MSDR 2012 Förslag Mc

tudormora

MSDR
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Rödkvarna 1955
Hej
Jag har lagt ut ett förslag på hur vi ska köra Mc i MSDR 201 på vår hemsida msdr.se
Om du klickar på Regelförslag och undermenyn "Förslag Motorcyklar" så hittar du det.
Det är kontroversiellt och annorlunda så jag vill att du läser texten innan du kommenterar - och jag vill att ni kommenterar!
MSDR
Peter Norling
Ps. Tycker det är för långt för att publicera här.

Hur menar du med en klass? Kör alla mot alla (så en gathoj kan aldrig vinna en tävling) eller är det typ 4st superklasser?

Msdr 2012

Hur menar du med en klass? Kör alla mot alla (så en gathoj kan aldrig vinna en tävling) eller är det typ 4st superklasser?

Nej, du anmäler dig till en Tidsgrupp (klass ex. GHC ner till 9.00 sek) och sen så kör du mot den indextiden - som alla andra gör i den tidsgruppen.
Vet du inte hur fort du kör så kvalar du första vändan "öppet" och sen väljer du in dig i den klassen/tidsgruppen som du hör hemma i.
Om du med "Superklasser" menar att det är fyra olika klasser därför att dom kör i olika tidsgrupper - så är svaret ja.
Om du menar att "Superklasser" beskriver regler på hur hojen får se ut/byggas etc. så är svaret nej.
Grundtanken är du kommer med en motorcykel som uppfyller säkerhetskraven (du också). Vi erbjuder dig en grupp/klass som du kan tävla i oavsett hur du byggt din cykel. Med eller utan quickshift - totalt ointressant. Lång eller kort swing - totalt ointressant.
Säkerhet - Ett måste.

Vi har kört Gatbil Index under flera år i MSDR enligt detta och det har fungerat mycket bra.
Policydefinition av klassen "Doorslammer" sedan tidsgrupper som baseras efter säkerhetstider.

Last edited:
Då är jag med, lite som 4 olika supercompbike, wheeliebar tillåtet och så vidare. Kan funka, risken är väl bara att dom som redan har hojar som dom kör i sgb och scb inte gillar att det är 2 olika index beroende på vilken serie man kör, blir mest en t&t för dem (om dom nu köra andra serier med) för oavsett hur man försöker så kommer många att köra precis på index med hojar som kan gå lite fortare, dom klassar inte upp om dom inte kan nå nästa index.
Min vision är att man sänker index varje år med typ en 10a, då kommer det att gå fortare och fortare, och det tycker jag liksom är hela vitsen med dragracing

Jag tror att, med erfarenhet från bilsidan, så kan vi göra det lättare för nya förare att hitta in på våra banor på detta sätt. Sen så upptäckte vi att den tidigare indelning vi hade mellan Europabilar och Amerikanare blev ointressant - Först till index vinner.
Vad vi också upptäckte vara att många körde sitt fordon, trimmade - körde för fort och breakade ut.
Bytte chassie och körde med gamla maskinen - men kunde köra inom samma klass vilket gjorde det mentalt enklare - man bytte ju inte klass utan körde bara fortare i en annan tidsgrupp.
Nästa steg blev att byta maskin för att matcha chassiet och därmed köra fortare osv upp till Pro Street.
Jag tror att det kan bli ungefär samma sak på mc-sidan då många hojar klarar att köra snabba tider med "första" chassiet - fast inte på en gång.

Ja, det är värt att prova iallafall. En sak som man måste tänka på som arrangör är att det finns 100ggr (1000?)fler bilar än hojar, så är det lite tunt i en hojklass så är det egentligen naturligt och inte alls för att hojfolk är ointresserade, vi är bara inte så många.. Så det är kul att läsa att ni aktivt försöker få in fler, man får annars känslan av att många arrangörer helst vill att vi förare ska göra allt jobbet när det gäller hojrekrytering

Glömde säga att en stor fördel med detta upplägget är ju att, om man misslyckas med sin "trimning" så kan man ju gå tillbaka till den långsammare klassen utan att bygga om nått,det gör ju att man kan kosta på sej att prova lite nya grejer

Om inte deltagarna kommer så är det mitt fel - som arrangör!
Jepp! Jag menar verkligen det. Om antalet hojåkare för bikeracing inte finns så ska jag banne mej äta upp min hatt (Hehehe har ingen).
Jag tror att felet på hojsidan är den bristande nyrekryteringen och en av dom två viktigaste klasserna på en dragracingtävling är Instegsklassen - dvs. nybörjarna sen har vi ju Utstegsklassen - dvs. den klass man kör innan man går från ex MSDR till en större serie.
Insteg för rekrytering - Utsteg för publik och imp-faktor, samt för att hjälpa nybörjare att hitta rätt.
Där i mellan ska det "vandras"

Last edited:
Mc klasser

När tas det beslut angående detta "tänk" om mcklasserna i Msdr till sommaren???

Beslut

När tas det beslut angående detta "tänk" om mcklasserna i Msdr till sommaren???

Vi kommer ha ett regelmöte den 3 december i Mora (alla välkomna) i samband med prisutdelningen. Det som framkommer där ligger till grund för eventuella beslut som förhoppningsvis går att ta i december.
Vill ha allt klart till årsskiftet.
Vänligen

Back