MT-01, spännande eller inte?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Idag, måndagmorgon, sur som en citron kl. 7 tiden tankade jag bilen på arbetsresa då bilen var helt torr i tanken. Bittert som fan klunkade den i sig 85€ välspritbesatt 95:a.

Men sedan blev jag på bättre humör.
En MT-01:a stod på andra sidan, såg föraren gå mot hojen. Den var besatt med Yoshimura pipor, såg riktigt frän ut faktiskt.
Men fyfaaaan vilken ljud när han startade den! Fick ju gåshud och försenat morgonstånd!

Jag blev lite småkåt i en sådan. Vad är det? Gubbhoj? Glidarhoj? spännarhoj?
Direkt sportig är den väl inte?
Kraftig är den ju inte heller...
Skulle en sådan vara tråkig efter att ha kört sporthoj?
Eller är det den man flyttar till när frugan tycker R1:an är för ungdomlig?
 
Den faller väl i kategorin "udda hoj". :)

Har inte kört den och bara sett en livs levande 2 ggr i mitt liv, tror inte många rullar i sverige. Vet inte hur många hojar som byggts enligt principen "sätt en glidarmotor i ett dugligt chassi", den enda jag kan komma på är Suzuki VX800 som har en liten motor i jämförelse.

Den har väl dock vridmoment som en traktor redan vid tomgång så att flytta från en 600 rad4:a skulle nog bli en rejäl omställning. :D

Till det bättre eller sämre är nog svårt att säga, personlig smak.
 
Jag var sugen på en MT-01 förra sommaren men blev grymt besviken vid provkörningen. Visst har den vrid, men gasresponsen är obefintlig. Känns som att det är 5 sekunders fördröjning mellan gasrullen och bakhjulet... Handlaren påstod att det var pga att den blir kvävd av originalavgassystemet, att den skulle bli bättre med ett öppet system, men jag måste säga att jag är tveksam till att skillnaden skulle bli så stor - även om den skulle bli dubbelt så pigg skulle den kännas slö.

Att den sen är riktigt snygg, låter hur fett som helst och står och hoppar på tomgång så att man inte kan låta bli att le öra till öra räcker liksom inte.

Plus att soppaförbrukningen påstås ligga runt litern...

Men provkör själv, det är nog det bästa. Och se till att göra det på en med uppdaterat avgassystem =)
 
Jag skulle snarare säga motsatsen mot föregående talare... Jag har kört MT-01 sedan 2008, och det är min 35:e hoj, så jag har en del att jämföra med :rolleyes:
MT:n är, på gott och ont, en ganska udda hoj. Den går alldeles utmärkt att köra fort, men är svårare än en rad-4 eftersom den är så pass "direkt", både vid på- och avslag. Man får vänja om sig ordentligt innan man kan åka undan ordentligt. Det är ju en rätt tung hoj, men riktigt bra balanserad när man väl fått rull på den.
Det går oftast betydligt fortare än vad det känns, eftersom motorn jobbar så pass avslappnat. Tokvarva är helt meningslöst...
Min hoj (stage 1) dricker ungefär 0,5l/mil vid normalt inspirerad körning. Har som mest fått upp den i 0,8 på bana.
En dyr post i ägandet är däck... Det går åt ett par uppsättningar / säsong. I övrigt är den billig i drift.
Jag har hittills inte hittat någon hoj jag gillat bättre :tummenupp
 
Jag har bara haft sporthojjar innan,ett par R1or å den senaste Aprilia rsv 1000r innan jag köpte Mt01an,bara positiv hittils efter 300mil med den iår, jag tycker den är skitrolig att köra kurvigt med,är inte så svår att lägga ner som man kan tro:tummenupp Sen tycker jag att den ser brutal ut,men det är bara min åsikt.
 

Bifogat

  • Puttes.jpg
    Puttes.jpg
    58.4 KB · Visningar: 283
Körde en MT-01'a för ett litet tag sedan. Måste säga att det förmodligen var den märkligaste upplevelsen jag haft på 2hjul. Utväxlingen kändes jätteskum, men det rörde på sig ändå. Sen fick man bokstavligen brotta ned den i svängarna, men för en såpass stor och tung hoj så var den förvånansvärt lättmanövrerad ändå. Ljudet är dock att dö för, speciellt med lite öppnare pipor... Just ja, den vibrerar något förbannat. Gissa om tjejen gillade den :katt
 
Jämte Yamaha Bulldog hojvärldens Opel Manta (om nu någon minns den :rolleyes:). Linjerna lovar något den inte kan leverera. Jag var seriös spekulant för ett antal år sedan men det räckte med en provkörning. Ett riktigt sänke: tung, trött och sävlig.

Inte konstigt att den inte sålt något vidare.
 
Last edited:
Polarns är skitspännande då det mesta av gaffeloljan är inbakat i bromsbelläggen så frambromsen är just nu ganska obefintlig på den lilla klumpen. Men det är ju mest hans latas rövhåls fel. Annars så tyckte jag det var en frän (Lazaret avgasplagiat rätt av) & ganska rolig hoj när jag testade för nåt år sen fast jag skulle nog inte vilja dra ut på såna småvägar som jag brukar gilla med den.
 
Sett en mt-01 med turbo live, den verkade rolig. Där tror jag att man får upp prestandan till den nivån hojen borde ha från fabrik (baserat på alla kommentarer man hört om att den är tung å trött). Dessutom var denna lite lättad och allmänt tillfixad, och rätt brutal i allmänhet. Skulle man dessutom hänga på lite guldiga fjädringsprylar på den så är den nog ett riktigt glädjepiller.

