Mr-Mekmans turbo-update

andersson turbo skrev:
Japp det blir för stumt med två fasta flänsar , det rör sig nåt förjävligt
med rostfritt det blir inte tätt

För att inte tala om omöjligt att få det att stämma vid svetsning
Det räcker med att värma lite på ett ställe så förstörs hela passningen

Kör du med böjd IC (sfärisk) som vattenkylaren, eller :va
Du fick ett PM av mig också :hihi
 
andersson turbo skrev:
Japp det blir för stumt med två fasta flänsar , det rör sig nåt förjävligt
med rostfritt det blir inte tätt

För att inte tala om omöjligt att få det att stämma vid svetsning
Det räcker med att värma lite på ett ställe så förstörs hela passningen


Aha.

Men blir det där tätt när ett rör sticks in i ett annat.
Eller det kanske inte behöver vara tätt :confused:
 
andersson turbo skrev:
Börjar bli mycke bilder nu

Ni får säga till om ni tröttnar :D


(avgaspipen är gammal kaserad)

Nej man tröttnar inte på dina byggen :tummenupp Peter jag kanske e mogen till nästa år att beställa ett kitt :)

//Simon
 
Jonathan skrev:
Aha.

Men blir det där tätt när ett rör sticks in i ett annat.
Eller det kanske inte behöver vara tätt :confused:

Behover inte vara tatt som ett grodarsel nar det ar efter wg da lackaget far ut i naturen direkt istallet for genom avgasroret. En en lackande glidskarv fore wg har varit klurigare.
 
Noc skrev:
Behover inte vara tatt som ett grodarsel nar det ar efter wg da lackaget far ut i naturen direkt istallet for genom avgasroret. En en lackande glidskarv fore wg har varit klurigare.


Jo det är klart.


Tack för upplysningen :tummenupp
 
Levererad å klar då äntligen
Lite småjobb för Mekman kvarstår dock ( elfix å slangfix) sen blire bänk
 

Bifogat

  • HPIM0513.JPG
    HPIM0513.JPG
    69.5 KB · Visningar: 345
  • HPIM0512.JPG
    HPIM0512.JPG
    79.9 KB · Visningar: 322
  • HPIM0511.JPG
    HPIM0511.JPG
    97.5 KB · Visningar: 321
  • HPIM0510.JPG
    HPIM0510.JPG
    95.7 KB · Visningar: 354
  • HPIM0509.JPG
    HPIM0509.JPG
    97.8 KB · Visningar: 359
Riktigt snygga byggen du gör! Men det värsta är att du pajar mina planer helt att ha min XN85 original... tack så mycket! :tungan Blir ju sugen på att bygga en ordentlig turbo på den också nu.
 
Dalan skrev:
Riktigt snygga byggen du gör! Men det värsta är att du pajar mina planer helt att ha min XN85 original... tack så mycket! :tungan Blir ju sugen på att bygga en ordentlig turbo på den också nu.

Vad du gör - paja inte en original XN85! :lol
 
Jag vill också!!! Skitsnyggt bygge!

Fan nästan lite elakt att posta bilder sådär... :gnissla

Vad går kalaset på?

Mvh Stephenj
 
Jonathan skrev:
Hur gör man med tanken sen. Lär väl inte få plats nu :confused:



Nää man får köra utan :D med en nappflaska hängandes runt halsen



Nädå tanken får nog plats , det vore dumt att bygga på annat sätt :va
 
andersson turbo skrev:
Nää man får köra utan :D med en nappflaska hängandes runt halsen



Nädå tanken får nog plats , det vore dumt att bygga på annat sätt :va


Du ska ju bara 402 meter eller..... :tummenupp
 
andersson turbo skrev:
Nää man får köra utan :D med en nappflaska hängandes runt halsen



Nädå tanken får nog plats , det vore dumt att bygga på annat sätt :va


Hehe, det såg ut som plenumet byggde så mycket i höjd bara :hihi

Vad gissar du på för effekt nu såhär innan den är bänkad ?
 
Vidrig finish!
Är Avgasrör/grenrör gjorda av ett rör och bockade eller bara noggrant slipade och polerade? Visa gärna bilder från det om du har!
 
Jonathan skrev:
Hehe, det såg ut som plenumet byggde så mycket i höjd bara :hihi

Vad gissar du på för effekt nu såhär innan den är bänkad ?




300@ 1.1 bar ------ vadslagning?? :D :D :banana

sEiKo skrev:
Vidrig finish!
Är Avgasrör/grenrör gjorda av ett rör och bockade eller bara noggrant slipade och polerade? Visa gärna bilder från det om du har!


Vissa delar är bockat men hen hel del skarvar med mycke slipjobb

Grenröret är gjort utan skarvar ( bockade 38 rör)
 
andersson turbo skrev:
300@ 1.1 bar ------ vadslagning?? :D :D :banana




Vissa delar är bockat men hen hel del skarvar med mycke slipjobb

Grenröret är gjort utan skarvar ( bockade 38 rör)


Okey. Du bör ju ha kolla eftersom det är du som byggt det hela. Så då säger jag 311 hk @ 1,1 bar :tungan

Hur lång tid tog det förresten ?
 
Jonathan skrev:
Okey. Du bör ju ha kolla eftersom det är du som byggt det hela. Så då säger jag 311 hk @ 1,1 bar :tungan

Hur lång tid tog det förresten ?



Tid å tid jooo :D


Om du tittar på datum och tid på alla bilder från början till slut

så får du en fingervisning
 
300 @ 1,1 bar?!
Vad är originaleffekten på den där?

Iof, maxar min turbo runt 280bhp.

Jag skullle ALDRIG tvivla på dina uppgifter, men undrar som sagt över; originaleffekt; komp innan/efter?
 
Totte skrev:
300 @ 1,1 bar?!
Vad är originaleffekten på den där?

Iof, maxar min turbo runt 280bhp.

Jag skullle ALDRIG tvivla på dina uppgifter, men undrar som sagt över; originaleffekt; komp innan/efter?


skulle tro ca 140 hjulhästar

Med hjälp av väldigt förenklad bonde matematik och ett antagande av

100% ökning vid dubbla atmosfärstrycket GROVT

ger i absoluttryck = 1bar+ 1,1 = 2,1 bar absolut

140 x 2.1 =294 räknar vi baklänges från 300 hp

300/ 2,1 =142,8 hk ger motorn som oladdad

Detta är bara en grov fingervisning men har visats sig stämma rätt bra med små moppeturbosar som jobbar inom rätt område
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top