Mr turbo

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag var inne o kikade på http://www.mrturbo.comidag. Ganska underhållande faktiskt!

Det verkar som att kompsänkning inte är ett krav för höga laddtryck däremot nitrous system.:rofl:rofl

Saxat ur Q/a section:

"I would like to put nitrous on my bike as well. What comments do you have regarding a kit? Are there any special steps to this addition if I were to add it later? With a turbo, any extra parts necessary?
-A wet NOS system is a must for reliability. Our turbo NOS system is a simple system that can be added to any turbo system at any point after installation. No extra parts are needed unless a progressive controller is desired."

Det funkar så med lustgas, med 66% kväve och kylande effekt dämpas självdetonation, förutsatt att oktantalet tål det högre cylindertrycket vid själva förbränningen.

Jag diskuterade det där med jobbarkompisen. Han har bra koll på jänkarna på bilsidan.
Han berättade att det finns nitrouskit som körs utan soppatillskott vilka kallas dry och de med tillskott som kallas wetsystems.
Eftersom lustgassystem trivs på A/F på ca 9.5 förstår jag att de får problem med hållbarheten.:död

Men att sälja turbokit utan skicka med kolvar eller spacer för kompsänk är helt otroligt. :brinnerup
Men jänkarna vill väl inte betala för något som inte är kromat:D

Jag diskuterade det där med jobbarkompisen. Han har bra koll på jänkarna på bilsidan.
Han berättade att det finns nitrouskit som körs utan soppatillskott vilka kallas dry och de med tillskott som kallas wetsystems.
Eftersom lustgassystem trivs på A/F på ca 9.5 förstår jag att de får problem med hållbarheten.:död

Men att sälja turbokit utan skicka med kolvar eller spacer för kompsänk är helt otroligt. :brinnerup

"Dry" lustgassystem är helt änkelt system där extrasoppan till lustgasen inte är en del av själva lustgassystemet (utan oftast kommer från motorns ordinarie spridare).Extrasoppa måste man ju givetvis ha om man ska spruta in lustgas...Jänkarna har naturligtvis mycket konstigheter för sej (lixom endel Svenskar:näsblod) men om man först inte vet vad man pratar om och sedan dömmer ut allt jänkarna sysslar med så tror jag man är lite ute och cycklar faktiskt.Särskilt som det ju faktiskt finns en och annan snabb jänkare:)

"Dry" lustgassystem är helt änkelt system där extrasoppan till lustgasen inte är en del av själva lustgassystemet (utan oftast kommer från motorns ordinarie spridare).Extrasoppa måste man ju givetvis ha om man ska spruta in lustgas...Jänkarna har naturligtvis mycket konstigheter för sej (lixom endel Svenskar:näsblod) men om man först inte vet vad man pratar om och sedan dömmer ut allt jänkarna sysslar med så tror jag man är lite ute och cycklar faktiskt.Särskilt som det ju faktiskt finns en och annan snabb jänkare:)

Nja.. Nu tänkte jag främst på cheatersystem på förgasarmotorer. Som kanske är den vanligaste applikationen för genomsnitts rednecken.
Där finns inget soppatillskott vad jag vet.
Om du däremot har en insprutarmotor måste man nog ha en väldig överkapacitet på soppasidan om man kan lägga till ett lustgassystem och täcka soppa behovet endast genom att förlänga spridaröppettiden. Bygger man om med extra spridare, pumpat etc så har man väl byggt ett våtsystem?

Jag vet att de snabbaste ofta är jänkare. kunnandet bland dragraceåkare där är väl i världsklass.
Jag dömmer inte jänkarna ut som helhet utan skojare o rednecks och mr turbo.

Bygger man om med extra spridare, pumpat etc så har man väl byggt ett våtsystem?

Nej så kan man inte säga. Ett wet nos är när man låter gas och extarbränsle införas gemensamt i en dimma, så att hela insuget nedströms lustgasmunstycket är "vått" med bränsle när gasen är påslagen.

