mport från norge..

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
e det nåt jag ska tänka på om jag tar in hoj från norge en gammal årsmodell -90

Oj!

JaDeM skrev:
e det nåt jag ska tänka på om jag tar in hoj från norge en gammal årsmodell -90
Kolla med VV, direkct (tm)
Noreg är inget EU-land... Kan bli problem...

Kahobe skrev:
Kolla med VV, direkct (tm)
Noreg är inget EU-land... Kan bli problem...

va inne o läste på deras hemsida www.vv.se och där står bara att man ska kontakta tullverket för förtullning,,,nån som vet vad det kostar om det nu gör det o ta in från Icke-EU land?

JaDeM skrev:
va inne o läste på deras hemsida www.vv.se och där står bara att man ska kontakta tullverket för förtullning,,,nån som vet vad det kostar om det nu gör det o ta in från Icke-EU land?

Använd sökfunktionen här på forumet, finns massor av information i ämnet...

Du skall inte bara betala tull utan även 25% moms, dessutom så rör det sig om nyregistrering från ett icke EU-land viket innebär en mängd problem och kostnader innan fordonet är i trafik.

AxlySM skrev:
Vilket inte gäller på en hoj som är äldre än 6 månader OCH har gått mer än 600 mil.. Men visst, tullen och allt annat skall väl göras. Eller gäller det bara EU-länder, det där med 6 månader och 600 mil? Nyregistreringen borde väl gå på 1760 som för alla andra i alla fall. För övrigt står det fel i Bike's importguide, där det står ELLER istället för OCH. :fatta!
:bladder
Noreg är inget EU-land har vi liksom försökt att förklara... :fatta!
Det är mkt svårare om det är import från "icke EU-land"
Helt andra regler gäller...
EU använder sig av sk helfordonsgodkännade. Godkänd i ett EU-land = godkänd i alla. Kostnaden är då enbart mindre administrationsavgifter, ca 2K
Så icke med Noreg (Norge).
Kolla med tullen...Först!!...

Kahobe skrev:
:bladder
Noreg är inget EU-land har vi liksom försökt att förklara... :fatta!
Det är mkt svårare om det är import från "icke EU-land"
Helt andra regler gäller...
EU använder sig av sk helfordonsgodkännade. Godkänd i ett EU-land = godkänd i alla. Kostnaden är då enbart mindre administrationsavgifter, ca 2K
Så icke med Noreg (Norge).
Kolla med tullen...Först!!...

Hehe, ja jo jag känner till att Norge inte är något EU-land. :tungan
Det var bara det att jag för ungefär ett och ett halvt år sedan hade tankar på att importera från Norge, en 125:a, och att jag då ringde både tull och vägverk och bla och bla och så vidare. Och ENLIGT dem (som förvisso oftast inte har så stor koll alltid) var det "väl inga problem, du gör bara såhär och sådär". Nu var det ju dock smidigare att ta hem från Tyskland, och det har jag gjort två gånger också. Men tack för upplysningen, jag ville bara leka insatt.. :rolleyes: :tummenupp

Nog talat!

SirCastic skrev:
Använd sökfunktionen här på forumet, finns massor av information i ämnet...

Du skall inte bara betala tull utan även 25% moms, dessutom så rör det sig om nyregistrering från ett icke EU-land viket innebär en mängd problem och kostnader innan fordonet är i trafik.

som sagt hojen är en årsmodell -90 och har defenitivt gått mer än 600 mil så det väl knappast moms på den ller???

JaDeM skrev:
som sagt hojen är en årsmodell -90 och har defenitivt gått mer än 600 mil så det väl knappast moms på den ller???

Klart man åker på momsen, icke EU-land!! :4skrika

"Import från EES-land
Följande länder omfattas av EES-avtalet: Norge, Island och Lichtenstein.

Ett fordon som är importerat från ett EES-land måste alltid förtullas. Fordonet omfattas dock av samma tekniska krav som gäller vid införsel från ett EU-land." :mattias

Last edited:
öppnar Tråden Igen!!!

Nu va det så att när jag startade denna tråd så frågade jag vad man ska tänka på om man Importerar hoj från norge.

Men det stämmer ju inte riktigt då jag glömde o säga att den e Tyskreggad.Gäller då samma regler som om jag plockar den från Tyskland direkt??

JaDeM skrev:
Nu va det så att när jag startade denna tråd så frågade jag vad man ska tänka på om man Importerar hoj från norge.

Men det stämmer ju inte riktigt då jag glömde o säga att den e Tyskreggad.Gäller då samma regler som om jag plockar den från Tyskland direkt??

Är den tyskreggad så bör det bara vara att avregistrera den i tyskland, ta med fahrzeugbriefet till bilprovningen och regbesiktiga.

Ingen moms eller tull i det fallet. :tummenupp

Funderade lite mera på det jag skrev i inlägget ovan.

Det står ju att man måste tulla saker man tar in från EES-land, men momsen står det ju iofs inget om... nu blev jag osäker. :confused:

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda