt för snyggt. Så är det värt att lägga ut 3000 för dom, eller är det att kasta pengar i sjön. Skulle även behöva nytt bakdäck så tips på det är välkommet :)
Raask: man får vad man betalar för.
Köp begagnade Akra på eBay.co.uk, 5-7000, och du får igen pengarna när du säljer dom.
Kör på Michelin PR2, just nu 1200 mil bak o 1100 fram, rullar säkert 200 mil till lagligt, men köregenskaperna är inte optimala sedan 200 mil tillbaka, hojen vill falla in i kurvorna.
Ska byta snart. Är det någon som provat Michelin Pilot Road 3?
 
Såg just en annons på mt-owners-club.org om en kille där som modifierar orginalpiporna för £160 + frakt UK t.o.r
Bra pris som troligtvis låter betydligt bättre än Raask-piporna.

Pap: hur f-n har du lyckats få ut 1100mil på en uppsättning PR2???
Undrar om det är min gaffel som är fullständigt feljusterad, eller varför mitt framdäck bara höll 400 mil... Visserligen kör jag rätt hårt, men inte SÅ hårt :rolleyes:
 
...Pap: hur f-n har du lyckats få ut 1100mil på en uppsättning PR2???...
Vet ej, jag bara kör.
Kör mest 70 vägar, normalt max 110, kortare sträckor fortare när "hornen växer ut".
Har skruvat en del på fjädringsinställningarna, ganska hård inställning, inte så bekvämt men funkar bra för mig vid lite hårdare körning på kurviga vägar.

Uppdatering 110505: Nya däck Michelin Pilot Road 3.
Hoppas dom är minst lika bra som dom förra PR2:orna som är det bästa jag haft någonsin. Hade kunnat köra ett par 100 mil till på dom gamla men ska köra bana om några veckor o då vill jag ha bra däck. Hann med 1160 mil på framdäcket, 1260 på bak, inte så illa pinkat tycker jag.
Hade Dunlop RoadSmart tidigare, bra däck, samma känsla som PR2:orna men håller inte lika bra, inte lika bra i regn heller.
 
Last edited:
Däckuppdatering:
Nu har jag för första gången provat att pressa de ny Metzeler Z8-orna lite mer, och är tyvärr inte längre lika nöjd :brinnerup
Med varma däck lyckades jag få ett par små framhjulssläpp vid bromsning från ca 110. Inget jättedramatiskt, men ändå mer än jag någonsin fått med PR2. När jag sedan hade låtit däcken svalna och gav mig på högfartsbromsning igen, fick jag ett ordentligt släpp så jag nästan gick omkull med hojen. Jag tyckte inte att jag bromsade så extremhårt, och har inte ändrat några inställningar sedan förra året....
Jag tycker även att baken blivit lite mer orolig vid hårdare kurvtagning, och jag fick ett mindre bakhjulssläpp med skjuts på häromveckan.
Tror jag går tillbaka till Michelin nästa byte, det får väl kosta med bra grepp :rolleyes:
 
Hej! är ny här på SH...

ha köpt mej en MT01 och ha en klickande ljud i motorn på låga varv.... låter inte som den knackar eller ventiler... någon som vet vad de kan bero på??

den ha bara gått strax över 400 mil så den e praktiskt taget ny... ska prova å köra på 98 bara för att utesluta knackning iaf...
 
Däckuppdatering:
Nu har jag för första gången provat att pressa de ny Metzeler Z8-orna lite mer, och är tyvärr inte längre lika nöjd :brinnerup ...
Jag valde nog "rätt" då (Michelin PR3), jättenöjd så här långt, en fröjd att svänga med de nya däcken.
Hade Z6 en gång i tiden, tyckte dom var skit trots att dom var testvinnare i pressen.
Det är ganska lätt att låsa framhjulet på en MT om man är för snabb på bromsen (typ panikbromsning), antar att det beror på att tyngdpunkten inte hinner förskjutas till framhjulet innan det släpper.
I ditt fall gissar jag att dina släpp inte beror på att du varit för snabb på bromsen utan helt enkelt hala däck.
 
Besiktning med Akra

Då var det klart, hojen gick igenom med steg 1 rören på.

Enda lilla bekymret för bes.mannen var att halvljuset inte är asymmetriskt.
Är det så på alla MT-01 eller är det bara på min?
 
Då var det (kanske) dags att till sist sälja MT-01:an... Det var med blandade känslor jag slängde ut en annons på Blocket :huvet
MT:n är nog den hoj jag gillat mest av de 30-tal jag ägt hittills, men suget efter en lite mer "grusvänlig" hoj blev riktigt stort när jag provade nya Tiger 800XC.
Synd att man inte har ekonomin att ha bägge två i garaget :rolleyes:
 
Då var det (kanske) dags att till sist sälja MT-01:an... Det var med blandade känslor jag slängde ut en annons på Blocket :huvet
MT:n är nog den hoj jag gillat mest av de 30-tal jag ägt hittills, men suget efter en lite mer "grusvänlig" hoj blev riktigt stort när jag provade nya Tiger 800XC.
Synd att man inte har ekonomin att ha bägge två i garaget :rolleyes:
Lycka till med trajjan.
 
Köpte ett nytt Varta AGM Batteri till MT 01 i förra veckan, på autoexperten för 655:- kändes som ett bra Köp !! Jämfört med vad ett orginal Yuasa kostar...
 
Köpte ett nytt Varta AGM Batteri till MT 01 i förra veckan, på autoexperten för 655:- kändes som ett bra Köp !! Jämfört med vad ett orginal Yuasa kostar...
Bra tips, finns det några nackdelar med AGM jämfört med original?
Mitt batteri är inne på 5:e säsongen, inga tecken på avmattning än.
 
Bra tips, finns det några nackdelar med AGM jämfört med original?
Mitt batteri är inne på 5:e säsongen, inga tecken på avmattning än.

Ser inga nackdelar, original är ett GEL Batteri, Mao finns ingen fri syra som kan rinna ut, däremot är det ett högre motstånd i syran, vilket inte är optimalt för många korta starter. AGM, består av av flera tunna glasfibermattor, som håller ner motståndet i syran....

Enligt Varta är deras AGM VARTA absolut tipp- och läckagesäkert samt vibrations- och cyklingståligt...Rent Logiskt, så känns ett AGM klockrent på en MT 01:banana

Någon som bytt, sina broms och kopplings handtag till korta, kanske titax, pazzo eller liknade, positivt eller negativt, skriva några rader !!!!

Blev sugen att dra en order från http://viewitem.eim.ebay.se/YAMAHA-MT01-0509-TITAX-GP-SHORT-BLACK-LEVERS/200607668285/item halva priset mot http://www.nilssonsmc.se/produkt/Yamaha-MT-01-05-08-Titax-kopplingsgrepp-kort
 
Last edited:
Ser inga nackdelar, original är ett GEL Batteri, Mao finns ingen fri syra som kan rinna ut, däremot är det ett högre motstånd i syran, vilket inte är optimalt för många korta starter. AGM, består av av flera tunna glasfibermattor, som håller ner motståndet i syran....

Enligt Varta är deras AGM VARTA absolut tipp- och läckagesäkert samt vibrations- och cyklingståligt...Rent Logiskt, så känns ett AGM klockrent på en MT 01:banana

Någon som bytt, sina broms och kopplings handtag till korta, kanske titax, pazzo eller liknade, positivt eller negativt, skriva några rader !!!!

Blev sugen att dra en order från http://viewitem.eim.ebay.se/YAMAHA-MT01-0509-TITAX-GP-SHORT-BLACK-LEVERS/200607668285/item halva priset mot http://www.nilssonsmc.se/produkt/Yamaha-MT-01-05-08-Titax-kopplingsgrepp-kort

Jag köpte korta Kinakopior på pazzos för 280:- inklusive frakt. Kvalitén är över förväntan. Kompisen har original Pazzo på sin och bortsett ifrån pazzo klistermärket så ser eller känner man ingen som helst skillnad på mina kopior och hans original.

I övrigt så kan inte jag komma på några nackdelar med att byta till kortare. Det ser bättre ut och är riktigt skön känsla. Så enligt mig är det bara att handla!
 
Jag köpte korta Kinakopior på pazzos för 280:- inklusive frakt. Kvalitén är över förväntan. Kompisen har original Pazzo på sin och bortsett ifrån pazzo klistermärket så ser eller känner man ingen som helst skillnad på mina kopior och hans original.

I övrigt så kan inte jag komma på några nackdelar med att byta till kortare. Det ser bättre ut och är riktigt skön känsla. Så enligt mig är det bara att handla!

Var köpte du dina pazzo kopior?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top