Mr K's premier på 6st nya hojjar .....

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag:
KK sedan 1990
Skadefri i 12år
32år
Bor i Staffanstorp mellan Malmö & Lund

De lägre priserna för Salusansvar innebär 9mån påställd & 3 mån avställd.
 

Bifogat

  • försäkring 2.jpg
    försäkring 2.jpg
    122.9 KB · Visningar: 918

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Intressant
Vad fan håller Susab med förresten? Har dom klassat ZX636-R i "brukshojsklassen"? Dom drar ju till med 50000 på alla sporthojar men tydligen inte den
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Det luriga med försäkringar och att välja hoj är att när man bestämt sig och köpt hoj och tagit försäkring så är man bara trygg ett år. Sen kan vad som helst hända. Jag hade 3800:- hel/hel hos SUSAB. Nu fick jag 11800:- hel/hel. Vissa har råkat betydligt värre ut än så. Har man lån på hojen så kan den ekonomiska kalkyl man gjorde när man köpte hojen rasera tillvaron. :finger
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hmmm. Susab verkar kluriga. Kanske skulle slå en signal till dem och se om man får några bra bud.
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Vafan ja betalar cirka 20k för en r1-02 i stockholm zon 2 helförsäkrad.

De va ju rätt hyfsade premier du fått på en del hojar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Helt klart intressant läsning.
Ring runt en gång till om en månad när offerten har ramlat ut ur deras datasystem. Vågar nästan lova att knappt någon premie är lika.
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Vilgsbiker skrev:
BilSport o Mc :Klass 7 hojar halvförsäkring 24700:- Verkar inte klokt. :skrämd

Det är väl inte halvförsäkring, det är väl bara trafik för 24700:-

Bilsport och Mc vill i princip inte försäkra klass 7 då detta inte lönar sig. Trafik måste de erbjuda enligt lag, så det gör de, med en rejält tilltagen premie istället.
 

Vilgsbiker

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Fotskäl
Hoj
Cbr600-99,Cb750-97
Tom skrev:
Det är väl inte halvförsäkring, det är väl bara trafik för 24700:-

Du menar då att dom inte erbjuder stöld brand mm.
De står ju iofs bara trafik i MrK:s tabell så då e dä väl så.
Går själv nu o väntar på mitt nya försäkringsbrev från Bil o Mc.
Har fram till den 18-6 en helårs helförs på 6157 kr.
De lär väl bli en rejäl höjning i år. :skrämd
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Tja, jag betalar 15 KSEK per år för min hoj. Då är det en trettioplus, med krav på inlåsning nattetid, skyddskläder och såklart ålderskravet.
Det är en nackdel att ha låga postnummer ibland.
 

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
Vad har hänt med Folksam? Förra årets sammanställning i Bike visade på premier uppåt 100 000 kr klassen för kl.7 hojjar. I årets Bike har de sänkt sina premier med upp till 60-70% (kanske mer har inte listan i skallen). Samma sak visar Mr K:s sammanställning, Folksam är tom billigast på en av hojjarna! :confused: . Att försäkra en hoj är rena lotteriet :finger :6surkart
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Folksam har iår gjort en väldigt stor omstrukturering av sina försäkringar så man kan inte jämföra deras nya tänkande med hur det var förra året.

Bilsport och MC har en regel som säger att om de räknar fram en premie över 24700 så tecknar det inte helförsäkring utan bara halvförsäkring. Om du ligger så dåligt till att tom en halvförsäkring övergår 24700 får du en trafikförsäkring för 24700.
(Så har iaf jag fått det förklarat för mig)
 

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
JohanFÖK skrev:
Folksam har iår gjort en väldigt stor omstrukturering av sina försäkringar så man kan inte jämföra deras nya tänkande med hur det var förra året....

Jo det förstår jag också, det jag undrade var hur de kan göra en sådan helomvändning när de förra året, i ett flertal uttalande, hävdade att kostnaderna för att försäkra kl. 7 hojjar gav dessa premier. Hade de blivit av med miniräknaren eller det vara bara ett av alla tomma påstånde för att maximera vinsten och sortera bort "besvärliga" objekt?
Försäkringsbolag :whip
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
En dåre försvarar sig ändå tills han erkänner sitt misstag...

Beroende på hur man räknar är det dock inte orimligt att få fram sådana premier som Folksam fick fram förut. Eftersom dyra personskador ofta drabbar yngre killar och de inte finns så många unga killar så blir kostnaden utslaget per individ väldigt stor. Om du dessutom tar en ung kille (18-25) med en ny sporthoj så är chansen att han är inblandad i något ännu större.

Eftersom dagens system är uppbyggt på bonus och nästan alla som kör premieklass 7 hoj har full bonus så får de som inte har någon bonus alls betala 4 gånger mer än vad de egentligen skulle behöva betala (om ingen hade bonus).
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
JohanFÖK skrev:
En dåre försvarar sig ändå tills han erkänner sitt misstag...

Beroende på hur man räknar är det dock inte orimligt att få fram sådana premier som Folksam fick fram förut. Eftersom dyra personskador ofta drabbar yngre killar och de inte finns så många unga killar så blir kostnaden utslaget per individ väldigt stor. Om du dessutom tar en ung kille (18-25) med en ny sporthoj så är chansen att han är inblandad i något ännu större.

Eftersom dagens system är uppbyggt på bonus och nästan alla som kör premieklass 7 hoj har full bonus så får de som inte har någon bonus alls betala 4 gånger mer än vad de egentligen skulle behöva betala (om ingen hade bonus).


Förstår. Men vore det inte rättvisare att man bedömde från fall till fall? Jag är 30 år och har inte kostat fb en spänn men ändå drabbas jag till trots. Förstår att kostnaderna har ökat men en individuell försäkrings summa baserat på historia vor mer rätt tycker jag.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Hmm, vad ska man säga?
Fick min höjning i veckan. 31 år, zon 2, garage, SMC rabatt, skyddsklädesrabatt. 10500:- till 17400:- hel/hel Trygg hansa.
De var fortfarande billigast.

Så mycket pengar man lägger på alla försäkringar så borde man få mängdrabatt: hoj, bil, hem, 2 personförsäkringar, 1 barnförsäkring och snart fritidshusförsäkring. :zpy Men enligt kundtjänst förra året så ger det ingen rabatt på hojförsäkringen.

Det är bara att inse, ingen gillar oss förutom verkstäder. :6surkart
 

Vilgsbiker

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Fotskäl
Hoj
Cbr600-99,Cb750-97
Vilgsbiker skrev:
Går själv nu o väntar på mitt nya försäkringsbrev från Bil o Mc.
Har fram till den 18-6 en helårs helförs på 6157 kr.
De lär väl bli en rejäl höjning i år. :skrämd
Blev 6979:-Inte så farligt ändå men funderar på att ta bort vagnskadeförs för med självrisk på 3000:- och premien på 3001:- har man ju redan där till en ev skada.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Pappsen:
Håller med dig. Förut hade vi bonusen och då fick man rabatter för att man inte orsakade skador. Detta fungerar dock inte på premieklass 7 eftersom du aldrig tappade bonus när du utnyttjade delkasko/vagnskada utan bara när du utnyttjade trafikförsäkringen. Vi i FÖK har därför funderat på hur man kan skapa ett system som fungerar.

Vi jobbar därför med att införa självrisker baserade på bonus. Du börjar kanske på 25% och om inget händer så sjunker självrisken till kanske 10% efter 5 år. Då belönas de som inte utnyttjar försäkringen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top