Hittade detta
"Vill slippa Messenger
Jag har avinstallerat Windows Messenger som medföljer Windows XP eftersom jag installerat MSN Messenger istället. Men jag har märkt att Windows Messenger inte alls är avinstallerat.
Genvägarna är borta och det är borttaget från alla menyer. Men startar jag aktivitetshanteraren så ser jag att programmet startar upp när man kommer in i Windows (MSMSGS.EXE). Där ligger den och kör i bakgrunden tills jag väljer att avsluta processen.
Programmet loggar även in mig automatiskt på mitt konto så att mina kontakter kan sig mig online, fastän jag själv inte ens vet om det, oavsett vilken användare jag har inloggad på datorn. MSN Messenger 6.1 som jag använder heter MSNMSGR.EXE i Aktivitetshanteraren. Om jag loggar in på den senare, kommer det upp en liten trevlig varningsruta att jag har utloggats från Windows Messenger eftersom jag loggade in på en annan plats.
Jag har försökt lite knep utan resultat och nu vet jag inte hur jag ska kunna få bukt med problemet."
Doktor PC svarar
Precis på samma sätt som Internet explorer installeras utan att användaren får något val, så ingår även Windows Messenger i en standardinstallation av Windows XP. Visserligen kan du ställa in så programmet inte startas automatiskt, men för att avinstallera det måste du göra lite specialåtgärder.
För att ställa in så programmet inte startas automatiskt gör så här:
Öppna Start – Program – Windows Messenger, öppna menyn Verktyg – Alternativ... Under fliken Inställningar tar du bort markeringen i rutan "Kör alltid det här programmet när Windows startar".
Om du vill avinstallera programmet gör du så här:
Leta upp filen SYSOC.INF (finns i den dolda mappen C:\WINDOWS\INF\) och öppna den i anteckningar genom att högerklicka på den och välja Redigera. Leta upp raden: msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf, hide ,7 och ändra den till: msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,7
Om du sedan startar Kontrollpanelen – Lägg till eller ta bort program – Lägg till/ta bort Windows komponenter så har det tillkommit en möjlighet att avinstallera Windows Messenger.