I ett torrt system införs tillskottsbränslet för gasen med samma spridarteknik som sköter ordinarie bränslespray. Ibland med extra spridare. Men pointen är att insuget inte är karburerat med bränsle. Gasen införs "torrt" sas

Då får jag väl göra en pudel

Nja.. Nu tänkte jag främst på cheatersystem på förgasarmotorer. Som kanske är den vanligaste applikationen för genomsnitts rednecken.
Där finns inget soppatillskott vad jag vet.
Om du däremot har en insprutarmotor måste man nog ha en väldig överkapacitet på soppasidan om man kan lägga till ett lustgassystem och täcka soppa behovet endast genom att förlänga spridaröppettiden. Bygger man om med extra spridare, pumpat etc så har man väl byggt ett våtsystem?

Jag vet att de snabbaste ofta är jänkare. kunnandet bland dragraceåkare där är väl i världsklass.
Jag dömmer inte jänkarna ut som helhet utan skojare o rednecks och mr turbo.

Cheter-systemen är väll ett vanligt plattsystem?I sånna fall ett "våt" system med en solinoid till tillskottssoppan som sprutas in i lustgasplattan under lustgasen.

Dom torra systemen där man helt enkelt använder motorns orginal insprutare för att skjuta in extra soppan kan ju inte bestyckas för särskilt höga effekter nej.Ska man plocka ut mer effekt får man antingen skaffa/bygga vått system eller fixa mera soppa kapasitet på annat sätt (större eller fler spridare).

kompsänkning är inte ett krav för höga laddtryck.. sure , när du kommer till en viss gräns så måste du börja sänka kompet.. men i början och med dom laddtryck som många killar kör med så är det enbart mera soppa som behövs. jag har själv byggt maskin med 10,5 i komp och laddat kilot gick lite mer soppa men det funkade väldigt bra och med en jäkla respons.

om man inte kan själv så skall man inte förlöjliga tycker jag

edit:glömmde ju qouata

Last edited:
Cheter-systemen är väll ett vanligt plattsystem?I sånna fall ett "våt" system med en solinoid till tillskottssoppan som sprutas in i lustgasplattan under lustgasen.

Dom torra systemen där man helt enkelt använder motorns orginal insprutare för att skjuta in extra soppan kan ju inte bestyckas för särskilt höga effekter nej.Ska man plocka ut mer effekt får man antingen skaffa/bygga vått system eller fixa mera soppa kapasitet på annat sätt (större eller fler spridare).

Jag backar ur lustgas diskussionen. pga att jag baserade det jag skrev på hörsägen.

kompsänkning är inte ett krav för höga laddtryck.. sure , när du kommer till en viss gräns så måste du börja sänka kompet.. men i början och med dom laddtryck som många killar kör med så är det enbart mera soppa som behövs. jag har själv byggt maskin med 10,5 i komp och laddat kilot gick lite mer soppa men det funkade väldigt bra och med en jäkla respons.

om man inte kan själv så skall man inte förlöjliga tycker jag

edit:glömmde ju qouata

Kul att det funkade för dig:tummenupp
Knacksensor?

Själv skulle jag inte vilja mata min maskin med kilot utan kompsänk om jag inte önskade livet ur den. Men det är ju min personliga åsikt.

Jag backar ur lustgas diskussionen. pga att jag baserade det jag skrev på hörsägen.

jag får börja med att be om ursäkt för ondöigt otrevlig ton i tidigare inlägg , jag har slutat snusa,

jodå det fungerade. och fungerade mycket väl.. högkompsturbomaskiner är riktigt trevliga i karaktär =) men kräver lite mera soppa

Kul att det funkade för dig:tummenupp
Knacksensor?

Själv skulle jag inte vilja mata min maskin med kilot utan kompsänk om jag inte önskade livet ur den. Men det är ju min personliga åsikt.

jag får börja med att be om ursäkt för ondöigt otrevlig ton i tidigare inlägg , jag har slutat snusa,

jodå det fungerade. och fungerade mycket väl.. högkompsturbomaskiner är riktigt trevliga i karaktär =) men kräver lite mera soppa

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage