Mr Helmut´s Turbo Fz1

Plockade av turbon och såg att det mycket riktigt var en strypning där.

Men kom på det att även om det sitter en strypning där så har ju en strypning under en kort sträcka lite effekt, så genom att tillsätta en längre sträcka med en mindre diameter kommer maximala volymen olja som kan flöda att minska. Så skall göra en 9mm lång strypning med en håldiam på 2,5mm som jag placerar under banjobulten i hålet på bilden (inloppet på turbon).

Skrik ni som vet om iden är dum.

Bara lite svammel, något jag lärt mig under mina år i hydralikbranschen "oljan tar alltid den lättaste vägen"

Dvs där det är minst mottryck där vill oljan gå
 
Plockade av turbon och såg att det mycket riktigt var en strypning där.

Men kom på det att även om det sitter en strypning där så har ju en strypning under en kort sträcka lite effekt, så genom att tillsätta en längre sträcka med en mindre diameter kommer maximala volymen olja som kan flöda att minska. Så skall göra en 9mm lång strypning med en håldiam på 2,5mm som jag placerar under banjobulten i hålet på bilden (inloppet på turbon).

Skrik ni som vet om iden är dum.

Om du tittar riktigt noga så ser du att det gär ytterligare ett smörjhål borrat snett bort mot kompressordelen till. Se nu till att inte blocka för det om du nu vill stoppa i en strypning till.

Personligen tror jag att du har något annat som strular. tex dålig catchtank ventilation eller nåt.
mitsuna ska inte behöva strypning för att funka. De är strypta så det räcker.
 
Bara lite svammel, något jag lärt mig under mina år i hydralikbranschen "oljan tar alltid den lättaste vägen"

Dvs där det är minst mottryck där vill oljan gå

Svammel kan vara bra det med:tummenupp

Om du tittar riktigt noga så ser du att det gär ytterligare ett smörjhål borrat snett bort mot kompressordelen till. Se nu till att inte blocka för det om du nu vill stoppa i en strypning till.

Personligen tror jag att du har något annat som strular. tex dålig catchtank ventilation eller nåt.
mitsuna ska inte behöva strypning för att funka. De är strypta så det räcker.

Med turbon i ena handen och slangar i andra så kollade jag tydligen inte tillräckligt noga. Bra att du sa det med det sneborrade hålet:tummenupp. Skall ta mig en koll på det då. Men jag tror nog du kan ha rätt att något annat är kajko men jag är till 99% säker på att Marklund sagt att 0,5dl behållare under turbon räcker.

Även om det skvimpar över lite en gång för PeterP så ska det ju inte finnas överkapacitet på tillflödet under längre perioder så pumpen borde dränera. Den andra aspekten är ju i avstängningmomentet då oljan fortsätter att rinna men inte pumpen snurrar. Inte kan ju en halvt mjölkpaket olja rinna ur. Jag förstår inte.

Men att min ventilation är dålig kommer jag ihåg nu när du säger det Ellfors. Skall ordna det i morgon och prova igen.
 
Då är jag o marklund överens. jag skrev ju minst 0.5l o du hade .75l så den biten kan vi släppa nu.

peterp hade inga problem med oljan på sin biltema mitsu, det var först med kkk 27hybriden aka mcx550 som strypningen blev aktuell.

jag körde problemfritt med oljan på mitt mitsu agg. men testade med strypning när jag bytte till kkk24:an. men mitt problem var dålig kapacitet på returpumpen vilket gjorde att den inte riktigt hängde med på full mutter. det avhjälptes med att catchventen leddes in i ventilkåpan. Det gör även gött för oljetrycket på kkk aggen med strypning för de har så stora inlopp i lagerdelarna
 
Tjena Alex

Mycket fint bygge, imponerad av det fina hantverket. Gillar 750:n också :tummenupp.

Hoppas du trivs i Dalarna och med nya jobbet.

Hälsningar från f.d. garagegrannen i Värmland.
 
Då är jag o marklund överens. jag skrev ju minst 0.5l o du hade .75l så den biten kan vi släppa nu.

peterp hade inga problem med oljan på sin biltema mitsu, det var först med kkk 27hybriden aka mcx550 som strypningen blev aktuell.

jag körde problemfritt med oljan på mitt mitsu agg. men testade med strypning när jag bytte till kkk24:an. men mitt problem var dålig kapacitet på returpumpen vilket gjorde att den inte riktigt hängde med på full mutter. det avhjälptes med att catchventen leddes in i ventilkåpan. Det gör även gött för oljetrycket på kkk aggen med strypning för de har så stora inlopp i lagerdelarna

1l = 10dl
0,5l = 5dl <- skriver ni att man ska ha
0,05l=0,5dl <- Har jag (eller egentligen 0,75dl)

Men jag tror ni menar den volymen som jag har.

Nu har jag lite att förbättra. Tack Elffors.

Tjena Alex

Mycket fint bygge, imponerad av det fina hantverket. Gillar 750:n också :tummenupp.

Hoppas du trivs i Dalarna och med nya jobbet.

Hälsningar från f.d. garagegrannen i Värmland.

Nemen tjenare, det var ett tag sen.

Beröm är alltid kul att få:Bugar

Jo då trivs fin fint här uppe:tummenupp

Hoppas allt är bra med dig och du åker mycket bana med finhojen.
 
Last edited:
1l = 10dl
0,5l = 5dl <- skriver ni att man ska ha
0,05l=0,5dl <- Har jag (eller egentligen 0,75dl)

Men jag tror ni menar den volymen som jag har.

Nu har jag lite att förbättra. Tack Elffors.



Nemen tjenare, det var ett tag sen.

Beröm är alltid kul att få:Bugar

Jo då trivs fin fint här uppe:tummenupp

Hoppas allt är bra med dig och du åker mycket bana med finhojen.

Ajdå, massuppfittning från min sida. läste slarvigt och utgick från att vi snackade liter båda 2.
 
Mycket snyggt bygge :tummenupp

I catchtankmätartävlingen slänger jag in info om min som är på 0,7 dl och har avluftningsrör med 8 mm inner.
 
Mycket snyggt bygge :tummenupp

I catchtankmätartävlingen slänger jag in info om min som är på 0,7 dl och har avluftningsrör med 8 mm inner.

Kul att höra och bra att veta:tummenupp

----------------------------------------------
Gjort framsteg med gavlarna :)

Fick pressa upp lite igen när jag snedkapat
IMAG0942.jpg


Ena helt färdig. Det allra sista om det skall in lite närmare IC:n lämnar jag åt svetsaren och hans finkänsla. Snedkapade ju röret nu men gjorde det också på två håll så gaveln vinklar ut ifrån kylet för att inte ta i den där jäkla kanten. Så får man se hur lättsvetsat det är, vill minnas att PeterP skrivit att intercoolern inte är det enklaste att svetsa i.
IMAG0943.jpg
 
Tänk på att du bör svetsa om kompressorutloppet ( ympa dit 90 graders böj)

För att slippa konstiga rördragningar på den sidan
 
Tänk på att du bör svetsa om kompressorutloppet ( ympa dit 90 graders böj)

För att slippa konstiga rördragningar på den sidan

Jag har inte passat in det supernoga ännu men funderar om det inte borde funka med en 45 graders på utloppet och en 45 graders på gaveln samt en bit raksträcka. Brukar du alltid fräsa av utloppet på turbon och sänka ned en böj eller?
--------------------------------------------
Nu är gavlarna polerade och oljelådans anslutningar förbättrade. Imponerad av flänstätningen jag använder i botten av lådan. Var ganska svårt att få av locket för att det satt så ordentligt.
--------------------------------------------
Har påbörjat avgassystemet idag också. Men avbröt när jag började känna mig lite osäker för att åka hem och kolla på lite bilder på hur andra gjort med 90 gradersböjen ut ur turbon.

IMAG0948.jpg


Tänkte jag skulle reducera det vänstra röret och sen kapa av på böjen på ena sidan för att minska den "raka" delen samt snedkapa lite för att få något mer än 90 grader. Tips?
IMAG0951.jpg
 
Last edited:
Fortsatte kapandet och filandet idag. Kapa lite där, de flyttar sig där, fixa där det flyttar sig där.

Har en skarv (den efter kröken) som ja inte vet vad som blivit tokigt med men tror jag är nöjd.

IMAG0954.jpg


IMAG0955.jpg


IMAG0958.jpg
 
Jäklarns så fint, stormsteg i rätt riktning!
Det närmar sig turbovissel! :tummenupp
 
Vad kommer hk gissningsvis att hamna på vid behaglig körning?

I mina drömmar står det 230-250 hästar på pappret när den kommer ut ifrån bänkrummet. Jag har ju sen en elstyrd ventil som går att koppla in för att kunna justera så man kan få mindre hästar på exempelvis lägre växlar men just nu sitter den inte monterad (för att inte göra det mer komplicerat än nödvändigt till en början).

---------------------------------------------------------
Känns som att kopplingen kommer slira. Hittade hårdare fjädrar, är det något som någon rekomenderar?
http://www.bigccracing.com/shop/product.asp?idproduct=49&source=thumb
image291_big.jpg
 
Last edited:
hej
måste bara säga att det ser verkligen bra ut det du gör:tummenupp
till nästa bygge måste du köpa en egen tig svets o börja steka dina egna grejjer

mvh
 
hej
måste bara säga att det ser verkligen bra ut det du gör:tummenupp
till nästa bygge måste du köpa en egen tig svets o börja steka dina egna grejjer

mvh

Kul att höra att du tycker det :) Jo det hade varit roligt att ha en TIG-svets. Har provat det lite och det är ju väldigt kul.

Hade varit bra att finna något i Borlänge Falun trakten som kan svetsa aluminium. Finns det någon här tro?

--------------------------------------------------------------

Fick hjälp å helsvetsa röret i fredags på en svetsfirma. Sen blev det en lätt polering (och ojämn än så länge)
IMAG0962.jpg


IMAG0964.jpg


På plats (utan lambda i för att härda avgaspastan innan montage så den inte dör)
IMAG0967.jpg


IMAG0969.jpg


Bernett kopplingsfjädrarna som jag tänkt köpa byttes ut mot några som Touringbutiken hade (+15% i fjäderstyrka)) för att sponsra en lokal firma
IMAG0971.jpg


Tycker de låter så jävla gött
[YOUTUBE-ID]G4joaxqS6aY[/YOUTUBE-ID]

Byta slangen i tanken
Löda och flytta sladden på spridaren (displayen visar 44.000rpm)
Svetsa gavlar i alu och passa in (svetsare sökes)
Svetsa lite där jag pressat upp slutröret (läcker)

Provköra
Boka bänkning

Sen ska det väll vara klar:va vad kan gå fel ???:tungan

Men mest jobb i helgen blev gjort här :)
IMAG0982.jpg
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top