Mr.Steen - Hybrid Suzuki/HD -Twin Turbo

Jag röstar på att du högglanspolerar cylinder och topp för hand ! :hihi

Men fan va läckert det var med det roströda och fräst logga på Ferrarin.
Svårt med råd till färgval. Har du inget tema ? Vad blir det på tank o kåpor ? Ska du ha guld på bromsar mm...så kan du väva in det på motorn oxå. Kanske inte på cylinder o topp men på vissa detaljer..
Titan är ju alltid snyggt.

Oja, ferrari lacken är snygg men det skall tydligen vara svårt att hålla det snyggt. Och det verkar inte gå att köpa krymplack i 2k. Blir ingen kåpor bara en massa rör kors och tvärs. Dvs mycket rostfritt och natur aluminium.

Tror ramen blir vit, men inget är spikat än. Tror titan grå är ett säkert kort ju mer jag tänker på det
 
angående färg så har ju audi,vw en nice mörkgrön som nog skulle passa....
 
Eftersom jag är livrädd för blästersand i motorn så finns det bara en väg att gå. Den låååånga vägen!

Började och kolla hur hårt färgen satt
steg1.jpg

Och det satt som berget, så jag åkte och köpte färgborttagningsmedel på biltema. Funkade mycket bra, och färgen klumpade sig och ramlade av utan att damma. Skulle dock ha köpt en mask!
steg2.jpg

Sedan kom jag på en bra lösning att få bort drevet.
steg3.jpg

När jag sedan slipat bort all färg så hängde jag upp puffran
motor i luften.jpg
 
Tittade på motorn idag och cylinderraden ser inte riktigt ut som på en vanlig Gsx-r.

Det sitter portar under avgaseriet, någon form av rening?

Kan man plugga dessa?

Tillhör PAIR systemet för motorn. Man tillför färsk luft till avgasen för att förbättra avgasvärderna. Du kan se lite om detta i manualen. På de äldre motorerna finns inte detta, och du kan plugga dessa öppningar.
 
Last edited:
:va Vad slipar du med då som inte är sandbaserat?

Stålborste?

Tillhör PAIR systemet för motorn. Man tillför färsk luft till avgasen för att förbättra avgasvärderna. Du kan se lite om detta i manualen. På de äldre motorerna finns inte detta, och du kan plugga dessa öppningar.

Så det är ett fusk för att få hojen att framstå som inte fullt så miljövidrig som den egentligen är?:va
 
Tillhör PAIR systemet för motorn. Man tillför färsk luft till avgasen för att förbättra avgasvärderna. Du kan se lite om detta i manualen. På de äldre motorerna finns inte detta, och du kan plugga dessa öppningar.

Tackar för infon, har gjort "blockoff plates" i rostfritt. Har inte polerat dom än men bild kommer

Och tack igen för manualen, den är guld värd
 
Är fortfarande sjukskriven och är på sjukhuset stup i kvarten, men har fått gjort lite denna veckan

Blev 2 komponent epoxi som grund
epoxi.jpg

Sedan applicerade jag topplacken, blev 2 komponent ral 9007 Grey Aluminium det är lite metallic i men det syns dåligt på bilderna. Lacken är mörkare i verkligheten men blixten ställer till det
motor lack 2.jpg
motor lack.jpg

Har mattat ner motorkåperna som skall få en fin svart färg med lite guld i, kommer även lacka generator, startmotor och lite små prylar i samma kulör.
20130222_124834.jpg
Tänkte lägga en silverbas innan jag lägger den svarta topplacken, har det någon effekt eller skall man lägga topplacken direkt på den nermattade ytan?
 
Är fortfarande sjukskriven och är på sjukhuset stup i kvarten, men har fått gjort lite denna veckan

Blev 2 komponent epoxi som grund
View attachment 379396

Sedan applicerade jag topplacken, blev 2 komponent ral 9007 Grey Aluminium det är lite metallic i men det syns dåligt på bilderna. Lacken är mörkare i verkligheten men blixten ställer till det
View attachment 379400
View attachment 379401

Har mattat ner motorkåperna som skall få en fin svart färg med lite guld i, kommer även lacka generator, startmotor och lite små prylar i samma kulör.
View attachment 379402
Tänkte lägga en silverbas innan jag lägger den svarta topplacken, har det någon effekt eller skall man lägga topplacken direkt på den nermattade ytan?



Det blir hur fint som helst:tummenupp
MEN du har glömt att maskera bult o skruvhuvudena:7peta

Silverbasen ger effekt när du använder en topplack som är metallic då den är lite transparent.
 
Dom "riktiga" skruvarna är på förnickling:) Har även lärt mig använda evilbay, köpte ett komplett set med rostfria skruvar till motorn för 126kr inklusive frakt. Bra pris må jag säga

Gott, då lägger jag silverbasen under det svarta. Skall bli spännade och ser hur det blir!
 
Last edited:
Looking good Steen !
Men du lackar väl inte över den fina oljetrågskåpan ? Ser man inte den under motorn där på en bild ?

Klockrent att bryta av med annan kulör på kåporna...har ingen aning om en silverbas spelar nån roll om du lackar svart. Klarlackat motorn oxå va ?

Rock on :rock
 
Looking good Steen !
Men du lackar väl inte över den fina oljetrågskåpan ? Ser man inte den under motorn där på en bild ?

Klockrent att bryta av med annan kulör på kåporna...har ingen aning om en silverbas spelar nån roll om du lackar svart. Klarlackat motorn oxå va ?

Rock on :rock

Jo då, ruggade upp tråget och lackade det med. Insåg att jag inte orkar putsa där efter en körning i regn. Lättast och bara kunna tvätta av det med en vanlig trädgårdsslang:tummenupp

Skall bli skönt att lägga i motorblocket i ramen snart, så jag kan börja med offset drevet och stödlagret
 
Hade gärna sett putset kvar...men du har koll på helheten ! :tummenupp

Visst är det skumt...när man svetsar ram vill man skruva motor och när man skruvar motor vill man montera.
Utmaningen är att hålla sig jävligt kall och följa sin plan...vilket jag sällan gör :hihi
 
Hade gärna sett putset kvar...men du har koll på helheten ! :tummenupp

Visst är det skumt...när man svetsar ram vill man skruva motor och när man skruvar motor vill man montera.
Utmaningen är att hålla sig jävligt kall och följa sin plan...vilket jag sällan gör :hihi

Tråget kommer bli svart/guld:tuttar

Mycket skumt, man skall alltid stressa...
Tanken var att hänga i ett beg block i ramen så jag kan skruva med fin motorn vid sidan om.

Något jag alltid har saknat är en motorvagga
Men plötsligt händer det!
motorstöd ute.jpg
motorstöd.jpg
 
Monterat nya bussningar till motorfästerna
bussning.jpg

Även hämtat litet smått och gott hos Göteborgs förnickling
förnickling.jpg

Även beställt 8st 31mm ventiler och 8st 27mm ventiler, 60lbs ventilfjädrar, nya ventiltätningar samt en insugs och avgaskam. Väntar fortfarande på en offert ifrån Total seal på kolvringar men sakta men säkert går bygget framåt
 
Fan va fina skruven blev ! Vad får man pynta för en sådan behandling ?

Smart med vaggan...känner att jag borde gjort en sådan för några månader sedan.
Mycket godis till motorn alltså...blir hur grymt som helst. Nya kolvar med ?
 
Ser ju ruskigt bra ut! Och nu kom en ny teknik för rengöring av blocket... färgborttagning o stålborste.
Epoxin o lacken du har till motorn, är det lackman du handlar det hos? Och är det någon speciell motorlack?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top