Man har som sagt hört sägas många ggr. att Yamaha´s ambition var en vass V-2 i ett sporthojschassie, men det som rullade ur produktionen var en rätt trött V-2 i ett inte alltför sportigt chassie. Själv vet jag inte hur det ligger till med de, bara sett och hört andras upplevelser av 01:an.. (don´t shoot the messenger :tungan )
 
Har haft en mt01 och körde 2000 mil med den. Den är verklige en krash av två världar. Motorn har ett grymt vrid som komner direkt i march fart. Minuset är att när du drar ut på varven tvärdör det roliga lute efter 4000rpm.
Gasrespons har den mycket av. den är rätt skön att lägga ner i kurvor trotts sin vikt.

Men av alla hojar jag har ägt blev nog mt01 den som överraskade mest.
Provkör och kan tillägga att fuzaniko säger om att tjejer gillar den stämmer ;)

En annan sak du bör ha i tankarna ät att org kopplingen pallar vridet i ca 2000 mil sen börja den slira lite. Så kolla det extra noga

0,65 blandad körning och 0,5 långkörning.
 
Last edited:
Blandade åsikter om denna hoj... Jag måste iaf lägga min röst till minus anhängarna.
Provkört den 1 gång
Som alla säger, mkt bra vrid från väldigt låga varvtal, men OJ så tråkig, registret känns sjukligt kort och de händer inte så värst mycket överhuvudtaget. Man vrider om rullen och hinner inte ens tänka tanken att "nu kommer de bära av" så är det dags att växla redan...

Så stort nejtack för min del...
 
Blandade åsikter om denna hoj... Jag måste iaf lägga min röst till minus anhängarna.
Provkört den 1 gång
Som alla säger, mkt bra vrid från väldigt låga varvtal, men OJ så tråkig, registret känns sjukligt kort och de händer inte så värst mycket överhuvudtaget. Man vrider om rullen och hinner inte ens tänka tanken att "nu kommer de bära av" så är det dags att växla redan...

Så stort nejtack för min del...

ja kan hålla med om det. Vridet skulle hållt i sig 1500rpm till och get den mer effekt på toppen.
Dock om man jämnför den motorn med övriga yamaha V2 motorer så är denna överlägset bäst.

Så det hela handlar om vad man tycker om. Gillar glidare men hatar begränsningarna= älskar mt01.
 
Det är ganska mycket vobbel i dessa modeller, speciellt över 480km/h..

Jag kom för en tid sedan på slangen genom tingstatunneln i 387km/h och det var stabilt som fan.. Men när jag närmade mig 480 sträcket började styret gå som ett asplöv!


Därför röstar jag minus på denna typ av hoj!
 
Dessa motorer är den den HD-klon jag har minst emot. Här har man iaf gått hela vägen. Dvs ej förskjutna vevtappar, utan istället äkta potatoe-potatoe-tändföljd, man har även stötstänger, alltså som på en riktig 45-graders HD.
Enda negativa är att det är 4-ventiltoppar samt det korta slaget, Det sabbar det råa stortwinssoundet lite, samt gör ju att det är tveksamt att köra HD mot warrior-motorer i samma kubikklass på strippen.

Men till de som provat en stock MT-01 vill jag säga att dessa motorer, i likhet med HD är rätt misshandlade från fabrik. Det är svårt att klara typgodkännande med så här stora twinnar utan att det blir rejäl broms på avgaseri och luftburk. Se bara på dammsugaren till originalljuddämpare som sitter på Warrior.

Så ska man handla en så här hoj är det definitivt läge att justera motorn. Det är liksom inte 4% effekthöjning som när man sätter på slipon samt tar bort snorkeln och mappar om om en 600 radfyresportis... På twinnar som MT-01 och HD kan man ofta få 20% mer vrid och effekt redan mha trimfirmornas "steg 1", dvs utan att ens byta kam. Det svåra är att hitta/bygga ett avgas som inte kvaddar för motorcykelsverige, men ändå ventilerar dessa ganska stora burkar på ett bra sätt.
 
Last edited:
Tycker du snackar lite i nattmössan nu faktiskt.
Kan man inget om hojar bör man vara tyst för köparens skull.
Se mitt föregående inlägg, där har du full fakta om denna typ av MC!

Lycka till! :yoparty

Nu svarar jag på ditt fylleinlägg liksom du svarat på mitt. Härigenom syns ditt inlägg, trots att du imorgon nyktrat till och tagit bort ursprungsinlägget. Bra va!
 
Nu svarar jag på ditt fylleinlägg liksom du svarat på mitt. Härigenom syns ditt inlägg, trots att du imorgon nyktrat till och tagit bort ursprungsinlägget. Bra va!




Härigenom syns ditt inlägg också min gamle farbror..
Jag har aldrig, och kommer aldrig ångra något jag sagt/skrivit i hela mitt liv!


Nöjd så farbror?
 
Härigenom syns ditt inlägg också min gamle farbror..
Jag har aldrig, och kommer aldrig ångra något jag sagt/skrivit i hela mitt liv!


Nöjd så farbror?

Nice! Ville bara säkerställa att lite V-twin-sanning inte så lätt modereras bort när dagen gryr. Nu är det helt fastlagt och kringciterat att HD-klonen gör 480 tom i glesbygdstunnlar...och ändå bara är en skugga av en riktig HD vad gäller tex ventilarrangemang.
Jag är nöjd.

Nu måste jag sova, imorgon ska jag hjälpa en ducatist.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top